راهنمای سفر به شهرکرد

معرفی مکان های دیدنی و تاریخی شهرکرد

شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری و مشهور به بام ایران است. شهرکرد شبیه به قاب زیبای از سرزمینی کوهستانی با رودهای خروشان و آبشارهای چشم نواز است. می توان گفت شهرکرد یکی از زیباترین شهرهای ایران می باشد که از جاذبه های طبیعی فراوانی برخوردار است و آثار تاریخی بسیاری را نیز در خود قرار داده است. در این مطلب از سایت آذربال برای شما عزیزان به راهنمای سفر به شهرکرد خواهیم پرداخت.

این شهر با جاذبه‌های زیبای خود مثل: آبشار کوهرنگ، دشت لاله های کوهرنگ، چشمه دیمه، غار یخی چما، آبشار دره عشق، قلعه چالشتر و… و آب و هوایی خنک می‌تواند یکی از بهترین مقاصد سفر در فصل های گرم سال باشد. در ادامه با بهترین مکان های دیدنی و تاریخی شهرکرد آشنا خواهید شد:

مکان های دیدنی شهرکرد
بهترین مکان های دیدنی و تاریخی شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد

مسجد جامع شهرکرد، با پیشینه ای متعلق به اواخر قرن 13 هجری قمری از جمله عمارات تاریخی و مذهبی این شهرستان است که به فرمان «حاج محمدرضاخان» و در مساحتی حدود 2500 متر مربع ساخته شده است.

 این مسجد از سه ورودی در جهات شمال، شرق و غرب برخوردار است و تزیینات و کاشی‌کاری های رنگارنگ و زیبا، از جمله موارد قابل توجه می باشد که توجه هر مسافری را به خود جلب می کند.

حمام خان شهرکرد

این حمام که به سال 1270 هجری قمری باز می گردد در جنوب غربی مسجد جامع شهرکرد قرار دارد و به حمام خان معروف می باشد. این حمام تاریخی به دست حاج‌محمدرضا خان ساخته شده است که معماری زیبا و استحکام بنا از جمله قابلیت های آن حساب می شود.

قرارداشتن این بنای تاریخی در کنار مسجد جامع شهرکرد، مجموعه با ارزشی از تاریخ ایران را به وجود آورده است. سفر به شهرکرد و رفتن به مسجد جامع این شهر و تماشای این حمام، خالی از لطف نخواهد بود.

راهنمای سفر به شهرکرد حمام خان
راهنمای سفر به حمام خان شهرکرد

پل زمانخان سامان

پل زمانخان در 20 کیلومتری شهرکرد و در کنار شهرستان سامان، روی رودخانه زاینده رود به وسیله یکی از رئیس های عشایر به‌نام زمانخان به شکل دو دهنه هشت متری بنا شده است.

قلعه چالش تر

در پنج کیلومتری شهرستان شهرکرد، یک مکان ارزشمندی از تاریخ ایران کهن جای گرفته است که به «قلعه‌چالش‌تر» معروف است. میراث مهم و گرانبهایی از تاریخ ایران زمین که باستان شناسان آن را اثری باقی مانده از هنر حجاران و معماران در اعصار دور می شناسند.

چشمه دیمه

چشمه دیمه یکی از چشمه های پرآب کنار شهرکرد می باشد که بهترین وقت بازدید از آن اردیبهشت است. زیرا گل‌های لاله ارتفاعات اطراف این چشمه، شگفتی این منطقه را زیادتر می‌کنند. البته این چشمه در تابستان هم هوای معتدلی دارد و در زمستان هم طبیعت یک دست سفید و درخشنده آن دیدنی است.

غار یخی چما واقع در شهر کرد

غار یخی چما یکی از دیدنی های شگفت‌انگیز شهرکرد می باشد که در آن زیباترین تلاقی برف و یخ را مشاهده می کنید. بهترین وقت رفتن به این غار، فصل بهار، تابستان و ابتدای پاییز است. در فصل تابستان در راه ‌چادرهای سیاه رنگ عشایر را هم در راه خود مشاهده می کنید و حتی می‌توانید فرآورده‌های لبنی ارگانیک هم نیز از آن‌ها خریداری کنید.

سفر به غاریخی چما
راهنمای سفر به شهرکرد غاریخی چما

پیست اسکی چلگرد

اگر علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی می باشد و به فعالیت های ورزشی می‌پردازید، به علت قرار داشتن پیست‌های اسکی خیلی خوب در این منطقه می‌توانید در فصل زمستان به شهرکرد سفر کنید. پیست اسکی چلگرد یکی از مشهورترین پیست‌های اسکی زاگرس است.

پارک ملی تنگه صیاد شهر کرد

تنگه صیاد که در راه سفر به شهرکرد به اصفهان در فاصله‌ ۱۵ کیلومتری از شهرکرد جای دارد، از دو قسمت منطقه حفاظت شده و پارک ملی تشکیل می شود. این منطقه دیدنی دارای تعداد زیادی گونه های گیاهی انحصاری ایران مثل: گَوَن، کرک، جاز و … است و از این جهت یکی از مناطق مهم ایران به شمار می رود.

همچنین این منطقه دارای گونه های جانوری بسیاری مثل: قوچ، میش، پلنگ، کل و بز در اندازه قابل‌ توجهی می باشد. این منطقه اضافه بر حیات‌ وحش غنی و آب و هوای معتدل، دره‌ های بی نظیری مانند پاچفت و بستان شیر دارد که مکان بسیار خوبی برای طبیعت گردان و گردشگران می باشد.

سفر به تنگه صیاد شهرکرد
راهنمای سفر به شهرکرد تنگه صیاد

آبشار زرد لیمه تا آتشگاه

یکی از جاذبه‌های دیدنی طبیعت شهرکرد، آبشارها می باشند. معروفترین ابشار شهرکرد، زرد لیمه نام دارد. اگر اهل طبیعت گردی و کوهپیمایی هستید به دیدن این آبشار بزنید چرا که راهی طولانی برای پیاده روی دارد.

آبشار زردلیمه دارای ۴۰ متر ارتفاع و با پهنای ۶۵ متر، عریض‌ترین آبشار ایران می باشد. مسیر آبشار از جنگل‌های بلوط و دامنه‌های سبز زاگرس گذر می‌کند و تماشای این آبشار حتما شما را متعجب خواهد کرد.

بدون راهنما و وسایل لازم، سفر به آبشار ممکن نمی باشد. شما در راه خود از رودخانه خروشان بازفت می گذرید و این خود یک تجربه‌ پر هیجان است. برای رسیدن به آبشار باید از شهرکرد به اردل بروید. از سایر آبشارهای شهرکرد می‌توان به آبشار آتشگاه، آبشار دره عشق، آبشار کردیکن، آبشار شیخ علیخان و آبشار سبزکوه نام برد.

بهترین زمان سفر به شهر کرد

بهترین زمان سفر به شهرکرد در فصل بهار نیز ماه‌های اردیبهشت و خرداد می باشد. میانگین دمای هوا در این دو ماه در گرم‌ترین روزها ۲۱٫۹ و  در سردترین روزها ۴٫۳ درجه سانتی‌گراد است.

بهترین زمان سفر به شهرکرد در فصل تابستان از دهم شهریور تا پایان آن است. میانگین دمای شهرکرد در این ماه در گرم‌ترین روزها ۲۹٫۷ و در سردترین روزها ۵٫۷ درجه سانتی‌گراد است. البته میانگین دمای سردترین روزها در ماه‌های تیر و مرداد ۱۲٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

در فصل پاییز توصیه می شود که از ۱۰ مهر تا ۱۰ آبان به شهرکرد سفر کنید. میانگین دمای گرم‌ترین روزهای این وقت زمانی از پاییز در شهرکرد ۲۳٫۱ و متوسط دمای سردترین روزها ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

سفر به شهرکرد
زمان مناسب برای سفر به شهرکرد
سخن پایانی

ما همواره در این مقاله راهنمای سفر به شهرکرد که بسیاری این شهر را بام ایران می دانند پرداختیم و در مطالب بالا برخی از مکان های تاریخی و طبیعت گردی این شهر زیبا را برایتان ذکر کردیم تا شما همراهان با خواندن این مقاله با شهرکرد بهتر و بیشتر آشنا شوید.

سوالات متدوال راهنمای سفر به شهرکرد

  1. شهر کرد کجاست؟
    شهرکُرد یکی از شهرهای ایران و مرکز استان چهارمحال و بختیاری است. این شهر مرتفع‌ترین مرکز استان در ایران است و از همین جهت به بام ایران نیز شهرت یافته‌است.
  2. ویژگی های مسجد جامع شهرکرد چیست؟
    این مسجد از سه ورودی در جهات شمال، شرق و غرب برخوردار است و تزیینات و کاشی‌کاری های رنگارنگ و زیبا، از جمله موارد قابل توجه می باشد که توجه هر مسافری را به خود جلب می کند.
  3. معروفترین ابشار شهرکرد چیست؟
    معروفترین ابشار شهرکرد، زرد لیمه نام دارد. آبشار زردلیمه دارای ۴۰ متر ارتفاع و با پهنای ۶۵ متر، عریض‌ترین آبشار ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *