پرندگان مهاجر جزیره قشم

سلام. امروز میخوام درباره یکی از جاذبه های گردشگری جذاب جزیره قشم باهاتون صحبت کنم. مهاجرت پرندگان به تالاب دو کوهک یکی از جاذبه های طبیعی و فصلی جزیره قشم می باشد. توی این مطلب قراره تالاب پرندگان دوکوهک را معرفی کنم و پرندگانی که مهمان این تالاب هستن رو بهتون نشون بدم.

پیش از پرداختن به موضوع جالب است بدانید که بیش از 220 گونه پرنده در جزیره قشم مشاهده و شناسایی شده اند. از این 220 گونه پرنده در حدود 100 گونه بومی هستند و سایز پرندگان به این جزیره مهاجرت گرده اند. دلیل عمده مهاجرت پرندگان از کشور های آفریقایی و توقفشان در قشم، آب  هوایی معتدل و استوایی آن است. از جمله پرندگانی که در فصل زمستان قشم را به عنوان زیستگاه خود بر می گزینند می توان به باکلان ها و پلیکان ها اشاره کرد. گونه های پرنده ای که در تابستان به این جزیره مهاجرت می کنند سنگ چشم، چک چک و فلامینگوها هستند. 

از جمله پرندگان نادری که در سال های 84-85 در قشم دیده شده است پرنده بوجانگاه است. این پرنده نادر را در صد سال گذشته در هیچ کجای جهان ندیده اند اما توانسته اند در سال های 84 85 در جزیره زیبای قشم ببینند. از جمله برنامه هایی که منطقه آزاد قشم در خصوص این گونه های پرنده دارد حمایت از پرندگان، ممنوعیت شکار آن ها و ثبت ذخیرگاهی برای آن ها در سواحل شمالی جزیره قشم است. 

تالاب پرندگان دو کوهک

در ساحل شمالی جزیره قشم، در استان هرمزگان قرار گرفته است. این منطقه یکی از مهم ترین مناطق برای پرندگان آبزی مهاجر در جزیره قشم محسوب می شود. این تالاب، ساحلی با بستر گلی دارد که در زمان جزر دریا بیش از یک کیلومتر منطقه از آب بیرون می زند. به دلیل جنس بستر تالاب، در بیش تر مواقع بویژه در زمان مواج بودن دریا آب این منطقه گل آلود و کدر به نظر می رسد. بیش ترین مساحت این تالاب عاری از پوشش گیاهی می باشد اما در بخش هایی از سواحل توده هایی از درختان حرای دست کاشت به طول ۴ کیلومتر در پیرامون دوکوهک به صورت پراکنده دیده می شود.

جاذبه های جزیره قشم
تالاب دو کوهک

بسترهای گلی بعد از جنگل های پر باران استوایی، صخره های مرجانی و جنگل های حرا چهارمین  زیستگاه حاصلخیز در جهان می باشد که تولید و بازدهی بالا از مشخصه های این زیستگاه ها می باشد. گرچه تالاب پرندگان دو کوهک نیز پهنه ای گلی دارد. در این تالاب حدود ۱۲ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی نظیر انواع سلیم ها، حواصیل ها، باکلان ها، باشلک ها، پرستوهای دریایی و کاکائی ها زندگی می کنند. همچنین پرندگان شکاری بویژه پلیکان های خاکستری و فلامینگوهای بزرگ و عقاب های ماهی گیر نیز در این تالاب زندگی می کند.

جاذبه طبیعی جزیره قشم
تالاب پرندگان دو کوهک

وجود مواد مغذی و پایین بودن شدت جریان آب در این منطقه سبب شده تا این تالاب زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجر باشد که هر ساله تعداد بی شماری از پرندگان مهاجر در فصل سرما به این منطقه مهاجرت کنند. گردشگران تور قشم اگر قصد دارند از این تالاب دیدن نمایند بهترین زمان برای بازدید از تالاب دو کوهک فصل های پاییز و زمستان می باشد. این تالاب به قدری ارزشمند می باشد که کلودیا کارشناس یونسکو و عضو هیئت مدیره ژئوپارک برگستراس ادنوالد آلمان زمانیکه از این تالاب دیدن نمود از چشم اندازهای بی نظیر این منطقه و تنوع و جمعیت بالای پرندگان بسیار حیرت زده شد و توصیه نمود این تالاب به ژئوپارک جزیره قشم افزوده گردد.

پرندگان مهراجر تالاب دو کوهک

بیش از 220 گونه از 517 گونه پرنده ثبت شده درکشور در جزیره قشم شناسایی شده است.از این شمار پرنده 100 گونه آن پرندگان بومی و بقیه مهاجراست. تنوع اقلیمی مناسب و آب هوای استوایی جزیره قشم موجب شده تا 42 درصد از پرندگان مهاجری که از آفریقا به سمت سیبری در پروازند جزیره قشم را بعنوان استراحتگاه خود انتخاب کنند.

فلامینگو های مهاجر
پرندگان مهاجر تالاب دو کوهک

با کلان ها و پلیکان ها از مهمترین پرندگان زمستان گذر در قشم هستند . پرندگان سنگ چشم،چک چک، سلیم خرچنگ خوار و فلامینگوها نیز از گونه هایی هستند که تابستان خود را در قشم می گذرانند. پرنده بوجانگاه از گونه های نادر است که درصد سال گذشته درخاورمیانه دیده نشده اما در سال 85-84 در قشم دیده شده است .  پرستوی سینه راه راه از گونه های کمیاب در خاورمیانه و شاهین کبود از گونه های نادر در کشور برای تخم گذاری به قشم مهاجرت میکند. پلیکان پا خاکستری هم از گونه های در حال انقراض است که سالانه 350 قطعه از آن برای زمستان گذرانی به قشم مهاجرت می کنند.

پرندگان مهاجر
مهاجرت پرندگان در تالاب دو کوهک

همونطور که متوجه شدید اکثر پرندگانی که مهمان فصلی تالاب دو کوهک هستند در نوع خود بی نظیر هستند. برای تماشای این پرنده ها توی کشور عزیزمون باید حتما به جزیره قشم سر بزنید که هم از نظر صرفه مالی و هم صرفه زمانی قابل توجه می باشد. در تور قشم در فصل بهار و تابستان به راحتی میتونید از تماشای این گونه های نادر لذت برده و بهترین تجربه رو برای خودتون ثبت کنید.

شما هم اگر شاهد مهاجرت این پرنده های کمیاب بودید حتما تجربتون رو با ما و همراه های آذربال در میون بزارید منتظرتون هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *