لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج

معرفی جاذبه های گردشگری شهر یاسوج

شهر زیبای یاسوج، یکی از شهرهای قدیمی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به‌علت داشتن آبشارهای زیبا و خروشان در خود، به شهر آبشارهای ایران معروف شده است. که ما در این مقاله به بررسی لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج نیز خواهیم پرداخت.

شهر یاسوج تا به امروز اسم های متععدی را داشته است که برخی افراد معتقدند که یاسوج در گویش محلی به معنی محلی می باشد که گل‌های یاس زیادی در آن رشد می کند؛ به همین علت یاسوج یا «یاسیج» شهرت یافته است. برخی دیگر هم نام‌گذاری این شهر را به دلیل «کیخسرو» و اقامت او در تل خسرو می‌دانند. افراد دیگری هم نیز این ادعا را می‌کنند که یاسوج در لغت به‌معنی «تیر پیکان‌دار» است؛ تیری که پادشاه اسم خود را روی آن نوشته است.

در فصل تابستان، به علت آب و هوای معتدل این شهر و مناطق کنار آن، اهالی استان‌های جنوبی و مرکزی برای گذراندن تعطیلات به یاسوج می‌روند. طبیعت یاسوج و به صورت کلی استان کهگیلویه و بویراحمد بسی زیبا و در نوع خود تک است. حتی می توان این شهر را پایتخت طبیعت ایران دانست. برخی این مناظر نیز عبارتند از:

جاذبه های گردشگری یاسوج
آشنایی با مکان های گردشگری یاسوج

تل خسرو

یکی از مکان های موجود در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج اثر تاریخی تل خسرو که در تپه‌ای قدیمی در جنوب شهر یاسوج قرار دارد می باشد که طبق گفته های تاریخی، مکان قرار گیری کاخی عظیم توسط شخص کیخسرو بوده است.

دشت راق یاسوج

برخورداری از آب‌وهوایی بی نظیر، چشمه‌های زیاد، پوشش گیاهی متعدد و چشم‌اندازی باشکوه، این محل به یکی از اصلی‌ترین مکان های لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج تبدیل شده که هر ساله پذیرای تعداد ‌زیادی از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است.

در دشت راق، سرزمینی را که لاله‌های واژگون در سرتاسر آن می روید را مشاهده خواهید کرد که همانند یک قاب نقاشی زیبا به نظر می رسد. منطقه ییلاقی دشت راق جزوی از جاذبه‌ های گردشگری یاسوج است که نمی‌توان به سادگی از آن عبور کرد.

دشت راق
دشت راق واقع در شهر یاسوج

آبشار یاسوج

آبشار یاسوج به عنوان یکی از مهم ترین مکان ها در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج شناخته می‌شود و قطعا یکی از زیباترین آبشارهای ایران می باشد.

این آبشار فاصله کمی به مرکز شهر یاسوج دارد به سادگی قابل دسترس مسافران و بازدیدکنندگان می‌باشد. سرچشمه این آبشار، رشته کوه‌های زاگرس می باشند و ارتفاع 10 متری از سطح زمین دارد.

چشمه میشی

چشمه میشی که با نام چشمه بشو هم شناخته می‌شود یکی از مکان های موجود در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج است و در فاصله 5 کیلومتری از شهر سی‌سخت قرار دارد و آب شرب این بخش را تامین می‌کند.

سردی آب این چشمه به اندازه ای می باشد که تا فاصله 800 متری از قسمت جوشش چشمه نمی‌توانید دستتان را در آن نگه دارید. این چشمه از ارتفاعات دنا سرچشمه می‌گیرد و آب مصرفی باغ‌ها و کشتزارهای این منطقه را تامین می‌کند.

پیست اسکی کاکان

قطع پیست اسکی کاکان که در دامنه‌های رشته‌کوه زاگرس و قله‌ دنا، در ۱۸ کیلومتری یاسوج و در نزدیکی روستای کاکان قرار دارد، توجه هر شخص علاقمند به ورزش های برفی را به خود جلب می کند.

 علاقه‌مندان به ورزش اسکی می‌توانند از اوایل دی تا اواخر اسفند ماه، از این پیست استفاده کنند. در فصل زمستان، بارش برف برخی اوقات در این مکان به حدی زیاد می باشد که ارتفاع برف حتی تا سه متر هم می‌رسد.

در زمستان پیست اسکی کاکان، به‌ علت قرار داشتن در ارتفاعات دنا و نزدیکی به استان‌های گرم جنوبی کشور، به یکی از محبوب ترین اماکن تفریحی فصل زمستان تبدیل شده است.

پیست کاکان
پیست اسکی کاکان واقع در شهر یاسوج

تنگه تامرادی واقع در شهر یاسوج

در ۵۵ کیلومتری غرب یاسوج، در جاده‌ یاسوج-سپیدار تنگه تامرادی نامی قرار دارد که در تنگه طبیعتی دست نخورده و کم نظیری با آبشارهای باشکوه قرار دارد که هر فردی را وادار می‌کند که سختی سفر به این مکان را نادیده گرفته و حداقل چند ساعتی، میهمان آرامش و زیبایی طبیعت آن باشد.

 در قدیم دسترسی به تنگ تامرادی و روستای آن، کمی سخت بود؛ اما حال با جاده‌سازی، کمی راحت تر شده است. در فصل بهار و تابستان، این تنگه آب‌و‌هوایی بسیار خوبی دارد و علاوه بر جاذبه های طبیعی آن، مکان خوبی هم جهت فرار از گرمای فصل تابستان می باشد.

دریاچه کوه گل

یکی از مکان های‌ موجود در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج ، دریاچه‌های فصلی یاسوج می باشد. از اواخر زمستان و با رو به گرمی رفتن هوا و در نهایت آب شدن برف‌ها نیز دریاچه‌های فصلی این منطقه پر از آب می‌شوند.

دریاچه کوه ‌گل یکی از باشکوه ترین دریاچه‌های این منطقه است؛ کوه‌گل اضافه بر دریاچه مختص خود، دشتی پر از گل‌ و گیاه های متعدد را در خود جای داده است. انواع گیاهان محلی مانند: ریواس، نعناع کوهی، بابونه، پونه کوهی و… در سرتاسر این بخش نیز مشاهده می شود.

همچنین یکی از دیدنی های ویژه این منطقه، دشت لاله‌های واژگون می باشد که هر ساله عده زیادی را به مشاهده از این منطقه به خود جذب می‌کند. علت اصلی نام‌گذاری این مکان هم به جهت چمنزارها و دشت‌هایی پر از گل‌های رنگارنگ نیز می باشد.

غار ده شیخ دنا واقع در شهر یاسوج

با سپری کردن مسافتی تقریبا ۴۵ کیلومتر از یاسوج به قسمت پاتاوه شهرستان دنا خواهید رسید که در فاصله 2 کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار آهکی خارق العاده ای قرار دارد که به دوران دوم زمین‌شناسی بر می گردد و بیش از 135 میلیون سال پیشینه دارد.

این غار باشکوه به صورت اتفاقی در سال 89 به وسیله یک چوپان از ساکنین ده‌شیخ کشف شد و به عنوان یکی از خارق العاده ترین غارهای ایران شناخته شد، به صورتی که به آن لقب غار علی‌صدر۲( غار علی صدر واقع در همدان می باشد) را داده‌اند.

غار ده شیخ دنا
غار ده شیخ دنا از جاذبه های گردشگری شهر یاسوج

پارک ساحلی یاسوج

پارک ساحلی یاسوج که در قسمت ورودی جنوبی این شهر قرار گرفته است، می‌تواند محل مناسبی جهت گردش و تفریح مسافران باشد. این پارک تفریحی وگردشگری دارای مساحت ۱۴ هکتاربوده و در اطراف یکی از رودهای بزرگ یاسوج به اسم رود بشار احداث شده است و به همین علت یکی از بهترین پارک ها در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج می باشد.

سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله به معرفی چندین مکان های موجود در لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج پرداختیم و امیدواریم که با خواندن این مقاله نیز با این شهر دیدنی و زیبا بیشتر آشنا شوید.

سوالات متدوال لیست جاذبه های گردشگری شهر یاسوج

  1. غار ده شیخ دنا کجاست؟
    با سپری کردن مسافتی تقریبا ۴۵ کیلومتر از یاسوج به قسمت پاتاوه شهرستان دنا خواهید رسید که در فاصله 2 کیلومتری روستای ده‌شیخ، غار آهکی خارق العاده ای در آن قرار دارد.
  2. دشت لاله های واژگون در یاسوج کجاست؟
    این دشت در کوه گل در منطقه‌ کوهستانی دنا، در ۳۲ کیلومتری یاسوج و هشت کیلومتری شهر سی‌سخت قرار گرفته است.
  3. دلیل شهرت شهر یاسوج چیست؟
    شهر زیبای یاسوج، یکی از شهرهای قدیمی استان کهگیلویه و بویراحمد است که به‌علت داشتن آبشارهای زیبا و خروشان در خود، به شهر آبشارهای ایران معروف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *