جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر از مکان های دیدنی سمنان می باشد که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در قسمت بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. این جنگل در منطقه البرز شرقی و در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته و قسمت‌های بسیاری از آن مرز استان سمنان و گلستان را می پوشاند. جنگل ابر از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق به منطقه اولنگ، از جنوب به کوه قاسم، کوه ابر و قطری و از غرب به کوه یخام و تکیاتو محدود می باشد. و در این مقاله ما همواره به معرفی و بررسی اینکه جنگل ابر کجاست؟ برای شما نیز خواهیم پرداخت.

جنگل ابر یکی از جاذبه‌های طبیعت و از چشم نوازترین دیدنی های شاهرود می باشد و محلی است که انگار آسمان با زمین یکی شده است. این جنگل در بخشی قرار گرفته که محل تلاقی دو اقلیم آب‌وهوای مختلف یعنی دو ناحیه کم فشار (دشت گرگان) و پرفشار (منطقه ابر) است.

 این جنگل تحت عنوان باریک‌ترین بخش از سلسله جبال البرز، مرز دو اکوسیستم منطقه نیمه بیابانی و جنگلی به شمار می‌رود. این دو اکوسیستمی باعث تشکیل دریای ابری در این بخش شده و دلیل اسم‌گذاری این جنگل شباهت بسیار آن به دریای ابر در آن و ارتفاع کم آن با جنگل می باشد.

راهنمای سفر به جنگل ابر شاهرود

جنگل ابر چهل میلیون سال پیشینه دارد و یکی از قدیمی‌ترین جنگل‌های جهان حساب می‌شود و قدمت آن به عصر سوم زمین شناسی، یعنی عصر ژوراسیک می باشد. این جنگل دنباله جنگل‌های شمال کشور است و ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد.

 از مزیت‌های این جنگل ارتفاع بسیار آن از سطح دریا می باشد؛ به‌صورتی که در فصل‌های گرم سال دمای هوای پایین تری دارد. تخمین بالاترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتی‌گراد و کمترین دما شش درجه است. شب‌ها و صبح‌های زود در این جنگل هوا بسیار سرد می گردد.

در داخل جنگل ابر سرچشمه های بسیار و پوشش گیاهی مختلف موجب زیباتر شدن این منطقه شده است. در بین درختان آن میوه‌هایی مانند: آلو، گلابی وحشی، کندوس، ولیک و تمشک هم دیده می شود.

جنگل ابر در سال ۱۳۹۸ تحت یک اثر ملی و طبیعی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان قسمت محافظ شده انتخاب شد و در لیست منطقه های چهارگانه سازمان حفاظت از محیط زیست جای گرفت.

جنگل ابر
سفر به جنگل ابر شاهرود

معرفی مناظر طبیعی و دیدنی جنگل ابر

  • آبشار آلوچال: در وسط جنگل ابر آبشارهای بسیاری قرار دارد، دو آبشار شرشر و آلوچال دو تا از آن ها می باشد. آبشار آلوچال از دو آبشار بزرگ به وجود آمده است که از فاصله چند صد متری روی یکدیگر می‌ریزند و در آخر آبشار اصلی را ایجاد می کنند. ارتفاع آبشار آلوچال که در دامنه‌های شمالی البرز شرقی می باشد، تقریبا ۲۵ متر است. با یک ساعت پیاده‌روی در درون جنگل ابر می‌توانید آبشار آلوچال را مشاهده کنید. راه رسیدن به این آبشار به اینصورت است که باید ۵۰ کیلومتر راه آسفالت، ۹ کیلومتر راه شوسه و پنج کیلومتر دیگر نیز پیاده‌روی کنید تا به این آبشار زیبا برسید.
  • آبشار شُرشُر: اگر کوهنورد هستید و یا کوهنوردی را دوست دارید، حتما سری به آبشار شرشر از جنگل ابر بزنید؛ زیرا تماشای این آبشار مختص کوهنوردان با تجربه است.
  • دالان بهشت: دالان بهشت قسمتی شگفت انگیز و پوشانده از درختان درهم تنیده است که قسمتی از راه رسیدن به آبشار آلوچال را تشکیل می‌دهد.
  • چشمه‌ها: در جنگل ابر بیشتر از ۳۰ چشمه قرار دارد، چشمه شاه‌پسند، چشمه ترش و قطری برخی از این سرچشمه‌های خروشان و روان می باشند. محلی که چشمه ترش در آن جای دارد جهت کمپ کردن کاملا مناسب می باشد.
  • قلعه ماران: این قلعه بر بالای کوهی جای گرفته است که از داخل جنگل ابر به راحتی مشاهده می‌شود. رفتن به قلعه ماران نیازمند راهنمای بومی و تجهیزات خاصی است. سر تخت‌ها، تلکا تخته و تخته کمر قلعه چه از سایر دیدنی‌های جنگل می باشند.
  • روستاگردی: گشت و گذار در روستاهای کنار جنگل ابر می‌تواند قسمتی از برنامه جنگل‌گردی شما هم باشد. روستای ابر و روستای شیرین آباد از روستاهای نزدیک جنگل ابر می باشند.
مناظر دیدنی جنگل ابر
آشنایی با مناظر دیدنی و تفریحی جنگل ابر

مسیر دسترسی به جنگل ابر

برای رفتن به جنگل ابر باید در ابتدا به استان سمنان و شاهرود بروید. اگر از سمت تهران راه می افتید، پس از رسیدن به سمنان باید از شاهرود یا بسطام به آزادشهر و بعد به روستای قلعه نو خرقان رفته و با گذشتن از این روستا جاده جنگل ابر شاهرود را پیش روی خود می یابید.

توجه داشته باشید که با ماشین خود نمی‌توانید زیاد در جنگل پیش روی کنید و فقط در مراتع اطراف که هنوز به جنگل می رسند، می‌توانید به گشت و گذار بپردازید.

همینطور هم اگر که قصد دارید با اتوبوس یا قطار به جنگل ابر بروید، پس از رسیدن به شاهرود با تاکسی به میدان امام این شهر رفته و از آن محل با تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که از ساعت هشت صبح تا شش غروب کار می‌کنند خود را به جنگل ابر برسانید. فاصله تهران تا جنگل ابر: ۴۵۳ کیلومتر، فاصله سمنان تا جنگل ابر: ۱۳۸ کیلومتر، فاصله مشهد تا جنگل ابر: ۵۱۴ کیلومتر است.

مناسب ترین زمان سفر به جنگل ابر

لیل دیدن ابرها قصد سفر به این جنگل را دارید توجه کنید که جنگل ابر در همه روزهای سال ابر ندارد و عمده ترین وقت تشکیل دریای ابری این جنگل فصل‌های بهار، تابستان و پاییز می باشد. در حقیقت مناسب ترین زمان مشاهده جنگل ابر نیمه اول سال و از اوایل اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است.

اگرچه جنگل ابر شاهرود در پاییز زیبایی بی نظیری دارد و مانند یک قاب نقاشی می ماند، در این فصل آب‌وهوا سرد می باشد و بارش باران راه رسیدن به این محل را سخت تر می‌کند که کمی خطرناک است. جنگل ابر در زمستان هم مانند پاییز سرد می باشد و رفتن به این جنگل در زمستان توصیه نمی شود..

توجه داشته باشید که قبل از اعزام به جنگل، نقشه‌های هواشناسی را بررسی و به خبرهای مرتبط به آب‌وهوای منطقه دقت کنید. اگر هوای شیرین آباد و علی آباد کتول بارانی و ابری و از طرف دیگر آسمان شاهرود صاف و آفتابی باشد، می‌توانید در جنگل ابر، اقیانوس ابر‌ها را ببیند.

زمان مناسب سفر به جنگل ابر
بهترین زمان سفر به جنگل ابر
سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله به معرفی و بررسی اینکه جنگل ابر کجاست؟ پرداختیم و همینطور برخی از مکان های زیبا و آبشارها و چشمه های موجود در این جنگا وسیع را برای شما عزیزان ذکر کردیم تا شما با آگاهی بیشتری قصد سفر به این جنگل ابر زیبا را داشته باشید.

سوالات متدوال جنگل ابر کجاست؟

  1. جنگل ابر کجاست؟
    جنگل ابر از مکان های دیدنی سمنان می باشد که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود در قسمت بسطام و دهستان خرقان قرار دارد. این جنگل در منطقه البرز شرقی و در ۱۲ کیلومتری روستای ابر قرار گرفته و قسمت‌های بسیاری از آن مرز استان سمنان و گلستان را می پوشاند.
  2. بهترین مکان برای کمپ کردن کنار چشمه کجاست؟
    محلی که چشمه ترش در آن جای دارد جهت کمپ کردن کاملا مناسب می باشد.
  3. فاصله تهران با جنگل ابر چقدر می باشد؟
    مسیر رسیدن به جنگل ابر از شهر تهران تا جنگل ابر۴۵۳ کیلومتر می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *