عجایب هفتگانه جنگل حرا قشم

همانطور که می دانید کشور ایران یکی از زیباترین کشور های جهان می باشد. قشم زیبا که به جزیره عجایب هفتگانه ایران معروف است یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی کشورمان شناخته می شود. در این مطلب با خصوصیات جنگل حرا قشم آشنا خواهید شد.

جزیره قشم، زیبا ترین و خاص ترین شگفتی های طبیعی را در دل خود جای داده است، از شگفتی های این جزیره می توان به تنگه چاهکو دره ستارگان اشاره کرد. که زیبایی شگفت انگیز و خیره کننده دارد در میان این همه زیبایی جنگل های حرا در جزیره زیبای قشم از عجایب هفتگانه ایران است که از لحاظ زیبایی حیرت آور می باشد، اینکه نام جنگل های حرا را طلای سبز گذاشته اند، اغراق نیست قشم محل رویش و زیست درخت هایی است که به جای خاک در آب ریشه دارند.

معرفی عجایب هفتگانه در جنگل حرا

بدون شک جزیره قشم یکی از بهترین جزیره ها در دنیا می باشد. جاذبه های تاریخی و گردشگری منحصر به فردی در این جزیره قرار دارد. اگر قصد سفر باغ تور جزیره شگفت انگیز قشم را دارید بهتر است با بهترین مکان های گردشگری در این جزیره آشنا باشید. یکی از بهترین مکان ها در قشم بدون شک جنگل حرا می باشد. در ادامه با خصوصیات جنگل حرا قشم آشنا خواهید شد.

جنگ حرا در کدام قسمت جزیره قشم قرار دارد؟

در ساحل زیبای خلیج فارس و دریای عمان طلای سبز؛ جنگل حرا قرار گرفته است، جنگل های حرا از شگفتی ها و پدیده های زیبا، خاص و کم نظیر طبیعی است. جنگل های حرا در ساحل های شمالی و غربی جزیره قشم قرار گرفته، در سال ۱۳۵۱جنگل حرا با ۸۲۳۶۰ هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شد. نام پارک ملی روی این جنگل گذاشته شد و در سازمان یونسکو در سال ۱۳۵۶ به ثبت رسیده است.

معرفی جنگل حرا قشم
محل جنگل های حرا

ویژگی های جنگل حرا در جزیره قشم

یکی از بهترین مکان های دیدنی در این جزیره بدون شک جنگل حرا قشم می باشد. همانطور که می دانید جنگل حرا یکی از زیباترین و معروف ترین جنگل ها در ایران می باشد. در ادامه با برخی از خصوصیات جنگل حرا آشنا خواهید شد.

خصوصیات آب های جنگل حرا

از ویژگی های خاص این درختان این نکته را می توان گفت که در میلیون ها سال با طبیعت کنار آمده و خود را حفظ کرده اند با آب شور ساز گازی پیدا کرده اند، این درختان از آب شور دریا تغذیه می کنند و نمک موجود در آب را دفع کرده و آب را شیرین می کنند. از زیبایی های جنگل های حرا این است که در تمام سال سبز هستند و ۳ تا ۶ متر طول دارند.

یکی از زیبایی های دیگر جنگل های حرا در زمان جزر و مد آب است، در حالت نرمال و عادی، سطح آب جنگل های حرا در حدود ۱ و نیم متر می باشد، هنگامی که مد می شود درختان زیر آب دریا می روند، که آمدن ماهی ها در زمان مد این مکان را برای ماهی گیری مناسب می کند. در هر ۶ ساعت یکبار جزر و مد جنگل ها اتفاق می افتد، هنگام جزر آنگونه به نظر می آید که درختان جنگل حرا رشد شان در خشکی بوده است.

خصوصیات درختان جنگ حرا

جنگل حرا قشم یکی از بهترین نمونه های خاص و عجیب طبیعت هستند. جنگل ها، همیشه در دل خاک بوده اند اما با دیدن جنگل هایی با درختان سبز که سر از آب در آورده اند، شگفتی این زیبایی ما را محصور خود می کند. هر اقلیم زیبایی خود را دارد ولی جنگل های حرا در سواحل جزیره قشم از منحصر به فرد ترین، پدیده های طبیعی است.

 جنگل حرا زیستگاه پرندگان

جزیره قشم به خاطر وجود جنگل های زیبای حرا، هر سال میزبان پرنده های مهاجر از منطقه های گرمسیر است. چرا که جنگل های حرا زیستگاه مناسب و امنی برای پرندگان هستند. به علاوه پرندگان مهاجر جنگل های حرا نیز زیستگاه و خانه ی امنی برای نرم تنان، سخت پوستان و ماهیان شناخته می شوند.

 

جنگل حرا قشم
خصوصیات جنگل حرا قشم

موارد استفاده از جنگل حرا قشم

از موارد استفاده از جنگل حرا قشم، کاربرد چوب درختان این جنگل برای ساخت موارد مختلفی مثل غذای دام ها، خمیر کاغذ، پوسته بیرونی دهل و .. است. به علاوه شیره درونی این درختان در درمان مشکلات پوستی که در هرمزگان متداول است استفاده می شود و مفید است. همچنین از برگ ها و میوه های این درختان برای مصارف دارویی استفاده می کنند.

زمان مناسب برای دیدن جنگل های حرا

برای دیدن جنگل حرا قشم بهتر است با بهترین زمان دیدن این جنگل نیز آشنا باشید. از نیمه پاییز تا اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر کردن و دیدن جنگل های حرا جزیره قشم است. چا که در این ماه های سال این منطقه بهترین شرایط آب وهوایی را دارد، خانه های زیبای بوم گردی را می توانید برای اقامت چند روزه خود انتخاب کنید، همچنین می توانید با همسفر های خود در دامان طبیعت کمپ بزنید و شب های خود را طبیعت زیبای این منطقه سپری کنید.

از این جنگل های دیدنی فقط با قایق می شود بازدید کرد. ناخدا های مهمان نواز این منطقه جنگل های حرا را بهتر به شما نشان می دهند و با تبحر خود در قایق سواری، جاهای مختلف جنگل و آبراهه مختلف را به چشم شما هدیه می دهند و می توان با سفر به این منطقه زیبا لذت برد. علاوه بر این، در فصل زمستان هم می توانید از دیدن پرندگان مهاجر که به قشم و جنگل های حرا کوچ کرده اند، لذت ببرید.

جنگل های حرا زیستگاه پرندگان مهاجر

جنگل حرا به دلیل مهم بودن طبیعت و زیستگاه خود خانه امنی برای گونه های مختلف جانوران است. برای همین تحت محافظت می باشد. در کشورمان، جنگل های حرا به عنوان منطقه ای حفاظت شده ملی، زیست کره، ذخیره گاه و تالاب بین المللی ثبت شده اند، همچنین جنگل های حرا در یونسکو به نام ذخیره گاه زیست کره، ثبت شده اند.

معرفی جنگل های حرا
جنگل حرا زیستگاه پرندگان مهاجر
سخن پایانی

در این مطلب همانطور که گفته شد با خصوصیات جنگل حرا قشم به طور کامل آشنا شدید. قشم زیبا که به جزیره عجایب هفتگانه ایران معروف است یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی کشورمان شناخته می شود. جزیره قشم، زیبا ترین و خاص ترین شگفتی های طبیعی را در دل خود جای داده است، از شگفتی های این جزیره می توان به تنگه چاهکو دره ستارگان اشاره کرد. اگر قصد سفر به این جزیره شگفت انگیز را دارید بهتر است با بهترین مکان های گردشگری در این جزیره آشنا باشید.

سوالات متداول عجایب هفتگانه جنگل حرا قشم

  1. چگونه می توان از جنگل های حرا بازدید کرد؟
    با خرید یکی از تورهای گردشگری سفر به قشم به راحتی می توانید از جنگل های زیبای حرا بازدید کنید و از تماشای مناظر آن لذت ببرید.
  2. چرا جنگل های حرا جزو عجایب هفتگانه ایران شناخته می شوند؟
    جنگل های حرای قشم جزو معدود جنگل هایی هستند که ریشه آنها به جای خاک در آب قرار گرفته و امکان زیست در آب شور را دارند.
  3. بهترین زمان بازدید از جنگل های حرا در قشم چه فصلی است؟
    از نیمه پاییز تا اردیبهشت ماه بهترین زمان برای سفر کردن و دیدن جنگل های حرا جزیره قشم است چون در این ماه های سال این منطقه بهترین شرایط آب وهوایی را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *