مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور

چه مدارکی برای سفر به خارج از کشور لازم است؟

همگی اطلاع داریم که سفر به خارج از کشور و در حالت کلی عبور از مرز های سرزمینی کشور ها به آسانی سفر داخلی نیست. کنترل های متفاوتی بسته به شرایط سیاسی و امنیتی کشور مبدأ و مقصد روی هویت فرد انجام می گیرد. همچنین کشور ثانویه علاقه مند است بداند در صورت بروز مشکل برای فرد مسافر، با کدام قدرت سیاسی طرف خواهد بود. مورد دیگر هم اجازه دادن کشور ثانویه برای آغاز سفر است. همه این ها وجود مدارک مشخصی را بسته به مبدأ و مقصد سفر الزامی خواهد ساخت. در ادامه به معرفی مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور توضیحاتی را ارائه کنیم.
بهتر است بدانید که برای رزو تور های خارجی مانند تور وان ، داشتن مدارک مورد نیاز از اهمینت بالایی برخوردار می‌باشد.

کدارک مورد نیاز برای سفرهای خارجی
مدارک مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور

پاسپورت چیست؟

یکی از مهم ترین مدارکی که برای سفر به خارج از کشور به آن احتیاج داریم پاسپورت می‌باشد که در واقع پاسپورت مجوز خروج شما از کشور ایست که در ادامه به معرفی انواع پاسپورت پرداخته ایم:

تعریف حقوقی

پاسپورت مدرکی است که توسط کشوری که تابعیت آن را دارید به شما ارائه می شود. پاسپورت طبق قانون کشورمان سندی است که از طرف مقامات رسمی برای اتباع ایرانی که قصد سفر به خارج از کشورو اقامت در آن جا را دارند، یا می خواهند از خارج به ایران مسافرت کنند، داده می شود. پاسپورت ها اولاً موجبات کنترل رفت و آمد افراد یک کشور را برای حکومت آن کشور میسر می سازند، ثانیاً نشانه ای هستند در مقابل بقیه کشور ها برای حمایت شدن فرد توسط آن حکومت.

مدت زمان اعتبار مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور

شما هر زمان که بخواهید می توانید اقدام به گرفتن پاسپورت کنید، با این حال این مدرک دارای زمان اعتبار 5 ساله در ایران می باشد. البته در موارد بسیاری، در صورت اقدام به سفر با استفاده از گذرنامه، شرکت ها لازم می دارند که از اعتبار گذرنامه شما حداقل 6 ماه باقی مانده باشد، در نتیجه مهم است که بسته به مورد استفاده، تمدید مدت زمان اعتبار را به آخرین روز های یاد شده روی پاسپورت موکول نکنید.

نحوه استفاده از گذرنامه

در صورتی که قصد سفر خارجی را دارید، معمولا در سه مورد شما به وجود گذرنامه یا شماره آن نیاز دارید. اولاً همان طور که در ادامه خواهیم دید برای سفر به اکثر کشور ها نیاز به مدرکی به نام ویزا هست که توسط نمایندگی کشور مقصد (غالباً سفارت خانه ها) ارائه می شود. برای گرفتن ویزا به اصل گذرنامه نیاز دارید. مورد بعدی خرید بلیط هواپیما است که حداقل به شماره گذرنامه نیاز دارد و در نهایت، در هنگام ارائه مدارک در فرودگاه هم به اصل پاسپورت نیاز هست.

گذرنامه خارج از کشور
گذرنامه و یا پاسپورت برای سفر به خارج از کشور

ویزا یکی از مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور

یکی از مدارک مورد نیاز سفرهای خارجی ویزا است، همان طور که گفتیم گذرنامه  یکی از مدارکی است که به فرد و کشوری که تابعیت آن را دارد مربوط می‌باشد. اما کشورها در کل برای ورود افراد خارجی اعتبارسنجی های مخصوص خودشان را انجام می دهند.به این مدرک اعتبارسنجی ثانویه، ویزا می گویند. البته الزامی بودن دریافت این مدرک برای سفر، به روابط سیاسی بین دو دولت مبدأ و مقصد هم بستگی دارد. به عنوان مثال دارندگان ویزای شینگن می توانند بدون اعتبارسنجی های دوباره به کشور های عضو اتحادیه اروپا سفر کنند.

روش اخذ ویزا

این مورد پیچیدگی های مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال برای سفر به بعضی کشورها مثل ارمنستان یا گرجستان یا ترکیه نیازی به اخذ ویزا نیست، در حالی که کشور های دیگر ممکن است سخت گیری های مخصوص خود را اعمال کنند. به طور کلی روش، مراجعه به سفارت آن کشور و ارائه یک لیست از مدارک همراه با مصاحبه است که بسته به معیار های کشورِ مدنظر، راجب صدور ویزا برای سفر شما تصمیم گیری می شود.

ریزه کاری های ویزا گرفتن

توجه داشته باشید که معیارهای بسیاری کشورها در پی اطمینان از نکات مختلف است. مثلاً اطمینان از اینکه مسافر به قصد پناهندگی سفر نمی کند. اطمینان از سلامت روحی فرد هم مورد دیگریست. البته شاید شما برای یک سفر درمانی قصد ورود به کشور مشخصی را دارید، در این صورت روند اخذ ویزا می تواند سرعت بیشتری داشته باشد. در کل مناسب است که پیش از مصاحبه در سفارت خانه، مشاوره ای با افراد آشنا با روند دریافت ویزا داشته باشید.

ویزای سفر
اخذ ویزا برای سفر به کشورهای خارجی

فیش عوارض و بلیط یکی از مدارک سفر به خارج از کشور

دولت برای خروج هر شخصی از کشور در بودجه ی هر سال مالیاتی به عنوان عوارض خروج از کشور مشخص می کند که بسته به نوع سفر و شرایط مسافر مبالغ مختلفی خواهد بود. ارائه مدرک پرداخت عوارض خروج از کشور در فرودگاه پیش از مسافرت الزامی است. بهتر است 48 ساعت قبل از رفتن به فرودگاه، اقدام به پرداخت عوارض کنید. همین طور بلیط کاغذی سفر هم توسط مسئولان فرودگاه چک خواهد شد در نتیجه حتماً آن را همراه خود نگه دارید.

توجه دشاته باشید که فیش عوارض یلیط یکی از مهم ترین مدارک سفر به خارج از کشور می‌باشد.

خلاصه مطلب

در نتیجه همان طور که ذکر شد، از اهمّ مدارک گذرنامه، ویزای کشور مقصد، عوارض خروج و بلیط است. توجه داشته باشید که این ها تنها مدارک اند و شما پیش از سوار شدن به هواپیما، در صورتی که سفر هوایی دارید، قواعد دیگری را هم باید رعایت کرده باشید. به امید موفقیت شما در مسیر پیش رو.

سوالات متداول مدارک مدارک لازم برای سفر به خارج از کشور

  • گذرنامه چیست؟
    سندی است که توسط کشوری که تابعیت آن را دارید صادر می شود. گذرنامه جزء بسیار مهمی در کل روند سفر بین المللی است.
  • عوارض خروج از کشور چه می‌باشد؟
    عوارض خروج نوعی مالیات است که دولت از هر سفر خارجی دریافت می کند. این مالیات علاوه بر اینکه هر ساله طبق آنچه در لایحه بودجه ذکر می شود تغییر می کند، به سفر و مسافر هم بستگی دارد.
  • آیا ویزا برای سفر به خارج از کشور الزامی است؟
    الزامی بودن یا نبودن ویزا بستگی به دو کشور مبدأ و مقصد و روابط سیاسی بین دولت ها دارد. مثلاً برای سفر به کشور هایی مثل ارمنستان و ترکیه شما نیازی به اخذ ویزا ندارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *