سفرنامه تور قشم

سفرنامه تور قشم

  • جزیره قشم

جزیره قشم وسیع ‌ترین جزیره خلیج فارس، یکی از زیباترین و مهم‌ ترین مقاصد گردشگری کشورمان است. نیمه دوم سال که هوای اکثر نقاط شمالی کشورمان سرد و برفی است، سواحل و جزایر خلیج فارس از بهترین نقاط کشور برای گذراندن اوقاتی خوش و گردشگری هستند. امروز با سفرنامه‌ ای کوتاه به سوی جزیره قشم با شما هستیم.

من معمولا هر سال به قشم سفر می کنم و به نظرم این شهر جزو شهرهایی است که برای مسافرت در تعطیلات از همه جهات برای گردشگران جذاب بوده و می توان اوقات بسیار خوش و لذت بخشی را در این جزیره تجربه کرد.

تفاوت های کیش و قشم
تفاوت های کیش و قشم

با وجود نزدیکی مسافتی و شباهت هایی که جزیره کیش و قشم دارند ولی باید بدانید که برای خرید و سوغاتی جزیره قشم بسیار مناسب تر است. مشابه تمامی پاساژهای کیش در قشم هم وجود دارند با این تفاوت که قیمت کالاها در قشم نسبت به کیش بسیار ارزان تر است. همچنین تمام تفریحاتی که در کیش وجود دارد در قشم هم هست اما قیمت تفریحات در قشم از کیش ارزانتر است.

در این شهر بر خلاف کیش مردم اجازه چادر زدن در اماکن عمومی و پارک ها را دارند. بخاطر آب و هوای گرم در تابستان های کیش به جای پیاده روی برای مسیرهای کوتاه مجبور به گرفتن تاکسی هستیم ولی در قشم اینطور نیست و هزینه تاکسی ها در قشم از کیش بسیار کمتر است.

  • مدت اقامت در قشم

در تمام سفرهایم به قشم حداقل یک هفته اقامت داشتم ولی آنقدر که این جزیره زیباست و جاذبه های دیدنی دارد و مراکز خرید با قیمت های مناسب در آن وجود دارد، هر بار زمان کم آوردم و هنوز جاهایی برای دیدن باقی مانده که در پایان سفر دلم می خواست آن ها را می دیدم و مدت زمان سفرم بیشتر بود.

  • روش های سفر به قشم
راه های سفر به قشم ،اتوبوس، هواپیما، خودرو شخصی، قطار
راه های سفر به قشم ،اتوبوس، هواپیما، خودرو شخصی، قطار

من چندین بار با هواپیما به این جزیره سفر کردم و چندین بار با خودروی شخصی.

سفر با ماشین بسیار جذاب است که تا بندر عباس با ماشین می رویم بعد از بندر عباس ماشین را با کشتی های مخصوص به جزیره می برند که حدود 10 دقیقه زمان می برد و بعد با ماشین از درگهان عبور کرده و به مرکز شهر قشم می رسیم. می توانید در کشتی در ماشین بمانید یا بیرون از ماشین بیایید و ماهی های دریا را از روی کشتی ببینید و از این منظره لذت ببرید.

ما در بهمن ماه سال 97 به قشم رفتیم. این بار بخاطر کمبود زمان خواستیم که با هواپیما به این جزیره زیبا برویم بنابراین تور قشم آذربال را گرفتیم. بعد از چند تا سرچ متوجه شدیم به علت زمان مناسب و اینکه هنوز قبل عید است، همه تور ها در off هستند و از این بهتر نمی شد.

 پرواز ما ساعت ۱۰ صبح بود که خداروشکر سر وقت انجام شد و وقتمان هدر نرفت بعد از رسیدن به فرودگاه قشم تور لیدر به دنبالمان آمد و ما را به هتلی که قبلا رزرو کرده بودیم برد.

چهارفصل قشم، تور قشم کدام فصل بهتراست؟
چهارفصل قشم، تور قشم کدام فصل بهتراست؟
  • اقامتگاه های قشم

این جزیره دارای هتل ها و سوئیت های بسیار زیادی با قیمت های فوق العاده مناسبی نسب به کیش می باشد. بیشتر هتل های قشم داخل شهر بودند و از لب دریا فاصله داشتند در حالیکه این بار ما می خواستیم اقامتگاهمان لب ساحل باشد تا هر وقت اراده کردیم تا پاسی از شب کنار ساحل بشینیم. با استفاده از راهنمایی ها و مشاوره کارشناسان آذر بال بالاخره یه هتل سه ستاره خوب ساحلی پیدا کردیم. این هتل قدیمی بود ولی امتیاز قیمت مناسب و ساحلی بودندش ویژه بود. هتل را با صبحانه برای مدت 3 شب و 4 روز گرفتیم.

بعد از کمی استراحت در هتل تصمیم گرفتیم به رستوران محلی که نزدیک هتلمان بود بریم و نهار ماهی کباب بخوریم که انصافا ماهی های جنوب بسیار لذیذ و خوش طعم هستند و البته با قیمتی بسیار مناسب. بعد از صرف نهار تصمیم گرفتیم به جاهای دیدنی جزیره برویم.

  • جاهای دیدنی قشم

از نقاط دیدنی این جزیره بازارها و دیدنی‌ های طبیعی آن چون جنگل ‌های حرا، غارهای خوربس، تنگه چاهکوه، جزیره لاک پشت ها، دلفین‌ های آبی خلیج فارس، دره ستاره‌ ها، جزایرناز و غار نمکدان است. تفریحات آبی این جزیره نیز شامل سافاری و شتر سواری، غواصی، پارک های آبی دارای تمساح و کروکودیل می باشد.

با استفاده از تاکسی به روستای شیب دراز رفتیم و از آنجا با قایق به جزیره هنگام رفتیم که خیلی دور نبود و برای پر کردن بعد از ظهر گزینه مناسبی بود. جزیره هنگام جزیره ای رویایی است با آهوانی که آزادانه در حرکتند و با دویدن به این سو و آن سو دل آدمی را با خود می ‌برند. پارک دلفین، کروکودیل، ساحل لاک پشت ها و صدف های کمیاب و استثنایی که با قدم زدن می‌توانید مقداری را به یادگار این جزیره جمع کنید از جذابیت های این جزیره است و در نهایت تماشای غروب دل انگیز خورشید از پس قلاب ماهیگیران با آوای خوش مرغ های دریایی لذتی بس وصف ناپذیر است. بعد از تماشای غروب آفتاب به سمت روستای دراز شیب رفتیم ‌و از آنجا به مرکز شهر قشم برای صرف شام و در نهایت به هتل برای استراحت برگشتیم.

روز بعد سعی کردیم صبح زود از خواب بیدار شویم و وقتمان را به خوابیدن نگذرانیم. بعد صرف صبحانه ای مفصل در هتل، ماشینی کرایه کردیم تا راحت تر به تماشای جاذبه های جزیره بپردازیم و در زمان هم صرفه جویی کنیم. امروز قصد بازدید از جنگل های رویایی حرا و بندر لافت را داریم. پس به سمت شمال و غرب قشم حرکت کردیم. بندر لافت حدودا ۷۰ کیلومتر از مرکز شهر قشم فاصله دارد اما با دیدن مناظر زیبای بین راه اصلا متوجه گذر زمان نشدیم، جزیره لافت با خانه هایی روستایی که در بین درختان گرمسیری جا خوش کرده اند، کوچه هایی باریک و بادگیر های بلند مشهور است و تماشای زندگی ساده روستایی و ماهیگیری مردم محلی در لنج ها جذابیتی‌ خاص دارد.

 بعد از پیاده روی در کوچه و پس کوچه های بندر لافت به سمت جنگل های حرا به راه افتادیم که خیلی هم نزدیک بود، بالاخره به جنگل رویایی حرا که جزو عجایب هفتگانه نیز حساب می‌ شود رسیدیم، جنگلی از درختان مانگرو با عمری ۳۰ تا ۴۰ میلیون ساله که به بالا آمدن آب دریا تا نصفه به زیر آب می ‌روند و به حالتی شناور در می آیند. این درختان در آب شور زندگی می‌ کنند و تصفیه کننده طبیعی آب شور به شیرین هستند، به دلیل رطوبت زیاد این جنگل زیستگاه بسیار مناسبی برای پرندگان مهاجر است که گونه های نادری از پرندگان در بین درختان منزل گزیده اند.

 در خانه های روستایی کنار جنگل اهالی روستا با دست پخت های بی نظیر خود و صمیمیت تمام پذیرای گردشگران هستند ما نیز دعوت آن ها را با جان و دل پذیرفتیم و نهاری مفصل از میگو پلو گرفته تا ماهی کباب و قلیه ماهی و انواع غذاهای دریایی به همراه سالاد خوردیم. بعد از صرف نهار باز هم به سمت جنگل رفتیم و به تماشای وداع خورشید با جزیره از لای درختان نشستیم و خاطره ای مانا از جنگل حرا برای همیشه خلق کردیم. بعد از غروب خورشید به مرکز شهر قشم برگشتیم تا هم استراحت کنیم و هم خودمان را برای روز بعد آماده کنیم.

روز بعد سعی کردیم باز هم صبح زود از خواب بیدار شویم تا بتوانیم جاذبه های بیشتری از این سرزمین عجایب را ببینیم. ابتدا با ماشینی که کرایه کرده بودیم به دره ستارگان رفتیم تا از آنجا بازدید کنیم. دره ستارگان در نزدیکی روستای برکه خلف است و ۲۰ کیلومتر از قشم فاصله دارد. بعد از حدود ۲۵ دقیقه به دره ستارگان رسیدیم، دره ای مخوف و بسیار عجیب که حس قدم زدن روی مریخ به آدم دست می دهد، شکل گیری دره به خاطر فرسایش زمین طی میلیون ها سال اتفاق افتاده است ولی بر اساس داستان هایی خرافی که بین مردم محلی رایج است دلیل پستی بلندی های دره را افتادن ستاره ها بر روی زمین می ‌دانند به همین دلیل این اسم را بر روی آن گذاشته اند. راه رفتن در بین دالان ها و ستون های سنگی و تماشای آسمان آبی از پس آن تجربه بی نظیری بود. زیبایی دره در هنگام شب که ستاره ها با فاصله بسیار کم از زمین هستند دو چندان است که متاسفانه نتوانستیم از این شگفتی بهره ببریم.

بعد از بازدید از دره به سمت جزیره ناز رفتیم که در هنگاه غروب بهترین زمان بازدید از آن به دلیل جزر آب دریاست. با اطلاع از وضعیت جزیره کفش هایی مناسب پوشیده بودیم و تا جزیره که حدود ۱ کیلومتر راه بود پیاده رفتیم و از دیدن لاک پشت ها و ستاره های دریایی زیبا حسابی لذت بردیم و عکس هایی به یادگار گرفتیم و به سرعت به سمت ساحل برگشتیم چون آب دریا در حال بالا آمدن بود. دیدن غروب خورشید از هر کجای جزیره قشم به قدری خیره کننده است که مات و مبهوت عظمت جهان هستی می‌ شوید. بعد از دیدن غروب خورشید سوار بر ماشین به قشم برگشتیم و پس از صرف شامی مفصل از سمبوسه و فلافل تند به هتل برای استراحت بازگشتیم تا خودمان را برای روز بعد که مختص خرید است آماده کنیم.

در روز آخر سفر نیز مانند هر روز صبحانه را در هتل صرف کردیم و به سرعت به سمت مراکز خرید رفتیم تا به قسمت خوب سفر از نظر خانم ها بپردازیم. این بار با تاکسی به مرکز شهر رفتیم و به دیدن بازار و مراکز خرید مهم قشم از جمله خورشید قشم، ستاره قشم و مرکز خرید میلاد رفتیم و سوغاتی هایی برای خانواده خریدیم و بعد از آن به درگهان رفتیم.

  • درگهان

قشم دو قسمت مرکز شهر و قسمت درگهان دارد که من مرکز شهر قشم را ترجیح می دهم. درگهان یک شهر کوچک است و مانند مرکز شهر دارای پاساژهای زیادی است و قیمت کالاها نیز بر خلاف تصور عموم بخاطر بافت درگهان که فکر می کنند در درگهان ارزانتر از مرکز شهر است با آنجا یکسان است ولی چون شلوغ تر بوده و به نظرم تمیزی مرکز شهر را ندارد خیلی مورد علاقه من نیست. به نظرم درگهان خیلی با خود قشم به لحاظ قیمت و جنس اختلافی نداشت با این تفاوت که قشم خیلی شیک تر و بهتر از آنجا بود. ما از درگهان لباس خریدیم که قیمت های خوبی داشتند ولی عین آن ها را در قشم با همان قیمت می توانستیم بخریم. در هر حال دیدن درگهان به یک بار می ارزید.

ما به پاساژ دریا رفتیم و آنقدر بزرگ بود که بعد از 2 ساعت فقط یک طبقه را توانستیم ببینیم. غذای دریایی فوق العاده ای را در رستوران گلدن فود درگهان امتحان کردیم. ما بشقاب دریایی را خوردیم که شامل صدف، کوسه ماهی، میگو سوخاری، میگو خورشتی و ماهی شیر بود. بعد از آن به هتل برگشتیم و بعد از کمی استراحت شب را در نزدیکی هتل با قدم زدن کنار ساحل و لذت بردن از رستوران های ساحلی گذراندیم.

غذای دریایی قشم، خوشمزه و به یاد ماندنی
غذای دریایی قشم
  • مردم قشم

کلا مردمان جنوب ایران بخصوص شهر قشم بسیار خونگرم و بسیار خوبی دارند. زنان قشم چادرهای زیبایی که دارای نقاب هست می زنند که بسیار جالب و خاص می باشد.

  • حنا

حنا زدن توسط خانم هایی که شبیه عرب ها هستند بر روی دست ها، بدن و روی انگشتان یا مچ پا یکی از جاذبه ها و تفریحات این شهر به حساب می آید.

  • شب های قشم

آب هوای قشم در زمان گرما هم از کیش بهتر است. در جزیره قشم پاساژها و مغازه ها تا نیمه شب باز هستند و شهر در شب بسیار زنده و پویاست و این برای من خیلی جذاب است و تا دیر وقت احساس امنیت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *