موزه ای به وسعت یک شهر

 

توی پاریس رویایی با شهر پاریس به صورت مختصر آشنا شدیم حالا میخوام براتون درباره معماری بی نظیر و جاذبه های شهری، شهر پاریس صحبت کنیم. شهر پاریس با اینکه یک شهر کاملا مدرن و یکی از پر جمعیت ترین پایتخت های دنیاست اما هنوز به عنوان یک شهر تاریخی و زیبا با بافت معماری قدیمی و کلاسیک شناخته می شود.

شهر پاریس از دو بخش اصلی تشکیل شده که یکی از این  دو بخش، بخش مرکزی شهر و بخش دیگر حاشیه ای شهر می باشد :

بخش مرکزی شهر

بخش مرکزی شهر پاریس از میدان ها، خیابان و محلات مختلفی تشکیل شده که هر کدام برای خود دنیای منحصر به فردی دارد.

میدان باستیل

این میدان محل اجتماعات مردم شهر پاریس از قدیم تا زمان حال بوده است. اهمیت و معروفیت این میدان به دلیل نقش تاریخی و فعالیت های سیاسی رخ داده در این میدان با شکوه می باشد. اکثر اتفاقات تأثیر گذار فرانسه در این میدان رخ داده و نقشی مانند میدان آزادی خودمان در اتفاقات سیاسی کشور فرانسه را دارد. علاوه بر بعد سیاسی این میدان قدیمی به بعد تاریخی آن هم میتوان اشاره کرد که به خودی خود یک مکان باستانی دیدنی می باشد.

خیابان شانز الیزه

به جرأت می توان گفت معروف ترین و مشهور ترین خیابان جهان شانز الیزه نام دارد.این خیابان قدمتی نزدیک به 350 سال دارد. با وجود درختان زیبا و گره خورده در حاشیه این خیابان بی نظیر، آن را به یکی از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهر پاریس تبدیل کرده است. این خیابان علاوه بر بعد جاذبه گردشگری و تاریخی یکی از مراکز مهم خرید و تفریح مردم شهر پاریس بشمار میرود. با توجه به تأثیر گذاری کشور فرانسه در مدرنیته شدن شهر سازی ایران، در پایتخت ایران یعنی تهران یک خیابان به همین نام وجود دارد و مرکز فعالیت های مردم تهران در زمان خود بوده و در بافت تاریخی شهر تهران قرار دارد. این خیابان در بین پاریسی ها به ” زیباترین خیابان جهان” شهرت دارد.

زیباترین خیابان جهان
خیابان شانز الیزه

میدان کنکورد

این میدان در منتهی الیه خیابان شانز الیزه قرار دارد و در گذشته به نام لویی پانزدهم بوده است. در طول دوره اول انقلاب فرانسه و در دوران ترور، دستگاه گیوتین برای مجازات مخالفان در این میدان نصب شده بود. سر بسیاری از مشاهیر آن دوره فرانسه نظیر لویی شانزدهم، ماری آنتوانت، ماکسیمیلیان ربسپیر و آنتوان لاوازیه در این میدان به زیر گیوتین رفته‌است.

در حاشیه این میدان تاریخی مراکز سیاسی مهم فرانسوی و بین المللی وجود دارد. سمت دیگر این میدان به باغی می رسد که به موزه لوور متصل است. میدان کنکورد به عنوان قطب مدلینگ دنیا هم شهرت دارد زیرا بسیاری از سالن های معروف مد فرانسوی در نزدیکی این میدان قرار دارند. نکته جذاب دیگر موجود در این میدان وجود ستون باستانی “ابلیسک” که قدمتی 3300 ساله دارد می باشد. این ستون که توسط والی مصر به پادشاه فرانسه اهدا گشته است قدیمی ترین بنای موجود در شهر پاریس می باشد.

ابلیسک
میدان کنکورد

محلات مهم بخش مرکزی پاریس

محله له ال

این محله در گذشته بازار عرضه محصولات پروتئینی شهر پاریس بوده است. تا سال 1970 میلادی این بازار در این محله وجود داشت. شاخصه دیگر این محله در پاریس وجود ایستگاه مرکزی شهر پاریس به نام “شاتل له ال” می باشد. جالب است بدانید این ایستگاه مترو بزرگترین ایستگاه مترو جهان می باشد و برای خود یک موزه زیر زمینی می باشد.

محله مونتمارتر

این محله زیبا و جذاب پاریس به دو دلیل شهرت دارد. مونتمارتر تپه ای است که بر فراز آن کلیسای مشهور و زیبای “سکره کر” قرار دارد. و دومین دلیل شهرت این منطقه در پاریس وجود تعداد زیادی استودیو موسیقی و کافه های جذاب آن منطقه است که به پاتوقی دوست داشتنی برای عاشقان هنر در پاریس تبدیل شده است.

اماکن تفریحی فرانسه
کلیسای سکر کره

محله لاتین

محله ای با قدمتی 800 ساله در شهر پاریس که منحصر به فرد ترین منظقه پاریس از لحاظ قدمت و تاریخی می باشد. این محله علاوه بر قدمت خود به دلیل وجود فضای صمیمی و دوستانه خود و مهم ترین شاخصه اش یعنی وجود تعداد زیادی بیسترو که همان کافه و رستوران های کوچک و زیبا است، شهرت دارد. این محله یکی از محبوب ترین مراکز تفریحی برای گردشگران تور پاریس می باشد. این محله به دلیل وجود دانشگاه های زیادی همچون دانشگاه سوربن فرانسه، به قطب دانشگاهی و آموزشی شهر پاریس تبدیل شده است. به همین دلیل ساختمان فرهنگستان فرانسه نیز در این محله قرار دارد.

اماکن فرهنگی و هنری
کافه های پاریس

بخش حاشیه ای شهر پاریس

محله لادفانس

حومه شهر پاریس محسوب میشه اما یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی و تجاری دنیا محسوب میشود. این منطقه در حاشیه غربی شهر پاریس قرار دارد. این منطقه میزبان تعداد زیادی از دفاتر و نمایندگی های رسمی برند های معتبر تجاری و اقتصادی جهان است و در سال 1958 به دستور دولت فرانسه به منظور تجاری و اقتصادی ساخته شده است.

محله سن دنی

این محله در قدیم محله ای صنعتی بوده اما در 10 سال گذشته تغییر ماهیت داده و به منطقه ای ورزشی تبدیل شده است. علاوه بر مجموعه های ورزشی، استودیو های فیلم سازی معروفی در آن وجود دارد. صومعه تاریخی و زیبای سن دنی در این منطقه قرار دارد که میزبان آرامگاه تعداد زیادی از پادشاهان فرانسه بوده است .

موزه شهری پاریس
صومعه سن دنی

محله وال دو سن

این محله دفاتر رسانه های اصلی فرانسه را در خود جای داده است. همچنین شبکه های معروف فرانسوی و شرکت های مشهور دنیا در صنعت مخابرات در این منطقه فعالیت میکنند.

امیدوارم تونسته باشم بخش مهمی از محلات و خیابان های شهر پاریس رو براتون معرفی کنم که اگر با تور فرانسه به این شهر رویایی رفتید شناخت خوبی داشته باشید و توی ادامه مطالب به باقی مراکز تفریحی شهری ، شهر پاریس میرسیم و هرکدوم رو به طور مفصل براتون توضیح میدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *