بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران چیست؟

همانطور که می‌دانید جنوب کشور یکی از بهترین لوکیشن ها برای گردشگری و تفریح می‌باشد اما ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران چیست؟ با آمدن ویروس ناخوانده کرونا در کشورمان ایران محدودیت هایی برای سفر و گشت و گذار در کشور پهناورمان کم شده است  و ما امیدواریم بتوانیم با از بین رفتن این ویروس منحوس به جنوب ایران در فصل زمستان سفر کنیم تا از دیدن جاذبه های گردشگری آن بهره ببریم. اینک میخواهیم در این مقاله با پاسخ به چند سوال مهم درباره بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران به بحث درباره این مقاله بپردازیم.

واژه پارس برای قرن‌ها به کار می‌رفت و از منطقه‌ای در جنوب ایران سرچشمه می‌گرفت که قبلاً به نام پارس و یا پارس یا پارسا، فارس امروزی شناخته می‌شد.

معرفی بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران

سه مقصد اصلی جنوب ایران را پوشش می دهند که این مناطق شامل شرق خلیج فارس، جزایر خلیج فارس، قشم و هرمز، سیستان و بلوچستان، چابهار و اطراف است.

جنوب ایران با نزدیک به 3500 کیلومتر خط ساحلی، مقصدی افسانه‌ای برای عاشقان ساحل است. هر شهر و روستای واقع در امتداد خلیج فارس مملو از زیبایی های طبیعی، سواحل تمیز، معماری تاریخی و مردم محلی فوق العاده دوستانه است.

بهترین شهرهای موجود در جنوب کشور

وقتی شروع به جستجو برای بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران می کنید، با انتخاب های باورنکردنی زیادی مانند کیش، قشم، هرمز و بندرعباس روبرو می شوید. خبر بد این است که بسیاری از این نقاط ساحلی محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در فصول اوج(مانند فصول فرد) دارای شلوغی بیش از حد هستند. خبر خوب این است که بنادر شگفت انگیز دیگری نیز وجود دارد که برای مردم محل هایی به صورت مخفی باقی مانده اند. اگر به دنبال سواحل با درصد شلوغی کمتر با زیبایی های نفس گیر هستید، بنادر بسیاری در امتداد خلیج فارس وجود دارد که برای یک سفر آفتابی گرم در فصول سرد سال بسیار مناسب هستند.

تفریحات جنوب کشور
تفریحات جذاب جنوب کشور ایران

معرفی بهترین بندرهای جنوب ایران

چهار بندر مورد علاقه ایرانیان در خلیج فارس را انتخاب کرده‌ایم که هر کدام جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای دارند. بهترین راه برای بازدید از این سواحل و جزایر، رفتن به فرودگاه بوشهر یا عسلویه است. از آنجا می توانید سفر جاده ای خود را در امتداد خلیج فارس به راحتی آغاز کنید. این چهار پورت ها(بندرگاه ها) فاصله چندانی با یکدیگر ندارند، یعنی در کمتر از یک هفته می توانید از همه آنها دیدن کنید.

از بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران بندر کنگان است و زمانی به محبوبیت رسید که مردم محلی شروع به صحبت در مورد سواحل مخفی و چاله های شنا در رسانه های اجتماعی کردند. اندکی پس از آن، مسافران جوان ایرانی ماجراجویی خود را در شهرها و روستاهای متعدد کنگان آغاز کردند. بندر کنگان در استان بوشهر قرار دارد. این شهر کوچک است، اما جاذبه های گردشگری طبیعی بیشماری در اطراف شهر وجود دارد که شما را مشغول به دیدن این جاذبه ها می کند.

کنگان یکی از بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران

شهر کنگان را سواحل شنی سفید احاطه کرده است. مهم نیست در کدام فصل از سال به کنگان سفر می کنید، همیشه می توانید گوشه ایده آل خود را پیدا کنید. این شهر همچنین مملو از مردم محلی دوستانه است که بسیار قابل اعتماد هستند. اکثر ساکنان کنگان ماهیگیرانی هستند که صید روزانه را برای غذاهای دریایی فوق العاده برای گردشگران به ارمغان می آورند.

کنگان جدا از سکوت سواحلش به خاطر کوه ها، دره ها، تنگه ها و چاله های شنا نیز شناخته شده است. در سکوت کوه‌های باورنکردنی شهر، می‌توانید پیاده‌روی ماجراجویانه خود را آغاز کنید و از پیاده‌روی آرام در نزدیکی دره‌های مرموز لذت ببرید. برخی از این دره ها با سوراخ های شنای عجیب تزئین شده اند. در این مناطق دور افتاده شنا، می توانید تمام روز را در آب های خنک سپری کنید و استراحت کنید.

شهرستان کنگان همچنین فعالیت های آبی متعددی از جمله پارو زدن ایستاده را برای گردشگران فراهم می کند. با کمک مربیان محلی می توانید موج سواری در شهرستان کنگان را یاد بگیرید و در آب های نیلگون خلیج فارس شناور شوید. همچنین توصیه می شود ماهیگیری تفریحی را با صیادان محلی کنگان تجربه کنید. با کمک راهنمای خود می توانید به ماهیگیران دوستانه در لنج های سنتی خود بپیوندید و یک روز را با انواع مختلف ماهیگیری در خلیج فارس سپری کنید.

اگر قصد سفر به شهرستان کنگان را داشتید، رفتن به دشت هانویز را فراموش نکنید. این دشت زیبا و سرسبز و هموار در مجاورت شهرستان کنگان قرار دارد. چیزی که این دشت را خارق‌العاده می‌کند، دره‌های عمیقی است که زمین را بریده و دیوارهای شنی طلایی را روشن می‌کند. در دشت هانویس نیز می توانید چشمه های طبیعی را بیابید و از طراوت و طعم بی نظیر آب با مواد معدنی لذت ببرید.

کتگان یکی از مناطق گردشگری جنوب ایران
معرفی بندر کتگان جنوب کشور

انواع خوردنی هایی که در شهر کنگان یافت می شود کدام ها هستند؟

خلیج فارس دارای محدوده ماهی باورنکردنی برای گردشگرانی است که از سراسر جهان می آیند. در میان تمام شهرها و روستاهای اطراف این خط ساحلی زیبا، شهرستان کنگان به دلیل داشتن ماهی، میگو، خرچنگ و خرچنگ شهرت زیادی دارد. خانه های سنتی شهر به خاطر غذاهای دریایی که به طور سنتی تهیه می شوند مشهور هستند.

جدای از غذاهای دریایی کبابی، غذاهای محلی که از بهترین غذاهای کنگان محسوب می شود، خورش ماهی قالیه ماهی است که با سبزی های محلی درست می شود. کنگان همچنین بهترین مکان در منطقه برای یافتن مجبوس (برنج و ماهی) و سور (ماهی شور سنتی) است.

عصرها، مردم محلی قهوه عربی را با لگیمات (یا لوگیمات: توپ های خمیر شیرین) و رنگینک (کیک خرما) سرو می کنند. خوردن لوز (میوه تابستانی محلی) و تاروغ (نوشیدنی محلی) را فراموش نکنید.

از سواحل امن کنگان استفاده کنید و از فرصت یک شب اقامت در کمپینگ های اطراف استفاده کنید. اگر می خواهید بیش از دو شب اقامت داشته باشید، پیشنهاد می کنیم یکی از خانه های سنتی این منطقه را انتخاب کنید. اقامت و امکانات در شهرستان کنگان ابتدایی است، اما شما این شانس را دارید که غذاهای محلی را میل کنید و شب را با نوازندگان موسیقی محلی سپری کنید.

خوردنی های جنوب کشور
معرفی خوردنی های جنوب کشور ایران

کهن ترین بندر جنوب ایران چیست؟

گردشگران زیادی برای بازدید از بندر سیراف، شهری باستانی که تاریخ آن به دوره ساسانی می رسد، در شهرستان کنگان اقامت می کنند. سیراف زمانی مرکز تجارت دریایی در جنوب ایران، دروازه منطقه به جهان بود. در بندر سیراف چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد: سواحل زیبا، بناهای تاریخی، معابد و مساجد و مردم محلی صمیمی و خوش برخورد.

از راهنمای محلی خود بخواهید تا شما را به «دره لیر» برساند. در آنجا می توانید یک گورستان باستانی حیرت انگیز با استوانه های تاریخی پیدا کنید. این منطقه همچنین با چاه‌های سنگی متعدد تزئین شده است که در زمان‌های قدیم به عنوان مخزن آب عمل می‌کردند. یکی دیگر از جاذبه های اصلی سیراف، قلعه ناسوری است که قدمت آن به بیش از 200 سال پیش در اواخر دوران قاجار برمی گردد. مسجد جامع سیراف یکی از مهمترین آثار فرهنگی شهر است که ارزش بازدید دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد میراث فرهنگی سیراف، می توانید از موزه مردم شناسی این شهر نیز بازدید کنید. چیزهای زیادی برای دیدن و مجذوب شدن وجود دارد.

اگر وقت کافی دارید، از ساحل سیراف نیز دیدن کنید تا از آب زلال مدیترانه آن لذت ببرید. پیاده روی رایگان در شهر را فراموش نکنید. شما احساس بندر را خواهید یافت و در مورد فرهنگ مردم بیشتر یاد خواهید گرفت.

بند کهن جنوب ایران
قدیمی ترین بند موجود در جنوب کشور
سخن پایانی

سخن آخر اینکه مناطق زیبای زیادی در جنوب کشور عزیزمان ایران وجود دارد و از بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران بندر کنگان است که از جمله محل هایی است که شلوغی آن  نسبت به مناطق دیگر جنوب کمتر است و می توان به نقاط مختلف این بندر زیبا سفر کرد و از آن ها لذت برد.

سوالات متداول بهترین مناطق تفریحی در جنوب ایران

  • بهترین زمان سفر به جنوب ایران چه موقع است؟
    معمولا بهترین زمان سفر کردن و گردکشری به جنوب کشور عزیزمان در فصل زمستان است به علت اینکه در فصول سرد در جنوب وضعیت آب و هوا متعادل تر است.
  • از بهترین مناطق دیدنی جنوب ایران کدام ها هستند؟
    همانطور که در مقاله بالا به طور مفصل درباره آن توضح دادیم بندر کنگان از جمله مناطق دیدنی بنادر جنوب ایران در فصول سرد است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *