مکان های دیدنی و تاریخی یزد

معرفی مکان های تاریخی و دیدنی شهر یزد

شهر یزد به علت معماری ویژه و خاص و ساختار قدیمی بکر بناهایش در سال ۱۳۹۶ در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. جاهای دیدنی یزد بسیار متعدد و زیبا می باشد. این کهن‌ شهر دیرنده پابرجا، شهر قنات و قنوت و اولین شهر خشتی دنیا از محبوبیت بسیاری برخوردار است. شهر خشتی، شهر بادگیرها و شهر قنات ها از القاب شهر یزد نیز می باشد.  مکان های دیدنی و تاریخی یزد بسیار متنوع و متعدد می باشد که برخی از آن ها شامل: آتشکده زرتشتیان، مسجد جامع، زندان اسکندر، میدان امیرچخماق، دخمه زرتشتیان، آب‌انبار شش‌بادگیر و… می باشد، که در ادامه این مقاله به شرح هر یک نیز خواهیم پرداخت.

جاهای دیدنی شهر یزد
بهترین مکان های دیدنی و تاریخی یزد

آتشکده زرتشتیان یزد

یکی از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد آتشکده زرتشتیان نیز می باشد که از دوران قدیم، زرتشتیان با لباس‌های رنگ روشن، بدون پاپوش و با رعایت رسوم ویژه برای عبادت به آن جا می‌رفته اند.

آتش این آتشکده، ورهرام، با بیشتر از ۱۵۳۵ سال پیشینه نیز همچنان روشن است. داخل این آتشکده تصاویر زرتشت و جملاتی از کتاب مقدس اوستا حک شده است. دلیل خاموش نشدن آتش، محل نگهداری آن است که به دور از باد و باران و تابش خورشید قرار دارد.

 شخصی به نام هیربد نیز مسئول روشن نگه داشتن آتش آتشکده زرتشتیان می باشد و همچنین مسافران و بازدیدکنندگان از پشت یک دیوار شیشه‌ای می‌توانند آتش فروزان را تماشا کنند.

آتشکده یزد
معرفی آتشکده زرتشتیان یزد

مسجد جامع یزد

یکی دیگر از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد، مسجد جامع یزد با ۹۰۰ سال پیشینه و دارای بلندترین مناره ی دنیا از شاهکارهای معماری ایرانی است. شالوده این مسجد بزرگ به قبل از اسلام و دوره ساسانیان و صفویان بازمی‌گردد.

در هر گوشه این مسجد زیبا و باشکوه یادگاری هایی از دوران تاریخی متعدد باقی مانده است. مسجد جامع یزد با ۹۸۰۰ متر مساحت، شش ورودی اصلی در بخش های متفاوت دارد و شامل:  دو عدد گرمخانه، شبستان، گنبدخانه، دوپایاب و یک صحن بزرگ مستطیل شکل می باشد.

مسجد جامع یزد با پیشینه زیاد خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده است و بازدید از آن یکی از واجبات سفر به یزد است. از عجایب مسجد جامع طاق‌های سراسری شبستان‌ها با کاشی‌های معرق شده می باشد که موجب ایجاد روشنایی غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از گچ های سفید گنبد و دیوارها می شوند.

مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر

مدرسه ضیائیه با معماری آذری و پیشینه ۸۰۰ ساله از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد نیز می باشد. این محل تماشایی در نزدیکی مقبره دوازده امام می باشد و هر دو محل گنبدهای شبیه به هم دارند و انگار که در گذشت زمان ایام خوش و ناخوش مشترکی را از سر گذرانده‌اند.

زندان اسکندر در سال ۱۳۴۶ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. وجه تسمیه عمارت زندان اسکندر به دوران حمله اسکندر مقدونی بازمی گردد که زندانی بسی ترسناک بوده است و بعدا با عوض کردن کارایی آن از زندانی پر از رمزو راز و مخوف به مدرسه‌ای مشهور تبدیل شده است.

زندان اسکندر
مدرسه ضیائیه شهر یزد

میدان امیر چخماق یزد

از دیگر مکان‌های دیدنی و تاریخی در شهر یزد نیز میدان، بازار، مسجد، تکیه و دو آب‌ انبار حاج‌قنبر و ستی‌فاطمه است. مسجد امیرچخماق یا مسجد دهوک قدیمی‌ترین سازه ی میدان و بعد از مسجد جامع بزرگترین مسجد در شهر یزد می باشد.

 در بازار حاجی‌ قنبر مجموعه امیرچخماق پارچه، شیرینی، طلا و فرش دیده و فروش می رود. تکیه امیرچخماق از چندین غرفه برای تجمع مردم در مراسمات مذهبی تشکیل شده است و در شرق این میدان قرار دارد. ورودی بازار و آب‌انبار از غرفه‌های تکیه می باشد.

برج خاموشان یزد یا دخمه زرتشتیان

بر بالای کوه رسوبی دخمه زرتشتیان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد برج سکوت یا خاموشان قرار دارد که باقی مانده ای از عقاید دینی زرتشتیان می باشد. این دخمه یکی از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد می باشد که محوطه‌ای دایره ای شکل از جنس سنگ و سیمان بوده و یک درب آهنی برای ورود و خروج دارد.

زرتشتیان اجساد مرده ها را در دخمه‌ها می گذاشتند تا غذای کرکس‌ها شوند. سپس استخوان‌های باقی مانده را در چاهی که در مرکز بناهای دایره ای شکل دخمه قرار دارد، خاک می کردند. چهل سال می باشد که این شیوه تدفین از بین رفته است و حالا دخمه‌ها نقش یک آرامگاه را دارند.

دخمه زرتشتیان یزد
معرفی برج خاموشان شهر یزد

آب‌ انبار شش‌ بادگیر یزد

آب‌انبار شش‌بادگیر یکی از زیباترین آب‌ انبارها و از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد می باشد که دارای دو هزار متر مکعب ظرفیت بوده و شش بادگیر هشت‌ وجهی هم شامل آن است. گنبد تخم مرغی شکل این سازه ی ۱۸۰ ساله وجه ویژه ای به محیط آن داده است. از سال ۱۳۵۷ این بنای جالب در بین مکان های دیدنی یزد در زمره آثار ملی ایران شمار می رود.

بوستان ناجی یزد

یکی از مکان های دیدنی‌ و تاریخی شهر یزد باغ ناجی از میراث دوره ی قاجار است که بعد از هدیه به شهرداری به یک بوستانی برای تفریح و گردش مردم یزد و مسافران تبدیل شده است.

در بین این بوستان عمارتی زیبا با یک تالار و بادگیر و دو اتاق در طبقه بالایی و پنج اتاق در طبقه همکف می باشد. این باغ در قدیم مسکونی و به شخصی به نام ناجی متعلق بوده است. باغ باشکوه ناجی در نجف آباد یزد و در مسیر قنات قرار دارد.

بوستان ناجی
معرفی بوستان ناجی شهر یزد

خانه ملک التجار یزد 

۱۲۰ سال پیش یک تاجر ثروتمند و خوشنام که ناصرالدین شاه به علت موفقیت با ارزش او در زمینه تجارت فرش عنوان ملک‌التجار را به او داده بود؛ تاسیس شد. او خانه‌ای خاص با نقاشی‌هایی چشم نواز به سبک عمارت نارنجستان شیراز ساخت.

سایر مکان های دیدنی و تاریخی یزد

با بهترین مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد به طور کامل آشنا شدید. در ادامه با سایر مکان های دیدنی این شهر زیبا آشنا خواهید شد:

  • خانه لاری‌ها (موزه اسناد یزد)
  • خانه گلشن یزد (هتل لاله)
  • خانه تاریخی عرب زاده یزد (خانه فهادان)
  • خانه گرامی (مازار) یزد
  • خانه آقازاده ابرکوه یزد
  • زیارتگاه ستی پیر یزد (قلعه اسدان)
  • قلعه مروست یزد
  • قلعه مهرپادین از دیدنیهای یزد
  • محله خلف خانعلی یزد
  • محله فهادان یزد
  • محله سردوراه 
مکان های دیدنی یزد
سایر مکان های تاریخی شهر یزد
سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله به شرح زیبای قنات ها، شهر یزد پرداختیم. همچنین شما همراهان گرامی با خواندن این مقاله با برخی از مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد که بیشتر آن ها قدمتی طولانی دارند و دارای آثاری فاخر و کم نظیر در خود می باشند نیز آشنا می شوید.

سوالات متدوال مکان های دیدنی و تاریخی شهر یزد

  1. القاب شهر یزد چیست؟
    این کهن‌ شهر دیرنده پابرجا، شهر قنات و قنوت و اولین شهر خشتی دنیا از محبوبیت بسیاری برخوردار است. شهر خشتی، شهر بادگیرها و شهر قنات ها از القاب شهر یزد نیز می باشد.
  2. ویژگی منحصر به فرد مسجد جامع یزد چیست؟
    مسجد جامع یزد با ۹۰۰ سال پیشینه و دارای بلندترین مناره ی دنیا از شاهکارهای معماری ایرانی است. همچنین وجود طاق‌های سراسری شبستان‌ها با کاشی‌های معرق می باشد که موجب ایجاد روشنایی غیرمستقیم از طریق انعکاس نور از گچ های سفید گنبد و دیوارها می شوند.
  3. کاربرد برج خاموشان یزد در زمان زرتشتیان چه بود؟
    زرتشتیان اجساد مرده ها را در دخمه‌ها می گذاشتند تا غذای کرکس‌ها شوند. سپس استخوان‌های باقی مانده را در چاهی که در مرکز بناهای دایره ای شکل دخمه قرار دارد، خاک می کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *