سفر به وان از تهران

سفر به وان از تهران

وان، بزرگترین شهر شرق ترکیه است. در کنار جاذبه‌های خوب اما نه‌ چندان زیاد و نه آنچنان جذاب وان نسبت به شهرهای غربی ترکیه، نزدیک بودن به مرز ایران و هزینه‌های پایین سفر و فرصت خرید مناسب از وان، تور وان ترکیه را به یکی از بهترین گزینه‌های شروع سفر‌های خارجی در بین ایرانیان تبدیل کرده است. به‌طوری‌ که برخی‌ها سالی چند بار به شهر وان رفته تا خریدهای خود را با قیمتی مناسب انجام دهند. برای سفر به وان از تهران به چه اطلاعاتی احتیاج دارید؟ ما هرآنچه که باید بدانید را در این مطلب برایتان شرح داده ایم.

شهر وان ترکیه
وان کجاست؟

بهترین زمان سفر به وان ترکیه

در زیر به 3 تاریخ مختلف از سال برای سفر به وان از تهران اشاره کرده ایم و در هر یک دلایل زمان ذکر شده را شرح داده ایم:

  • اوایل اردیبهشت تا اواسط پاییز مطبوع‌ترین زمان سفر به این شهر است:
    شهر وان اقلیم قاره‌ای مرطوب دارد و از ویژگی‌های این اقلیم اختلاف دمای بسیار زیاد بین فصول مختلف سال است. به همین دلیل شهر وان تابستانی گرم و خشک و زمستانی برفی و به شدت سرد دارد. در بهار و پاییز نیز هوای شهر وان بارانی و مطبوع است.

  • فصل زمستان، بهترین زمان سفر به وان ترکیه برای خرید است:
    به دلیل سرمای زیاد، شهر وان در زمستان خلوت است و هزینه‌های اقامت و قیمت هتل‌ها  پایین است در نتیجه فروشندگان با پایین آوردن قیمت اجناس به صنعت گردشگری و تجارت این شهر در زمستان رونق می‌دهند.

  • تعطیلات رسمی ایران و ترکیه و اواخر هفته، زمان خوبی برای سفر به وان نیست:
    در این ایام سوای از بحث شلوغی بیش از حد شهر کوچک وان، باقیمت بالای هتل‌ها موتجه خواهید شد. اما ” اگر چاره‌ای جز سفر در ایام تعطیلات را ندارید، بهتر است هتل‌ تور وان خود را از قبل و از طریق آژانس‌های مسافرتی رزرو کنید. زیرا اغلب قیمتی که آژانس‌ها برای هتل ارائه می‌دهند، ارزان‌تر از قیمتی است که هتل‌ها به گردشگران می‌فروشند.”
نقشه سفر به وان
بهترین زمان سفر به وان

سفر زمینی به وان ترکیه

با شروع پروازهای مستقیم تهران-وان، سفر به وان از تهران کم دردسر و راحت‌تر خواهد شد، اما در آن صورت هم هزینه تور وان شاید به صرفه نباشد. پس اگر قصد داشه باشید تا با هزینه کمتری تور وان خود را تهیه کنید، باید به فکر راه‌های زمینی باشید. کل مسافت زمینی از تهران تا وان 1,093 کیلومتر و در حدود 13 ساعت است. تور وان اغلب به صورت زمینی، هم با اتوبوس و هم با وسیله نقلیه شخصی برگزار می‌شود و از این بابت هزینه آن نسبت به سایر تورهای ترکیه بسیار ارزان‌تر است. سفر زمینی با همسفران خوب قطعا بسیار خاطره ساز است.

رازی – کاپیکوی، نزدیک‌ترین گذرگاه مرزی به شهر وان

استان آذربایجان غربی، تنها استان کشور است که با ترکیه مرز مشترک دارد و سه گذرگاه مرزی، راه‌های ارتباطی این دو کشور را به هم متصل می‌کنند:

  • مرز رازی – کاپیکوی
  • مرز سرو – اسندره
  • مرز بازرگان – گورباغ
    اگرچه نیمی از مسافرین تور استانبول زمینی، مرز بازرگان را برای ورود به خاک ترکیه انتخاب می‌کند، اما کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه سفر به وان ترکیه مرز رازی است.

فاصله مرز رازی تا تهران، تبریز و ارومیه و خوی

برای رسیدن به مرز رازی از تهران شما باید از شهرهای کرج، قزوین، زنجان، تبریز، مرند و خوی عبور کنید. مرز رازی در فاصله 850 کیلومتری از تهران، 290 کیلومتری از تبریز، 200 کیلومتری از ارومیه و 65 کیلومتری از شهر خوی قرار دارد. فاصله مرز رازی تا شهر وان نیز، 90 کیلومتر و در حدود 1/5 ساعت است. برای سفر به وان از تهران این مسیر نیز مسیر مناسبی است. در راه وان شما متوجه خستگی نخواهید شد.

تور زمینی وان
سفر زمینی به وان ترکیه
ساعات کاری پایانه مرزی رازی

ساعت کاری پایانه مرزی رازی در نیمه نخست سال از ساعت 9:00 الی 17:00 و در نیمه دوم سال از ساعت 9:30 الی 16:30 خواهد بود.

عوارض خروج از مرز را در مرز هم می‌توانید بپردازید!

هزینه سفر به وان از تهران

یکی از هزینه‌هایی که در این سفر با آن مواجه می‌شوید عوارض خروج از کشور است، که برای هر شخص و برای بار اول 220، بار دوم 330 و برای بار سوم، 440 هزار تومان است و می‌توانید آن ‌را قبل از سفر و در شعب مختلف بانک ملی پرداخت کنید. البته در مرز هم از طریق بانک ملی مستقر در گمرک و همینطور به وسیله دستگاه‌های پرداخت مکانیزه‌ای که در داخل ساختمان گمرک نصب شده، می‌توانید عوارض خود را پرداخت کنید. بعد از عبور از گیت پایانه مرزی کاپیکوی در خاک ترکیه، مجددا سوار بر ون ترانسفر خود شده و بعد از 1 تا یک و‌ نیم ساعت به هتل محل اقامت خود در شهر وان خواهید رسید.

تور لحظه آخری وان

گاهی ممکن است ظرفیت تور وان، به دلایلی تا آخرین روزهای ثبت‌نام پر نشود. این در حالی است که شرکت برگزار کننده تور همه ظرفیت‌های تور، چه در بلیط هواپیما یا قطار وان و چه در اتاق‌های هتل را از قبل خریداری کرده باشد. در این شرایط هر صندلی یا اتاق خالی به نوبه خود ضرر محسوب می‌شود. در این شرایط شرکت ارائه دهنده خدمات تور، از دو روز مانده به برگزاری تور، با یک شیب تند شروع به کاهش قیمت تور خود کرده تا با هرقیمتی که شده، آخرین ظرفیت‌های خالی تور را نیز پر کند.

خرید یک تور لحظه آخری وان در هر فصلی از سال ممکن خواهد بود. فقط کافی است در کنار تجربه کمی شانس هم داشته باشید. اما صبر کردن تا روز آخر، برای خرید یک تور وان ممکن است هیج نتیجه‌ای نداشته باشد، چون ظرفیت اکثر تورها قبل از رسیدن به روزهای پایانی پر می‌شود. اما برخی از مسافران ترجیه می‌دهند تا ریسک کرده و منتظر تور لحظه آخری وان بمانند تا هزینه کمتری پرداخت کنند. آذربال تور های لحظه آخری را برای شما قرار میدهد.

سفر به وان
تور لحظه آخری وان

سوالات متداول سفر به وان از تهران

  1. بهترین زمان سفر به ترکیه چه زمانی است؟
    شهر وان اقلیم قاره‌ای مرطوب دارد و از ویژگی‌های این اقلیم اختلاف دمای بسیار زیاد بین فصول مختلف سال است. به همین دلیل شهر وان تابستانی گرم و خشک و زمستانی برفی و به شدت سرد دارد. در بهار و پاییز نیز هوای شهر وان بارانی و مطبوع است.
  2. سفر زمینی به وان ترکیه چگونه است؟
    با شروع پروازهای مستقیم تهران-وان، سفر به وان کم دردسر و راحت‌تر خواهد شد، اما در آن صورت هم هزینه تور وان شاید به صرفه نباشد. پس اگر قصد داشه باشید تا با هزینه کمتری تور وان خود را تهیه کنید، باید به فکر راه‌های زمینی باشید. کل مسافت زمینی از تهران تا وان 1,093 کیلومتر و در حدود 13 ساعت است. تور وان اغلب به صورت زمینی، هم با اتوبوس و هم با وسیله نقلیه شخصی برگزار می‌شود و از این بابت هزینه آن نسبت به سایر تورهای ترکیه بسیار ارزان‌تر است
  3. عوارض خروج از مرز به چه صورت است؟
    هزینه خروج از مرض برای هر فرد بار اول 220، بار دوم 330 و برای بار سوم 440 هزارتومان است.که نی بایست قبل از سفر در بانک ملی پرداخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *