آیا مرز ترکیه باز شده است؟

مرز ترکیه باز شده است؟

بسیاری از ایرانیان به واسطه شغل یا تحصیل در رفت و آمد به کشور ترکیه بودند که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، به دنبال اخبار باز شدن مجدد مرزها هستند، همچنین در بین سفرهای کوتاه مدت خارجی، ایرانیان زیادی ترکیه را مقصد مسافرت های تفریحی خود فرار میدهند که با بسته شدن مرز از اسفند 98 تا کنون پیگیر اخبار بین این دو کشور و تصمیمات سران کشور ها هستند

ویروس کرونا

ویروس کرونا که مدتی است اذهان عمومی را تشویش کرده است در واقع یک نوع بیماری حاد تنفسی است. کرونا از خانواده ویروس کروناویریده هستند یعنی ویروس ‌هایی که شکل ظاهری آن ها همانند توپی خاردار یا تاجدار است. از خانواده این ویروس می ‌توان به سارس (SARS) و مرس (MERS) نیز اشاره کرد. محققان علت آن را حیوان پستانداری به نام خفاش اعلام کرده است جالب است بدانید در گذشته نیز بیماری سارس و مرس که بسیار شبیه ویروس کنونی می ‌باشد نیز از خفاش به انسان سرایت کرده است.

از آنجایی که این ویروس بین انسان و حیوانات مشترک است بهتر است حیواناتی که دارای کارت سلامت نسیتند یا از سلامتی آن ها مطمئن نیستید را لمس نکنید. علایم این ویروس می تواند از علایم ساده یک سرماخوردگی مانند تب، سرفه، نفس نفس زدن و تنگی نفس تا علائم بیشتری چون آنفولانزا متغیر باشد. اما بیشتر افرادی که دارای فشار خون، دیابت، مشکلات تنفسی و سیستم ایمنی پایین ‌تری دارند در معرض ابتلا به این ویروس هستند. از این رو اگر بدنی قوی داشته باشید جای نگرانی نیست و ویروس ها نمی ‌توانند به شما غلبه کنند.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران

از آنجایی که کنترل کردن این ویروس به دلیل پنهان بودن مدت مبتلا کردن فرد مشکل است نگرانی زیادی را در دل کشورهای توریستی ایجاد کرده است. زیرا حتی بعد از گذشت چند روز، فرد مبتلا دارای علائمی نمی ‌باشد، اما همچنان می ‌تواند ناقل این بیماری باشد. اگرچه تاکنون این ویروس نه تنها بر روی صنعت گردشگری بلکه روی اقتصاد، صادرات و واردات کشورها تاثیر گذاشته است ولی با استفاده از تجهیزات کامل در فرودگاه ها و ایستگاه ها به هنگام ورود گردشگران به کشورهای مختلف سعی می ‌شود تا ورود این ویروس به مرزها را به حداقل برسانند.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران و جهان
تاثیر ویروس کرونا بر صنعت گردشگری ایران و جهان

تاثیر کرونا بر اقتصاد کشورها

نه تنها ایران، بلکه تمام کشورهای دنیا زخم خورده پدیده ای با نام ویروس کرونا هستند، از افزایش شمار مبتلایان و فوت شدگان گرفته تا بسته شدن مرزها و همینطور تعطیلی بسیاری از کسب و کارها. اما اگر بخواهیم کمی ریزبینانه تر به این قضیه نگاه کنیم، می توان گفت ایران تقریبا در یک قرنطینه کامل به سر می برد، زیرا از اسفند ماه سال ۱۳۹۸ که اغلب کشورها علی الخصوص ترکیه که مراودات زیادی با ایران در سال های اخیر داشته، مرزهای زمینی و هوایی خود را بر روی ایران بسته اند و در نتیجه کشور نیز با بحران های جدیدی روبه رو شده است.

کشورهای هم مرز با ترکیه از جمله ایران از این کشور به عنوان محلی برای انتقال و ترانزیت انرژی و کالا استفاده می نمایند و از طرفی ترکیه محل تلفیق فرهنگ آسیایی و اروپایی است و جذابیت های خاص خود را دارد برای همین سالانه میلیون ها نفر مسافر و گردشگر برای بازدید از جاذبه های توریستی ترکیه به این کشور سفر می نمایند. می توان گفت سفر به این سرزمین با تور ترکیه محبوبترین کار در میان ایرانیان است. اما در 4 اسفند 98 در پی شیوع ویروس کرونا در ایران، وزیر بهداشت ترکیه اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی تمامی مرزهای ایران و ترکیه بروی همگان بسته می شود.

تاثیر کرونا بر آژانس های مسافرتی

بدین ترتیب با افزایش آمار مبتلایان به کووید-19 در ایران و همچنین ترکیه، بسیاری از ایرانیانی که از قبل در آفرهای تور ترکیه، پکیج های مسافرتی همچون، تور استانبول، تور کوشی آداسی و تور وان را خریداری کرده بودند مجبور به لغو سفرهای خود شدند و حتی مجاب شدند تمامی هزینه هایی که برای تورهای خود کرده بوند را از آژانس های مسافرتی ارائه دهنده تورهای مسافرتی پس بگیرند و این در واقع شروع روزهای تیره برای شرکت هایی بود که چشم به فروش تورهای نوروزی دوخته بودند. در نتیجه بسیاری از آژانس ها با ضررهای هنگفتی مواجه شدند و علاوه بر آن ناچار به تعدیل کارکنان خود و حتی بستن کسب و کار خود شدند و این یعنی افزایش آمار بیکاری در جامعه.

تاثیر کرونا بر ایرلاین ها

در کنار زیان هایی که به آژانس های مسافرتی وارد شد و در نتیجه تعداد بسیار زیادی از آن ها مجبور شدند تا برای همیشه کسب و کار خود را متوقف کنند. ایرلاین ها نیز با مشکلات شدیدی مواجه شدند. در این بین ویروس کرونا باعث لغو بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی شده و تمامی ناوگان ایرلاین ها نیز زمین گیر شده ‌اند.این روزها تور کیش ، تور قشم و تورهای داخلی فعالیت بیشتری نسبت به تورهای خارجی دارند.اگر قصد رزرو تور کیش ارزان دارید با ما همراه باشید

تاثیر کرونا بر تحصیل در ترکیه

نمی توان از این نکته غافل شد که در سال های اخیر بسیاری از دانشجویان ایرانی، جهت ادامه تحصیل روانه ترکیه شده بودند، اما امکان این را نداشتند که در کنار دوستان و خانواده های خود حضور داشته باشند چرا که تعداد پروازها در آسمان ایران به شدت کاهش یافت و بسیاری از شرکت های هواپیمایی خارجی همچون ترکیش حاضر به پذیرش مسافران ایرانی نشدند و در نتیجه اگر دانشجویان ایرانی به ایران می‌ آمدند، امکان بازگشت به ترکیه برایشان مقدور نبود. مساله ای که ذهن محصلین ترکیه را هر روز در درگیر کرده این است که آیا مرز ترکیه باز شده است؟

تاثیر کرونا بر کاهش گردشگری

از طرفی در سال های اخیر بیشترین گردشگران خارجی که برای مسافرت به ایران می آمدند از دو کشور همسایه یعنی عراق و ترکیه بودند و حال بسته شدن مرز ها عاملی شد تا علاوه بر اینکه ایران با کاهش چشمگیر گردشگران خارجی مواجه شود، ورود ارز خارجی به کشور نیز با مشکلات جدی ای مواجه شود و دولت ایران منتطر بازگشایی هر چه زودتر مرز هستند.

رشد اقتصادی بعد از باز شدن مرز ایران و ترکیه

مرز ترکیه چه زمانی باز می شود؟ به نظر می آید که از سرگیری روابط تجاری میان ایران و ترکیه در اولویت دولت کشور همسایه غربی است. هرچند که نمی توان سود دو کشور در زمینه گردشگری را در نظر نگرفت و از حضور پر شمار گردشگران ایرانی در شهرهایی چون استانبول، آنتالیا، مارماریس، کوشی آداسی، آنتالیا، وان و… چشم پوشی کرد. اما باتوجه به ویروس کرونا در ایران و مهار نشدن آن، همچنان نمی دانیم که دقیقا مرز ترکیه چه زمانی باز می شود.

  • سفر به ترکیه بعد از بازگشایی مرزها

بعد از بازگشایی مرزها با رزرو تورهای مسافرتی خارجی آذربال، سفری عالی را برنامه ریزی کنید. ارزانترین پکیج تورهای ترکیه مانند تور استانبول، تور آنتالیا، تور کوشی آداسی، تور وان و … پل ارتباطی میان شما و رویاهایتان هستند.

  • پیامدهای بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه

اول از همه بهتر است نگاهی به پیامدهای بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه بیندازیم. جدا از اینکه بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه از نظر مسائل بهداشتی تصمیم درستی بود، اما پیامدها و تاثیرات بسیار منفی نیز داشت. چراکه پس از بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه به خاطر شیوع ویروس کرونا، هم ایران و هم ترکیه از نظر تجاری و گردشگری بسیار متضرر شدند.

جالب است بدانید که به همان اندازه ای که صنعت گردشگری ایران به خاطر شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه متضرر شد، خود کشور ترکیه نیز از این نظر آسیب دید و کار به جایی رسید که نمایندگان صنف های شهر وان از مقامات ترکیه درخواست کردند که از نظر معیشتی به آن ها کمک شود تا در زمانی که مرز ایران و ترکیه بسته است و مسافران ایرانی نمی توانند برای خرید به وان سفر کنند، بتوانند زندگی خودشان را بگذرانند و زیر فشار اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا از بین نروند. از طرفی مراکز خرید، کافه ها، رستوران ها و هتل های ترکیه مخصوصا شهرهای توریستی آن نیز به دلیل نبود گردشگر ضررهای هنگفتی دیدند.

از سوی دیگر ایران نیز از نظر اقتصادی و تجاری متحمل ضرر شد و آسیب های زیادی به خاطر بسته شدن مرزهای ایران و ترکیه دید و آژانس های مسافرتی زیادی هم در ایران ناچار به دادن خسارت های هنگفت شدند. از طرفی آن دسته از افرادی که قصد سفر به ترکیه را داشتند و سفر مهمی را پیش رو داشتند، مجبور به کنسل کردن سفرشان به ترکیه شدند و برنامه هایشان به کل به هم ریخت.  

  • زمان بازگشایی مرز ترکیه

بعد از بسته شدن مرز ترکیه به علت ویروس کرونا در اسفند ماه ۹۸ قبل از نوروز ۹۹ تا به امروز دولت ترکیه زمان دقیق باز شده مرز را اعلام نکرده است و سوال مسافران هر روز این است که آیا مرز ترکیه باز شده است؟ با اینکه ایر لاین ماهان ایر از ۱۲ خرداد ماه ۹۹ پروازهای خود را برای فروش به مقصد ترکیه باز کرده است ولی همچنان انتظار می رود تا تاریخ ۱۱ مهر ماه مرز هوایی و زمینی ترکیه بسته شده باشد و امکان انجام تور ترکیه برای گردشگران ایرانی نباشد.

به نظر می‌ رسد پس از گذراندن روزهای سخت قرنطینه در دوران کرونا، کم‌کم مرزهای هوایی کشورهای مختلف به روی یکدیگر باز می ‌شود و البته این امر مهم با رعایت اصول تازه ‌ای که دیگر به بخش جداناپذیری از فرهنگ سفر تبدیل شده، رخ خواهد داد. باتوجه به همین موضوع و به تازگی، وزیر امور خارجه ترکیه، کاووس اوغلو، اظهار داشته است که ترکیه برنامه دارد تا از تاریخ 10 مهر 99 مرزهای هوایی این کشور را به روی ایران باز کرده و پروازهای بین ترکیه و ایران را از سر بگیرد.

در جلسه ‌ای که در مورد روابط و مسائل منطقه‌ ای دو کشور در آن صحبت شد به این موضوع مهم و زمان بازگشایی مرز ایران و ترکیه نیز پرداخته شد، چراکه صنعت گردشگری در روابط بین دو کشور بسیار اهمیت داشته و یکی از نقاط عطف آن به شمار می ‌رود و سالانه گردشگران بسیاری از ایران و از طریق هوایی به این کشور سفر می ‌کنند. در این جلسه، هر دو طرف مذاکره اظهار امیدواری کردند که با برداشتن این قدم مهم، بتوان بخش ناچیزی از زیان‌ هایی که صنعت گردشگری دو کشور در دوران پاندمی کرونا متحمل شدند را جبران کرد.

آیا مرز ترکیه باز شده است؟ هوایی یا زمینی؟
آیا مرز ترکیه باز شده است؟

جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به هنگام سفر

در واقع امروزه ویروس ‌ها تبدیل به جزئی از زندگی روزمره ما شده اند و همه جا همراه ما هستند، حتی در سفر. نکته جالب این است که با سفر کردن نه تنها از ویروس ‌ها دور نمی ‌شویم، بلکه به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه، محیط‌ های گوناگون و حتی افرادی که از کشورهای دیگر به مقصد مورد نظر شما سفر می‌ کنند همه و همه مواردی است که باعث می‌ شود بیشتر مورد تهاجم ویروس ‌ها قرار بگیریم. مدتی است که ویروس جدیدی به نام کرونا تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است اما با داشتن اطلاعات کافی از ویروس کرونا و دانستن راه ‌های پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس می ‌توانید ترس و دلهره را از خود دور کنید و سفری لذت بخش و آرامی را تجربه کنید.

جلوگیری از غلبه ویروس کرونا در سفر

از آنجایی که راه انتقال این ویروس از طریق ترشحات تنفسی، تماس مستقیم، لمس سطح آلوده به ویروس و تماس با اعضای مخاطی بدن مانند چشم، بینی و دهان است در زیر به راهکارهایی اشاره می‌ کنیم که با رعایت کردن آن ها تا حد زیادی می توانیم نه تنها جلوی ورود ویروس‌کرونا بلکه اکثر ویروس ‌های محیطی را به بدنمان بگیریم

جلوگیری از غلبه ویروس کرونا در  مسافرت
چگونه در مسافرت از کرونا در امان باشیم؟
  • شستن دست‌ ها

یکی از ابتدایی ترین راه‌ های جلوگیری از ورود ویروس به بدنمان شستن مداوم دست‌ها به هنگام خوردن و آشامیدن است.

  • ماسک

بهتر است در مکان ‌های عمومی که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده کنید تا کمتر در معرض ویروس ‌ها قرار بگیرید.

  • آب

اگر به مکانی سفر‌ می ‌کنید که دریا و ساحل دارد بهتر است برای اطمینان از شنا کردن در آب صرف نظر کنید زیرا تنها حضور مردم در آب نشان ‌دهنده‌ آلوده بودن آب است. از طرفی ممکن است آب آن منطقه دارای باکتری ‌هایی باشد که تنها برای افراد بومی و ساکن همان منطقه مناسب است. همچنین در آب‌ های آزاد برای شستن مواد غذایی مانند میوه و سبزی خودداری کنید. بهتر است در هنگام سفر آب معدنی را، آب شرب خود قرار دهید و از نوشیدن آب ‌هایی که منبع درست و مشخصی ندارند پرهیز کنید.

  • رعایت بهداشت در استفاده از وسایل نقلیه عمومی

اگر برای سفر از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار، اتوبوس و هواپیما استفاده می‌کنید بهتر است از تماس زیاد دست‌‌ ها با دسته‌ های صندلی بپرهیزید. اما اگر عادت دارید که محیط صندلی و اطراف آن را مدام لمس کنید بهتر است مکان را با موادی چون اسپری ‌های ضدعفونی کننده تمیز کنید یا بعد از تماس با دسته ‌های اتوبوس، مترو، قطار و هواپیما دست‌ های خود را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

  • انتخاب غذایی مطمئن

پیشنهاد می‌ شود از رستوران و غداخوری‌ های دور افتاد از شهر برای صرف وعده‌ غذایی پرهیز کنید و به جای آن از رستوران و غذاهای هتل خود استفاده کنید. یا اگر برایتان مقدر است در سفرهای داخلی از خانه غذایی همراه خود داشته باشید. همچنین برای اطمینان بیشتر بهتر است از غذاهای بسته بندی که در ساخت آنها کمترین دخالت دست وجود دارد استفاده کنید.

  • تهیه بلیط سفر به صورت آنلاین

از آنجایی که هر چه قدر در مکان ‌های عمومی و اجتماعات کمتر حضور داشته باشید، احتمال سرایت ویروس به شما کمتر می ‌باشد از این رو پیشنهاد می شود تا در محیط امن خانه از سایت‌ های آنلاین خرید بلیط قطار و هواپیما مانند سایت آذربال اقدام به خرید بلیط سفر خود کنید.

  • سوالات متداول بازشدن مرزهای ترکیه

تورهای ترکیه از چه زمانی برگزار می شوند؟

طبق آخرین اخبار 10 مهر تاریخ برگزاری مجدد تورهای ترکیه خواهد بود.

آیا مرز زمینی ترکیه بسته است؟

کشور زیبا ترکیه از آغاز ویروس کرونا ۱۷۰۰ کامیون ترک را به کشورش فراخوانده و آنان را قرنطینه کرد، اما طبق آخرین اطلاعات دولت ترکیه هنوز تصمیمی برای بازگشایی مرزهای زمینی خود با ایران را ندارد،  ایران نیز در تاریخ هفدهم اسفند ۹۸ در اقدامی متقابل به این اقدام ترکیه پاسخ داده و مرزهای زمینی را با ترکیه بست.  در هفته گذشته دولت ایران در مذاکره با مقامات ترک سعی کرده بازارچه ساری سو را بازگشایی کند اما دولت ترکیه همچنان زیر بار بازگشایی این بازارچه مرزی نشده است.

تدابیر سختگیرانه دولت ترکیه به جایی رسیده است که  ۲۱۰ کامیون ترکیه ای در مرز بازرگان بلاتکلیف هستند، این در حالی است که ایران تشریفات گمرکی را به صورت کامل انجام داده و ترکیه در این خصوص تعلل می کند. تنها راه مبادله کالا بین ایران و ترکیه، مرز ریلی رازی است که در این مسیر بیش از ۱۳۰ واگن کالاها را جابجا می کنند.  

آیا مرز زمینی ترکیه بسته است؟
آیا مرز زمینی ترکیه بسته است؟ باز شدن مرز بعد از شیوع کرونا

آیا افراد دارای اقامت می توانند به ترکیه سفر کنند؟

افرادی که دارای کارت اقامت هستند و یا پاسپورت ترکیه را دارند می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی به ترکیه سفر کنند.

به هنگام سفر چه چیزی در چمدان ‌های خود داشته باشید؟

بهتر است به هنگام سفر برای در امان ماندن از ویروس ‌ها ماسک، داروهای تب بر، اسپری الکل، ژل شست و شو، دستمال کاغذی و تب سنج را در چمدان خود بگنجانید.

آیا امکان گرفتن اقامت ترکیه هنگام مسافرت به این کشور وجود دارد؟

اگر شما بخواهید از طریق های مختلف اقامت ترکیه بگیرید میتوانید در طول سفر کارهای مربوط به آن را انجام دهید اما اگر بیشتر از مدت زمان گذرنامه خود در این کشور بمانید یک کار غیر قانونی انجام داده اید که قطعا طبعاتی به همراه دارد مثلا اینکه شما بخواهید به اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه فکر کنید باید به دنبال خرید ملک در ترکیه باشید که در مدت زمان کوتاه مسافرت این امکان وجود دارد یا نه ؟ یا شما باید از مشاورین کمک بگیرید یا اینکه از افرادی که در ترکیه اقامت دارند کمک بگیرید

علاوه بر این راه های مختلف اخد اقامت در ترکیه وجود دارد، مثلا اخذ اقامت تحصیلی، یا اخذ اقامت با ازدواج و …

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *