سفرنامه تور فرانسه

• فرانسه

فرانسه یکی از زیباترین کشورهای اروپای غربی است که قسمت‌ های شمالی و شمال شرقی این کشور دارای آب ‌و هوای معتدل است. این کشور علاوه بر آب و‌ هوای خوب، جاذبه‌ های گردشگری فراوانی را در خود جای داده است، شاید همین دو دلیل باعث شدند که سالانه‌، میلیون ‌ها نفر برای گردش و تفریح به فرانسه سفر کنند. گاهی پاریس را شهر عشق و شهر نور هم صدا می ‌زنند. این شهر امروزه یکی از مراکز برجسته جهان برای کسب و کار، مد، سرگرمی، هنر و فرهنگ است و شاید برایتان جالب باشد که این شهر تنها شهری است که بدون اینکه به آنجا رفته باشیم، برایمان آشناست.

• دین در فرانسه

بیشترمردم فرانسه مسیحی و پیرو مذهب کاتولیک هستند و مابقی مسلمان و یا پیروان مذهب پروتستان می باشند، در فرانسه همچنین درصدی از مرم نیز یهودی هستند. از آن جایی که فرانسه استعمار بزرگی در گذشته بوده و بیشتر سرزمین هایی که مستعمره این کشور بوده اند، کشورهای آفریقایی عربی بوده اند، امروزه در این کشور تعداد بسیاری از جمعیت را مسلمانان و اعرابی مانند الجزایر و تونس تشکیل می دهند. در فرانسه تنوع نژادی و زبانی و دینی بسیار دیده می شود و به همین دلیل نژاد پرستی در این کشور خیلی مانند کشورهایی مثل اتریش و آلمان به چشم نمی خورد، خیلی از مردمی که در فرانسه زندگی می کنند سیاهپوست هستند و خواهید دید که ساهپوستان فرانسه در برخی شهرها بیشتر از سفید پوستان هستند.

• زبان در فرانسه

زبان رسمی فرانسه، فرانسوی می باشد و جالب است بدانید که مردم این کشور تعصب خاصی روی زبان خود دارند به طوری که شاید انگلیسی بدانند ولی باز هم در جواب سوال شما به فرانسوی صحبت کنند البته تمام مردم این گونه نیستند. این تعصب هم بی دلیل نیست، تا صد سال پیش زبان رسمی و اصلی دنیا فرانسوی بوده و از جمله زیباترین و آهنگین ترین زبان های دنیا به شمار می رود و بعد از این که انگلیسی جای فرانسوی را در دنیا گرفت، مردم فرانسه تمام سعی خود را در زنده نگه داشتن این زبان کرده اند.

• آب و هوای فرانسه

کشور فرانسه یکی از معدود کشورهای است که 4 فصل دارد و دارای آب و هوایی معتدل می باشد. آب و هوای فرانسه در مناطق مختلف کشور فرق دارد مثلا برتانی و نورماندی آب و هوای اقیانوسی مرطوب دارند، اکیتن دارای آب و هوای اقیانوسی و مدیترانه ‌ای شرق و در شمال غرب، شهرها آب و هوای نیمه ‌قاره ‌ای، زمستان سرد و برفی دارند، جنوب فرانسه که اصلی ترین شهر آن نیس است آب و هوای مدیترانه ‌ای دارد و گرم و مرطوب می باشد. در مناطق کوهستانی این کشور، زمستان ها طولانی و سرد و با بارش برف شدید همراه است، در تابستان هم گرمای سوزانی را شاهد خواهید بود.

آب و هوای فرانسه
4 فصل طبیعت فرانسه

غذاها و خوراکی های فرانسه

هزینه غذا در پاریس به عنوان یکی از مشهور ترین پایتخت های اروپا، آن قدر که انتظار میرود گران نیست. برای یک وعده غذا در یک رستوران معمولی حدود ۱۴ یورو هزینه خواهید داشت. اگر به رستوران بهتر و شیک تری رفتید تا ۶۰ یورو ممکن است هزینه کنید.

• راتاتوی Ratatouille

راتاتوی یک غذای فرانسوی خیلی معروف و محبوبه و سنتی گیاهی است که با تکه های تقریبا به اندازه خورد شده قارچ و بادمجان و کدوی سبز و گوجه و ریشه های گیاهی و… تهیه می شود.

راتاتوی Ratatouille
راتاتوی Ratatouille غذای
  • سوفله Souffle

سوفله ها همه جای دنیا پیدا شدنی هستند اما اصل و ریشه سوفله برای فرانسه و این کلمه در این زبان یعنی دمیدن، که به پف زیاد سوفله اشاره دارد. این دسر از سفیده زده‌ شده تخم ‌مرغ تهیه می شود که وقتی از فر خارج می شود دو سه برابر پف می کند. سوفله در واقع یک روش برای آشپزی می باشد و ممکن است به صورت یک دسر شیرین آماده شود و ممکن است به صورت یک غذا با گوشت یا سبزیجات.

• استیک فریت (Steak frites)

این غذا در واقع همان استیک به همراه سیب ‌زمینی سرخ ‌کرده است، که از غذاهای محبوب فرانسوی و البته کشور بلژیک است. رستوران هایی در پاریس پیدا می شود که فقط استیک فریت سرو می کنند.

استیک فریت (Steak frites) غذای فرانسوی
  • روز اول سفر

ما در اوایل بهمن ماه سال 97 تصمیم به سفر با تور فرانسه گرفتیم. پس از حدود 5 – 6 ساعت پرواز، در ساعت 3 بعد از ظهر هواپیمای ایران ایر ما در فرودگاه Orly پاریس به زمین نشست. نگاهی به سالن محقر فرودگاه کردم که به طرز عجیبی ساده و کوچک بود. وقتی از سالن خارج شدیم و با سوز سرد پاریس مواجه شدم. سریعا هرچه لباس گرم داشتم از کوله پشتی درآوردم و پوشیدیم و سوار ونی که از طرف تور آذر بال به دنبالمان آمده بود شدیم. به هتل رسیدیم. صاحب هتل که یک دورگه عرب فرانسوی بود با خوشرویی استقبال کرد و کلید اتاقمان را تحویل داد. بعد از یکی دو ساعتی استراحت به بیرون از هتل آمدیم و در کوچه های کنار هتل کمی قدم زدیم. ساختمان ها بسیار دقیق و منظم مانند قطعات یک پازل کنار هم چیده شده بودند. تعدادی نقاش و گالری نقاشی و کافه هایی که پاتوق هنرمندان است در اکثر کوچه ها دیده می شد. در یک کافه کمی هات چاکلت و کیک برانی خوردیم و سپس گشتی در اطراف زدیم.

بیشترین چیزی که به چشم می خورد هارمونی شهر بود. همه چیز در یک هماهنگی خاصی در کنار هم قرار داشت. معماری شهر از این نظر بیشتر قابل توجه بود. حتی پوشش لباس مردم، ماشین های شهر، سگ های داخل خیابان هم به نظرم در هماهنگی با فضای معماری شهر بود. معماری پاریس خیلی برایم خاص و منحصر به فرد بود. مدل شهرسازی که بر اساس آن پاریس طراحی شد بصورت میدان هایی با ۸ الی ۱۲ ورودی که به خیابان های نسبتا عریض که اشکال مثلثی ایجاد می کنند متصل شده است و ساختمان ها همگی ۵ تا ۶ طبقه و متصل به هم هستند.

اکثر کلیساها و قصرهای پاریس در یک ضلع میدان های اصلی شهر قرار گرفته و بدین صورت شاکله اصلی پاریس در دو طرف رودخانه پیچ خورده سن ایجاد شده است. در پاریس که قدم میزدم احساس می کردم که انگار در یک گالری هنری بزرگ هستم. همه چیز با سلیقه خاصی به زیبایی هرچه تمام تر ساخته شده و کنار هم قرار گرفته اند. مغازه شیرینی فروشی با شیرینی های خوش رنگ که نگاه چشمان هر رهگذر را میدزدد در اکثر خیابان ها دیده می شود و معروف ترین شیرینی پاریس که ماکارون نام دارد در همه آن ها دیده می شود.

اکثر کافه که تعدادشان بسیار زیاد است، صندلی های خود را در پیاده رو ها چیده اند و مردم از غروب آنجا نشسته و گپ و گفت میزنند و آرام آرام غذا می خورند. وجود ماشین های مدل بالای گرانقیمت که هر چند دقیقه یکبار از جلوی چشمم می گذشت نشان از اوضاع اقتصادی خوب شهر داشت. در پیاده روی بعد از ظهر روز اول، آنقدر چشم به همه چیز دوخته بودم که پس از بازگشت به هتل، ذهنم مملو از هزاران دیده ای بود که فقط مرور آنها دو ساعت وقت می گرفت.

• روز دوم سفر

ساعت 8 صبح صبحانه را در هتل خوردیم و با گشت شهری تور فرانسه همراه شدیم تا به ساختمان اصلی موزه لوور رسیدم و وارد صف شدم. خوشبختانه در فصل خلوت پاریس به این شهر آمده بودم و پس از یک ربع توانستیم به ورودی هرم شیشه ای برسم و وارد موزه شویم. در سالن ورودی باید بلیت ۱۵ یورویی می خریدیم. برای من شاید جذاب ترین جاذبه پاریس همین موزه بود که با دارا بودن بیش از ۳۵۰۰۰ اثر هنری و 9.5 میلیون بازدید در سال، بیشترین میزان بازدید کننده را در بین کل موزه های دنیا به خود اختصاص داده است. ساختمان موزه لوور تا قبل از انقلاب کبیر فرانسه به عنوان کاخ سلطنتی مورد استفاده قرار داشت اما در سال ۱۷۸۹ به مردم فرانسه هدیه می شود و سپس در سال ۱۷۹۳ تبدیل موزه ملی فرانسه شد.

از لوور خارج شدیم و ساعت یک بعد از ظهر بود. باورم نمیشد که 4 ساعت به این سرعت سپری شده باشد. به سمت میدان “شان دومارس” که برج ایفل کنار آن قرار داشت راه افتادیم. این برج ۳۲۴ متری سه طبقه که توسط گوستاو ایفل معمار شهیر فرانسوی در سال ۱۸۸۹ به مناسبت جشن ۱۰۰ سالگی انقلاب فرانسه ساخته شد، دارای چهار ورودی بود که فقط دوتا از ورودی ها را باز گذاشته بودند و صفی طولانی جلوی ورودی ها شکل گرفته بود.

حسابی گرسنه شده بودیم و به یکی از رستوران های خوب شهر رفتیم. بعد به طاق پیروزی رفتیم که در نوع خود بزرگترین در جهان بشمار می رود. این طاق پیروزی در میدان ” شارل دو گل ” و در انتهای غربی خیابان شانزلیزه بنا شده است و به افتخار سربازانی که در زمان حکومت ناپلئون جان خود را برای فرانسه فدا می کردند ساخته شده است. تاریخ طراحی آن به سال ۱۸۰۶ و افتتاحش به ۱۸۳۶ باز می گردد.

ساخت دروازه های پیروزی که طاق نصرت هم گفته می شود رسمی است که بیش از ۲۲۰۰ سال در اروپا قدمت دارد و پس از اینکه یک سردار جنگ یا پادشاه در جنگی به پیروزی می رسیده، هنگام بازگشت به پایتخت برای استقبال وی این بنا را احداث می کردند. سپس در طول خیابان شانزه لیزه ادامه مسیر دادیم و از مغازه های لوکس این خیابان دیدن کردیم.

آنجا یک اوبلیسک بسیار تمیز و منحصر به فرد دیدم. اوبلیسک که به معنی سوزن یا ستون نوک تیز است، نمادهایی بوده اند که در زمان مصر باستان از سنگ یکپارچه می ساختند و در تمام نقاط مهم شهرهایشان نصب می کردند. در حال حاضر اوبلیسک ها نزد فراماسیون ها بناهایی مقدس به شمار می روند. سپس به هتل رفتیم و شام خوردیم و خوابیدیم.

• روز سوم سفر

ساعت 8 برای صبحانه پایین رفتیم. بعد از آن با تور فرانسه به سمت کاخ الیزه که مقر ریاست جمهوری هم بود راه افتادیم. حالا نوبت به دیدن دیدن کاخ الیزه رسیده بود. ورودی کاخ الیزه ۱۸ یوروست. صف طولانی برای ورود به کاخ کشیده بود، هوا ابر شده بود و ممکن بود هر لحظه ببارد، اما این صف به این حرف ها خلوت نمی شد. بالاخره از این کاخ بازدید کردیم و به سمت کلیسای معروف نوتردام رفتیم.

کاخ الیزه که مقر ریاست جمهوری
کاخ الیزه که مقر ریاست جمهوری فرانسه

این عالی ترین نمونه معماری گوتیک فرانسوی، با منارهای مخروطی و برج های بلند، یادگار قرن شانزدهم است و زمانی بزرگترین کلیسای اروپا بوده است. ناقوس سنگین و معروف این کلیسا در سال چند با صدا در میاد و از جمله در سالروز پایان جنگ جهانی اول. هزینه ورود به کلیسا برای بزرگسالان 8.5 یورو و برای زیر ۱۸ سال رایگان است.

حالا دیگه نوبت ناهار بود. به نزدیک ترین رستورانی که در ساحل سن دیدیم رفتیم و وسواسی برای انتخاب رستوران به خرج ندادیم چون می دونستیم این جا بهترین آشپزهای دنیا را دارد.  بعد به سمت قبرستان پرلاشز راه افتادیم. در ورودی قبرستان یک تابلو راهنما بود که قبر افراد مشهور را نشان می داد. قبر صادق هدایت و قبر غلامحسین ساعدی نویسنده کتاب “عزاداران بیل” را پیدا کردم.

• روز چهارم سفر

بر روی رود سن جزیره ای به اسم Cite وجود دارد که تعدادی از آثار تاریخی پاریس در آنجا واقع شده است.
تصمیم گرفتیم برای صبح با تور فرانسه از آنجا بازدید کنم. ابتدا به کلیسای سنت چاپل رفتم. این کلیسا نمونه ای زیبا و کامل از سبک مشعشع نوین گوتیک است. در این کلیسا سه چهارم کل بنا را شیشه های منقوش تشکیل می دهند و قدمت بنا به سال ۱۲۴۸ بر می گردد. هنر شیشه کاری در حد اعلای خود در این کلیسای ۷۵۰ ساله قابل دیدن بود.

حدود ساعت ۱۳ از جزیره Cite خارج شدیم و به سمت خیابان سنت ژرمن راه افتادیم. دو کافه رستوران در این خیابان است که گفته می شود رستوران Procope با ۳۳۰ سال قدمت، قدیمی ترین رستوران دنیا است و کافه فلور پاتوق ویکتور هوگو بوده است. یک ساعتی در کافه فلور نشستیم و تارت لیمو که بینهایت خوشمزه بود با قهوه فرانسوی خوردیم.

جزیره Cite
جزیره Cite در فرانسه

سپس از آکادمی موسیقی فرانسه که بخاطر معمار آن به کاخ گارنیه مشهور است بازدید کردیم. کاخ گارنیه با وسعی ۱۲۰۰۰ متر مربع توسط ” شارل گارنیه ” در سال ۱۸۶۲ به سبک معماری آن یونانی – رومی ساخته شده است. تنها بخشی از این بنا که یک سالن نمایش بزرگ است و همچنان در آن نمایش اجرا می شود، برای بازدید همگان آزاد است.  این کاخ محل برگزاری اپراهای شهر پاریس از سال ۱۸۷۵ تا ۱۹۸۹ بوده است و دارای ۱۶۰۰ صندلیست. سپس به هتل بازگشتیم و پس از جمع کردم وسایل راهی فرودگاه شدیم.