راه های سفر به وان

راه های سفر به وان به چه صورت است؟

قطعا بهترین راه برای سفرهای خارجی هواپیما است، اما در مورد سفر به شهر وان موضوع کمی فرق دارد. به این دلیل که این شهر نزدیک به مرز ایران است دسترسی به آن راه های زمینی هم امکان پذیر است. همان طور که اشاره کردیم، وان شهری مرزی محسوب می شود که از پایانه مرزی مشترک ایران و ترکیه، تنها فاصله ای یک ساعته دارد، بنابراین با آن که مسیر هوایی برای رسیدن به وان نداریم، اما باید بدانید دسترسی بسیار ساده ای به این شهر وجود دارد.

سفر زمینی به وان

برای مسافرت زمینی به وان از تهران می ‌بایست از شهرهای قزوین، زنجان، تبریز عبور کرده و سپس با توجه به انتخاب یکی از ‏سه مرز خروجی زمینی بازرگان، رازی و سرو به سمت شهرهای ماکو، خوی و ارومیه ادامه مسیر بدهیم. ‏فاصله شهر ارومیه تا وان حدود 290 کیلومتر و 4 ساعت است.‏ از بین راه های سفر به وان تور زمینی خیلی خاطره ساز است.

سفر با قطار به وان

راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه، استفاده از قطار تهران – وان است که هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد ‏می کند. قطار از طریق مرز رازی-کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار علی ‌رغم امکان استراحت در طول راه، ‏به علت زمان ‌بر بودن بازرسی های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت گیرتر از مسافرت جاده ای است، ‏ولی در طول مسیر، به علت عبور قطار از مسیر های کوهپایه ای شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی های ترکیه ‏خواهید بود.

رفتار مردم وان چجوری است؟

مردم شهر وان ترکیه بسیار خونگرم هستند و با گردشگرها و مخصوصا ایرانیان خیلی سریع ارتباط برقرار می کنند و همین ‏که متوجه ایرانی بودن شما می شوند، سعی می کنند به فارسی صحبت کنند و اکثرا قیمت اجناس را علاوه بر لیر ترکیه به ‏ریال هم به مشتری اعلام می کنند. زنان و دختران وان یا حجاب را به طور کامل رعایت می کنند و یا آنهایی هم که حجاب ندارند، پوشش ‏بسیار مناسبی دارند. ‏

خرید پوشاک در وان ترکیه

به علت رفت و آمد زیاد گردشگرها، خرید و فروش، مخصوصا در زمینه پوشاک از ‏رونق خاصی برخوردار است و فروشگاه های بسیار بزرگ چندین طبقه، انواع و اقسام برندهای مختلف ترک ‏و اروپایی را عرضه می کنند.

طبیعت شهر وان 

طبیعت زیبا و تاریخی وان بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی می باشد:

قلعه وان

قلعه وان قلعه ‌ای برفراز کوه‌ های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه است که امروزه به شکل ‏مخروبه ‌ای با ستون های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده درآمده‌ است، قدمت این قلعه به ‏‏90 سال قبل از میلاد می‌رسد.‏

دریاچه وان

دریاچه وان در غرب شهر وان در ترکیه قرار دارد. در بخش شمال غربی این دریاچه، کوه ‏سبحان ‏‎‎به ارتفاع ۴۰۵۸ متر و در قسمت جنوبی آن، کوه های اختیار شهاب ‏قرار گرفته‌ اند. ‏شکل گرفتن دریاچه نمکی وان ناشی از فعالیت‌ های آتشفشانی در سالیان دراز بوده است. ‏آب آن از جویبارهایی که از کوه ها سرازیر است، تامین می ‌شود. این دریاچه ۱۲۰ کیلومتر طول و ‏‏۸۰ کیلومتر پهنا دارد و عمق میانگین آن ۱۷۱ متر است. ‏مساحت دریاچه وان به ۳۷۵۵ متر مربع می‌رسد.

کلیسای آختامار

کلیسای آختامار، ‏کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان که بر روی جزیره آختامار، در دریاچه وان قرار گرفته است. این ‏کلیسا با معماری کشیش مانوئل و به دستور گاغیک اول و پادشاه واسپورکان مابین سال‌های ‏‏۹۱۵ تا۹۲۱ میلادی ساخته شده‌ است‎.‎ ‏آختامار نامی ارمنی است.

کلیسای آختامار شهر وان ترکیه
کلیسای آختامار شهر زیبای وان ترکیه

کتیبه خشایارشا

ساخت این کتیبه در زمان داریوش کبیر و به دستور او شروع‌ شده و در زمان فرزندش خشایارشا به اتمام رسیده و این کتیبه سه زبانه است و در ارتفاع 20 متری از سطح زمین قرار دارد. کتیبه شامل سه ستون است که روی هر ستون مطلبی همانند یکدیگر اما به زبانی متفاوت نوشته‌‌اند.

آبشار مرادیه

در مسیر رسیدن به شهر وان، از شهر مرادیه که نزدیک وان است، خواهید گذشت. خوب است چند ساعتی در کنار آبشار مرادیه که در این شهر قرار دارد، استراحت کنید و از تماشای این آبشار بلند و عریض لذت ببرید. 

جزیره آکادامار

سفر گردشگران به جزیره آکادامار در دریاچه وان ترکیه که به‌ خاطر توقف کشتی ‌ها در راستای مقابله با کرونا متوقف شده بود، پس از 2 ماه وقفه از سر گرفته است. این جزیره به لحاظ کلیسای تاریخی بر روی آن یکی از مراکز اصلی گردشگری در وان محسوب می‌ شود که گردشگران پس از 20 دقیقه سفر آبی لذت بخش از شهرستان گواش استان وان می ‌توانند وارد این جزیره‌ تاریخی شوند. سایر اماکن تاریخی وان نیز برای بازدید عموم باز شده‌ اند. ‏

غذاهای وان چیست؟

یکی از جاذبه های کشور ترکیه به ‌ویژه وان، غذای آن است بطوریکه وقتی در خیابان های وان قدم می زنید از هر 4 یا 5 مغازه ‏یک رستوران با غذا های لذیذ وجود دارد و همه رستوران ها پر از مشتری است. مشهورترین غذاهایی که در این ‏رستوران ها به مسافران عرضه میگردد، کباب مولانا، کباب آدانا، اسکندر کباب، پاتلیجان کباب، لاه معجون، پیده، کوفته‏، چوپ شیش و دونر است. بطور کلی شهرت وان به خاطر صبحانه (وان ‏کاهوالتیسی) آن است که در این سفره رنگی حتی غذای گرم نیز وجود دارد.

بازارهای شهر وان

بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نام های کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل شده است که سراسر این خیابان ها مملو ‏از فروشگاه ها و مغازه هایی با مارکهای خارجی و ترکی می باشد، همچنین در ‏این منطقه فروشگاه های بزرگ و هایپر مارکت های دیگری نیز وجود دارد. بهترین سوغات وان پنیر و عسل آن است. 

 هزینه اقامت در شهر وان

به این دلیل که شهر وان به مرز ایران نزدیک است، سعی کنید در زمان هایی که فصل به اصلاح های سیزن است از یک ماه قبل و یا این که از طریق آذربال اقدام به تهیه تور وان در این شهر بنمایید، زیرا ممکن است که هتل خالی برایتان وجود نداشته باشد. هزینه اقامت در هتل های شهر وان مقرون به صرفه بوده و از لحاظ کیفی بسیار مطلوب هستند. اگر می خواهید بیشتر از یک هفته در شهر وان بمانید پیشنهاد می کنیم که یک واحد آپارتمان اجاره نمایید.

هتل های شهر وان

وان هتل‌ های مختلفی دارد ولی پیشنهادهای آذربال برای رزرو هتل در سفر به وان در کرونا برای هتل 3 ستاره، هتلdosco، هتل 4 ستاره، هتل ‌های مای سوئیت و هالدی و برای هتل 5 ستاره هتل هیلتون و الیت ورد است.

  • بازگشایی هتل های وان بعد از کرونا
    در اکثر هتل های وان تدابیری جهت بهداشت و رعایت سلامت در برابر انتقال ویروس کرونا برای بعد از باز شدن مرز ترکیه اندیشیده شده است و برای بازگشایی هتل ها شرط داشتن گواهی سلامت گذاشته شده است. هتلداران با رعایت قوانین ابلاغ شده، می ‌توانند با مراجعه به معاونت گردشگری، جامعه هتلداران و امضا تعهدنامه‌ های مربوط، اقدام به پذیرش میهمانان و گردشگران کنند
سفر به وان در کرونا، ممنوعیت سفر به ترکیه
سفر به وان در کرونا، ممنوعیت سفر به کشور ترکیه

ممنوعیت سفر به ترکیه

ترکیه جزو آن کشورهایی بود که وقتی گزارش ابتلای ۴۳ نفر از ایرانیان به بیماری کرونا در اسفند ماه ۹۸ قبل از نوروز ۹۹ به بیرون آمد، دستور بسته شدن مرزها و لغو پروازها را صادر کرد. همه مسیرهای راه‌ آهن نیز به سمت ایران و از ایران به سمت ترکیه به خصوص سفر به وان در کرونا بسته شد. با شیوع ویروس کرونا و به دنبال پیشگیری از شیوع آن، تمامی پروازهای داخلی و بین المللی ترکیه به حالت تعلیق درآمده است. طبق این تصمیم دولت ترکیه از ورود مسافران با برخی از ملیت‌ ها از جمله ایرانی به این کشور جلوگیری خواهد نمود. مسافرانی که به صورت ترانزیت از این کشورها عبور کرده‌ اند و یا مسافرینی که به صورت مستقیم از این کشورها به ترکیه سفر کنند اجازه ورود به کشور ترکیه را نخواهند داشت.

البته هنوز پروازهایی از ترکیه به سمت ایران انجام می ‌شود، اما با قیمت ‌هایی بسیار بالا و تنها برای بازگرداندن ایرانی‌ هایی که در ترکیه مانده‌ اند. تاکنون خبری نیز مبنی بر باز کردن خطوط هوایی برای پرواز از ایران به ترکیه نیامده و به نظر می ‌رسد، فعلا باز شدن مرز ترکیه قطعی نشده و هم چنین اتفاقی رخ ندهد. تاکنون ترکیه تلاش کرده تا با انجام اقداماتی پیشگیرانه جلوی شیوع ویروس را در ترکیه بگیرد اما نتوانسته خیلی موفقیت ‌آمیز عمل کند.

چه زمانی مرز ایران ترکیه باز میشود؟
ممنوعیت سفر به ترکیه در ایام کرونا

زمان باز گشایی مرز ایران و ترکیه

انتظار می ‌رود با کاهش روند شیوع ویروس کرونا و همچنین تولید واکسن آن زمان باز شدن مرز ایران و ترکیه فرا برسد و مسافرت به تمامی شهرهای ترکیه از جمله سفر به وان در کرونا از سر گرفته شود، چرا که بیشتر شهرهای ترکیه، گردشگری بوده و بخش اعظم درآمدش را از گردشگران ایرانی دارد. آذربال تور وان را برایتان آماده کرده که بلافاصله بعد از پشت سر گذاشتن این ویروس، با شرکت در آن بتوانید به این شهر زیبای ترکیه سر بزنید و از زیبایی ‌های آن لذت ببرید.

زمان دقیق باز شدن مرز بین ایران و ترکیه

بسیاری منتظر باز شدن مرز ایران و ترکیه هستند. زمان آن توسط دولت ترکیه مشخص شده است و مسافران انتظار دارند بعد از آن تورهای ترکیه از سر گرفته شوند. اگر بخوایم به صورت واقعی به این موضوع اشاره کنیم، هنوز تاریخ دقیق باز شدن مرزهای ایران و ترکیه و راه های سفر به وان در کرونا اعلام رسمی نشده است. اما مساله ای که مشخص است، این است که به احتمال زیاد مرزهای ایران و ترکیه تا پایان تیر ماه ۹۹ بسته باقی خواهند بود. اگر مرزهای ایران و ترکیه دوباره باز شوند، مسافران ایرانی می توانند سفرهایشان به ترکیه را از سر بگیرند و برنامه های مسافرتی خودشان را به روال قبل داشته باشند.

وضعیت کرونا در ترکیه

ویروس کرونا در استانبول و دیگر شهرها مثل آنتالیا، کوش آداسی، بدروم، وان، مارماریس و آنکارا رویت شده است. البته نه تنها تورهای ترکیه بلکه همه تورهای مسافرتی در سراسر دنیا کنسل شده و فرودگاه‌ ها اغلب نقاط دنیا در حالت خاموش فرو رفته ‌اند و مسافرت به تمامی شهرهای ترکیه از جمله سفر به وان در کرونا امکانپذیر نیست. بهتر است برای باز شدن مرز ایران و ترکیه فراهم شدن مجدد امکان سفر به سراسر دنیا، اکنون در منزل بمانیم. تا زمانی که ما با کمک به یکدیگر، زنجیره انتقال را قطع نکنیم، وضعیت همینطور بدتر و بدتر خواهد شد.

ایران و ترکیه دو همسایه با ارتباطات تجاری بسیار خوب هستند، اما شیوع بیماری تنفسی منحوس جدید سبب شد، حجم مسافرت ایرانی ‌ها به ترکیه، 99 درصد کاهش پیدا کند. 1 درصد باقی مانده نه به منظور گشت و گذار، بلکه برای پیگیری کاهای اقتصادی خود به شهرهای کشور مجاور سفر کرده ‌اند.

2 دیدگاه برای ”راه های سفر به وان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *