راهنمای سفر به کربلا در اربعین

همه چیز در مورد سفر به کربلا در اربعین

راهنمای سفر به کربلا در اربعین به این صورت می باشد که در صورت کلی، دو مسیر زمینی و هوایی برای سفر به کربلا وجود دارد که با توجه به هزینه و زمان مد نظر خود می‌توانید یکی از این مسیرها را انتخاب کنید. ما در این مقاله راهنمای سفر به کربلا در اربعین نیز خواهیم بودیم.

 قبلا زائران ایرانی برای وارد شدن به کشور عراق مجبور بودند که برای روادید پول پرداخت کنند. اما از اربعین سال 98، هزینه این روادید برای افراد ایرانی‌ رایگان اعلام شد. مهم ترین نکته در سفر اربعین راحت و سبک سفر کردن است! در نتیجه، هر اندازه چمدان شما کمتر و سبک‌تر باشد، پیاده‌روی اربعین برای شما لذت ‌بخش‌تر خواهد بود زیرا قرار است شما تقریبا 100 کیلومتر یا بیشتر را پیاده‌روی کنید.

از آنجایی که در ایام اربعین در تمام راه‌های اصلی منتهی به پایانه‌های مرزی و همچنین شهرهای نجف و کربلا موکب‌های عزاداری برپا می‌شوند، نیازی به برداشتن خوراکی یا اغذیه نخواهد بود چون در طول مسیر، آب و غذای رایگان بسیار بیشتر از نیاز شما ارائه خواهد شد.

همه سال در بیستم ماه صفر، میلیون‌ها شخص به جهت سوگواری برای امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) روانه کربلا شده و راه نجف تا کربلا را پیاده‌روی می‌کنند. زیارت اربعین ویژگی مختص به خود را داشته و یکی از معنوی‌ترین سفرهایی است که در آن تجربه کسب می کنید. الزامات سفر به کربلا، داشتن گذرنامه با حداقل 3 ماه اعتبار می باشد.

مسیر هوایی

مسیر هوایی با هواپیما از ایران و از فرودگاه امام خمینی به مقصد شهرهای بغداد و نجف نیز می باشد. اگر قصد داشته باشید که با هواپیما به سمت کشور عراق سفر کنید، باید بلیط تهران – نجف را تهیه و خریداری کرده و سپس از نجف خود را به کربلا نیز برسانید.

مسیر زمینی

اغلب افرادی که سفر زمینی را انتخاب می کنند، ترجیح می‌دهند که با اتوبوس خود را به مرز برسانند. برای سفر زمینی، استراحتگاه های مختلفی وجود دارد که در بین آن ها، مهران، خسروی و شلمچه بهترین امکانات را دارند.

مسیر زمینی کربلا
رفتن به کربلا با مسیر زمینی

مسیر زمینی با خودرو شخصی

 اگر هم قصد داشته باشید که با خودرو شخصی تا مرز بروید، می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ گذاشته و بعد از گذر از گیت‌های اصلی و ورود به خاک کشور عراق، با اتوبوس، ون یا خودروهای شخصی به سمت کربلا نیز روانه شوید.

اطلاعات ضروری سفر به کربلا در ایام اربعین

  • مقدار مسافت پیاده‌روی از نجف تا کربلا: ۸۰ کیلومتر
  • تعداد ستون‌ها: ۱۴۵۲ ستون
  • فاصله ی میان هر ستون: ۵۰ متر ( ۲۰ ستون = ۱ کیلومتر )
  • مدت زمان مورد نیاز برای پیاده‌روی: ۲۰ تا ۲۵  ساعت
  • میانگین زمان تخمینی سفر پیاده: ۲ تا ۳ روز
  • بهترین زمان شروع سفر: ۱۶ صفر
  • تاریخ مطلوب اتمام سفر: ۱۸ صفر

چه اشخاصی می‌توانند در اربعین در سفر به کربلا حضور یابند؟

همه ی افراد  اعم از(مرد، زن، بچه، خانواده‌ها) می توانند در پیاده روی اربعین به سمت کربلا نیز شرکت کنند.

اطلاعات سفر به کربلا
اطلاعات مهم سفر به کربلا در اربعین

دستورالعمل های پیاده‌روی و راهنمای سفر به کربلا در اربعین

  • پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز می کنید و در مغرب به صورت کامل توقف می کنید.
  • اولین شب را در یکی از ایستگاه ها (کمپ یا حسینیه) در حدود ستون ۵۰۰ و دومین شب را حدود ستون ۱۰۰۰ بگذرانید.
  • مدت زمان طولانی را پیاده روی نکنید. هر موقع که لازم بود استراحت کنید.
  • در هنگام نماز مغرب حتما مکانی را برای خواب بین صدها موکب (کمپ یا حسینیه) پیدا می کنید و نیازی به نگرانی نمی باشد چرا که تعداد بسیاری از این موکب ها وجود دارد.
  • مراکز افراد گمشده در ستون های ۷۲ ، ۳۳۵ ، ۶۰۲ ، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس (علیه السلام) دایر می باشد. هر ۳ کیلومتر مرکز گزارش افراد گمشده نیز تعبیه شده است.

وسایل مورد نیاز پیاده روی کربلا در اربعین چیست؟

  • سعی کنید وسایل سبک و کم وزن را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است.
  • مقداری داروی اساسی برای ۲ یا ۳ روز پیاده روی همراه داشته باشید. با اینکه تعدادی کلینیک های کوچک و کمپ های درمانی در طول مسیر وجود دارند.
  • به جای داشتن کیف دستی یا چمدان یک کوله پشتی سبک را به وسایلتان اختصاص بدهید.
  • برای جلوگیری از سرما خوردن لباس های گرم و مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش،کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره
  • کرم به منظور تاول و عرق سوزی به همراه داشته باشید.
  • شما می‌توانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی با خود داشته باشید. توصیه می شود که این ها را در گوشی خود داشته باشید تا درحال پیاده‌روی استفاده کنید و بخوانید.
  • کفش های نو و بسته بندی را نپوشید. توصیه می شود که یک کفش مناسب و آزاد بپوشید.
  • گذرنامه و شارژر موبایل و پاوربانک را حتما به همراه خود داشته باشید.
تجهیزات لازم سفر به کربلا
وسایل ضروری سفر به کربلا در اربعین

توصیه‌های مهم و راهنمای سفر به کربلا در اربعین

  1. همه امکانات در طی راه مثل اسکان، نوشیدنی‌ها، غذاها و حتی ماساژ به صورت رایگان در اختیار می باشد و احتیاجی به حمل مقدار بسیار پول نمی باشد غیر از اینکه که قصد داشته باشید به موکب‌ها (کمپ یا حسینیه) کمکی کرده باشید.
  2. سرویس های بهداشتی زیادی در طول مسیر قرار دارند و همچنین تعدادی از موکب ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند.
  3. لازم نیست نگران به پایان رسیدن مقصد و راه باشید. زیرا در هر قسمتی که دیگر توانایی ادامه دادن راه را نداشته باشید می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.
  4. از این‌که اسم و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را کاملا بلد باشید نیز مطمئن شوید.
  5. اگر قصد داشته باشید که تماس تلفنی داشته باشید توصیه می شود این عمل را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به دلیل اینکه احتمالا به دلیل ترافیک بالای خطوط شبکه در طول روز به مشکل خواهید خورد.
سخن پایانی

با سپاس از همراهی شما عزیزان همواره در این مقاله راهنمای سفر به کربلا در اربعین به روش های سفر از طریق راه های زمینی و هوایی پرداختیم و همچنین برخی از شرایط و امکانات موجود در مسیر رسیدن به کربلا در ایام اربعین را برایتان بازگو کردیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله شما را در سفر زیارتی به سمت کربلا نیز یاری کرده باشیم.

سوالات متداول راهنمای سفر به کربلا در اربعین

  1. از چه طریق می توانیم به کربلا برویم؟
    اگر قصد داشته باشید که با هواپیما به سمت کشور عراق سفر کنید، باید بلیط تهران – نجف را تهیه و خریداری کرده و سپس از نجف خود را به کربلا نیز برسانید. اگر هم قصد داشته باشید که با خودرو شخصی تا مرز بروید، می‌توانید ماشین خود را در پارکینگ گذاشته و بعد از گذر از گیت‌های اصلی و ورود به خاک کشور عراق، با اتوبوس، ون یا خودروهای شخصی به سمت کربلا نیز روانه شوید. بعضی هم ترجیح می‌دهند که با اتوبوس خود را به مرز برسانند.
  2. میانگین زمان پیاده روی سفر از نجف به کربلا چقدر می باشد؟
    میانگین زمان پیاده روی در مسیر زمینی نجف تا کربلا 20 تا 25 ساعت یا 2 تا 3 روز نیز می باشد.
  3. چگونه و در چه زمان تماس تلفنی برقرار کنیم؟
    اگر قصد داشته باشید که تماس تلفنی داشته باشید توصیه می شود این عمل را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به دلیل اینکه احتمالا به دلیل ترافیک بالای خطوط شبکه در طول روز به مشکل خواهید خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *