سوغاتی های شهر اصفهان چیست؟

معرفی سوغاتی های شهر اصفهان

شهر زیبای اصفهان که به آن نصف جهان را هم لقب داده اند یک شهر معمولی نمی باشد و تنها با یک بار سفر کردن خواهید متوجه شد که این شهر مرکزی ایران پر از شگفتی و مکان های دیدنی و خوراکی ها و سوغاتی ها و صنایع دستی است.

زمانی که در این شهر زیبا به گردش می پردازید متوجه می شوید که چقدر ذوق و هنر در این شهر زیبا مملو می باشد. این ظرافت و هنر در تولید انواع صنایع دستی و خوراکی‌های سوغات اصفهان هم مشاهده می‌شود.

شاید برای شمایی که قصد سفر به اصفهان را داشته باشید بخواهید بدانید که سوغاتی های شهر اصفهان چیست؟ به صورت کلی سوغات اصفهان به دو دسته خوراکی ها و صنایع دستی و هنری تقسیم می شود.

ما همواره در این مقاله قصد شناخت و معرفی انواع سوغاتی های نصف جهان به شما عزیزان را داریم. پس با ما همراه باشید.

سوغاتی های اصفهان
بهترین سوغاتی های شهر اصفهان

گز سوغات اصفهان

سوغاتی های شهر اصفهان شامل خوراکی‌های بسیار خوشمزه در اصفهان می باشد. مثل شیرینی های اصفهان که بسیار متنوع و خوشمزه می باشند و جای تعجب است که چرا همه ی عزیزان ساکن در اصفهان چاق نمی باشند. گز یکی از سوغاتی های شهر اصفهان می باشد و تقریبا ۹۰ درصد گز ایران در اصفهان تهیه می‌شود.

و به این معناست که، اصفهانی‌ها از با تجربه ترین تولیدکنندگان گز هستند. پس طبیعی است که انواع و اقسام این گز در نصف جهان تولید می‌شود. گزهای آردی، سکه‌ای، برشی، انگشت‌پیچ، گزهای شکلاتی و مغزدار و… ، از نمونه‌های گز ساخته شده در اصفهان هستند. جالب است که بدانید در این شهر زیبا در هر سال تقریبا ۶۵۰ هزار تُن گز تولید می شود و همچنین صادر هم نیز می شود.

گز اصفهان
گز بهترین سوغات شهر اصفهان

نبات و پولکی

یکی دیگر از سوغاتی های شهر اصفهان نبات می باشد که در سرتاسر ایران وجود دارد. ذائقه مردمان ایرانی در شیرین‌کام کردن خود و مهمان‌هایشان در تمامی قسمت های کشور مشاهده می‌شود.

اما نبات‌های اصفهانی با انواع طعم‌های لیمویی، دارچینی، نعنایی، زنجبیلی و… ، طعم و مزه بسیار با کیفیتی دارند و به همین دلیل می‌توانند یک سوغاتی عالی نیز به حساب آیند. اما از نبات که عبور کنیم به پولکی محبوب دل ها می‌رسیم. پولکی دیگر فقط و فقط مختص شهر اصفهان می باشد و در نتیجه در لیست سوغاتی های شهر اصفهان هم جایگاه مهمی دارد.

پولکی یا همان آب‌نبات‌های شفاف و رنگیِ نازک شبیه به تکه های شیشه رنگی، برای استفاده کردن در کنار چای و دم‌نوش‌های گوناگون خیلی خوشمزه هستند. و جالب است که بدانید این پولکی ها از مواد اضافه مانده در تولید نبات تهیه می‌شوند و در طعم‌های متعدد مثل: نارگیلی، لیموعمانی، کاکائویی زنجبیلی و عسلی ساخته می‌شوند.

شیرینی‌ کرکی و سوهان اصفهان

شیرینی کرکی و سوهان هم در بین انتخاب‌های مرتبط به سوغاتی های شهر اصفهان به شدت محبوب می باشند که با خوردن آن ها حسابی جذبشان می‌شوید و همچنین چند بسته هم برای دوستان و آشنایانتان خریداری می‌کنید.

سوهان و شیرینی کرکی
شیرینی کرکی و سوهان از بهترین سوغات اصفهان

عسل خوشمزه اصفهان

یکی دیگر از سوغاتی های شهر اصفهان عسل می باشد که عسل فریدونشهر اصفهان مشهور است. تولید عسل در فریدونشهر بسیار مناسب انجام می‌گیرد. گونه‌های متنوعی از این خوراکی خوشمزه مثل: عسل گون، زول، قنقال و…هم در فریدونشهر تولید می‌شود.

جوز قندی

جوز قندی هم یکی دیگر از شیرینی ها و سوغاتی های شهر اصفهان است که طعم بسیار خوبی دارد و کمی گران می باشد. این شیرینی اصفهانی از یک مدل هلوی خاص به اسم آلگ تهیه می‌شود. میوه‌های دیگری هم مثل انجیر برای تولید کردن جوز استفاده می شود.

صنایع هنری و دستی اصفهان

برای تهیه سوغاتی های شهر اصفهان می‌توانید اضافه بر خوراکی‌هایی که ذکر شد به سمت صنایع دستی هم بروید. از مشهورترین صنایع دستی اصفهان که به عنوان سوغاتی این شهر به شمار می روند هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاتم‌کاری
  • قلمزنی
  • میناکاری
  • مس‌گری
  • فیروزه‌کاری
  • پارچه‌های قلمکاری‌شده
  • قالی اصفهان
  • تابلوهای خوشنویسی
صنایع دستی و هنری
صنایع دستی و هنری شهر اصفهان

خاتم‌ کاری شهر اصفهان 

صفویان در رشد و پیشرفت اصفهان نقش اساسی ای را داشته‌اند. برای نمونه، همین صنعت خاتم‌کاری را مشاهده کنید؛ شهر اصلی خاتم‌کاری در ایران، شیراز است اما در حکومت صفویه، این هنر در اصفهان رواج بسیاری یافت به صورتیکه این روزها، هنر خاتم‌کاری به قسمتی جدانشدنی  از صنایع دستی اصفهان تبدیل شده است.

 خاتم یا همان طرح چندضلعی‌های منظم بر روی جعبه‌ها و وسایل چوبی متعدد از مناسب ترین انتخاب‌ها برای خرید سوغاتی می باشند. ساعت، جعبه، جاکلیدی و وسایل متعدد از خاتم ساخته می‌شود و به همین دلیل از جهت اندازه و قیمت، دست شما در خرید کاملا باز است.

قلمزنی و مینا کاری

طراحی و کنده‌کاری روی مِس هم از سوغاتی های شهر اصفهان به شمار می‌رود. ایجاد خط و نقوش متعدد بر روی مس و فلزات ارزشمند مثل: برنج، طلا و نقره در اصفهان به قلمزنی معروف است. خرید ظروف و تابلوهای قلمزنی‌ را حتما در لیست سوغاتی های شهر اصفهان قرار بدهید. میناکاری برای تزئین ظروف از جنس‌های متفاوت صورت می‌گیرد. و با یک قلم که اغلب به رنگ سفید است، روی ظروف مس، نقره و طلا، طرح‌هایی کشیده می‌شود و زمینه پایه نقاشی هم اکثرا آبی‌رنگ انتخاب می‌شود.

فرش و قالی‌ اصفهان

قالی‌ها و فرش‌های دستباف اصفهانی که از نخ و ابریشم بافته می‌شوند جزو سوغاتی‌های شهر اصفهان اند که گران می باشند. هنر بافندگان فرش دستباف اصفهان مثل قسمت های مختلف سایر شهرهای ایران نیز زبانزد خاص و عام می باشد.

فرش و قالی
قالی و فرش سوغات شهر اصفهان

مس‌گری در شهر اصفهان

ظروف مسی با آن رنگ‌های قهوه‌ای کمرنگ نزدیک به سرخشان هم از سوغاتی های شهر اصفهان حساب می شوند. و دارای تنوع بسیاری می باشند که هم برای استفاده در منزل مانند پخت‌وپز و هم برای وسایل تزئینی به کار می روند.

پارچه‌های قلمکاری شده

اصفهانی‌ها برای نقش ‌دار کردن پارچه‌های متعدد از جنس‌های مختلفی مثل کرباس و کتان بهره می گرفتند. آن ها با قالب‌هایی از جنس چوب و به نقش‌های گوناگون مانند بته ‌جقه، روی پارچه‌ها نقش می‌زدند. تهیه یک سفره قلمکار، گزینه خوبی برای سوغاتی بردن می باشد.

تابلوهای خوشنویسی

اصفهان در تمام دوران و اعصار تاریخی، مهد خوشنویسی ایران بوده است. میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و هنرمندان عظیم دیگری که در زمینه خوشنویسی مشغول بودند در اصفهان زندگی خود را سپری و به اشباء شدن این هنر در اصفهان، کمک بسیاری کرده‌اند.

سوغاتی‌های شهر اصفهان چیست؟ تابلوهای خوشنویسی هم از سوغاتی های بسیار باارزش و نفیس می باشند که می‌توانید از شهر اصفهان خریداری نمایید.

تابلو خوشنویسی
تابلوهای خوشنویسی سوغات شهر اصفهان
سخن پایانی

ما همواره در این مقاله برای شما همراهان گرامی از سوغاتی های موجود در شهر نصف جهان ایران یا همان اصفهان به بررسی و شرح پرداختیم تا شما عزیزان به هنگام سفر به این شهر تاریخی و زیبا، سوغاتی های و صنایع این شهر را بهتر شناخته و دست به خرید بزنید.

سوالات متداول سوغاتی های شهر اصفهان چیست؟

  1. خوراکی ها و سوغاتی های شهر اصفهان چیست؟
    سوغات خوراکی اصفهان شامل: گز، پولکی و نبات، شیرینی کرکی و سوهان، عسل و جوز قندی نیز می باشد.
  2. صنایع دستی شهر اصفهان چیست؟
    صنایع دستی و هنری اصفهان شامل: خاتم‌کاری، قلمزنی، میناکاری، مس‌گری، فیروزه‌کاری پارچه‌های قلمکاری‌شده، تابلوهای خوشنویسی و قالی اصفهان نیز می باشند.
  3. هنرمندان بزرگ مشهور در اصفهان در زمینه خطاطی چه کسانی بودند؟
    میرعماد حسنی، عبدالمجید طالقانی و هنرمندان عظیم دیگری که در زمینه خوشنویسی مشغول بودند در اصفهان زندگی خود را سپری و به اشباء شدن این هنر در اصفهان، کمک بسیاری کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *