بهترین جاهای دیدنی لرستان

هرچه قدر بیش تر به عید نوروز نزدیک میشیم، تمام حسرت های چند سال بعد از کرونا برای یک سفر، ما رو ترغیب می کنه که هر چه سریعتر بهترین سفر عمرمون رو تجربه کنیم. ایران در هر قسمتی نوعی جاذبه داره، اما باید قبول کرد که یک دره ی سرسبز، یک رود خروشان و یک آبشار مرتفع چیزایی هستن که اول از همه در چشم میان. اگر می خواید در محیطی عیدتون رو بگذرونید که زیبایی طبیعت تا عمق وجودتون راه پیدا کنه و تاثیر مثبتش روحتون رو جلا بده بهترین جاهای دیدنی لرستان رو از دست ندید.

معرفی بهترین جاهای دیدنی لرستان

بعد از معرفی کلی اما نوبت می رسه به موضوع اصلی صحبت ما، جاهای دیدنی  لرستان برای یک سفر عیدانه کدومان. بیشتر جاذبه هایی که نام خواهیم برد مکان های گردشگری طبیعی هستن. می تونید یک تور گردشگری جور کنید و با استفاده از جاده، قطار و یا هواپیما یک سفر بی نظیر برای خودتون و همراهاتون به وجود بیارید.

بهترین جاهای دیدنی لرستان
دیدنی ترین مکان های استان لرستان

قلعه فلک الافلاک

این قلعه یک بنای باستانی مربوط به دوره ساسانیان است که به دلیل وقوع در یک منطقه مهم از نظر عبور و مرور، طی سالیان بعد همواره مورد استفاده قرار می گرفته. اسم های زیادی هم عوض کرده، مثلاً یکی از اون ها دژ شاپور هست. طی سالیان حکومت های مختلف چیزی رو به سازه اصلی اضافه کردن تا اینکه به بنای کنونی رسیدیم. این قلعه در شهر خرم آباد، روی تپه ای مشرف به تمام شهر قرار داره. سعی کنید دیدن این بنای تاریخی رو فراموش نکنید.

دریاچه گهر

در منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سی و پنج کیلومتری شهرستان دورود یک دریاچه آب شیرین بسیار زیبا به نام گهر وجود دارد که به دلیل نداشتن راه ماشین رو بسیار بکر و پاک باقی ماده است و یکی از دلپذیر ترین جاهای دیدنی لرستان به شمار می رود. اطراف این دریاچه را انواع مختلف پوشش گیاهی احاطه کرده است. در بخشی دشت لاله ها و در طرف دیگر جنگل های بلوط. البته در ابتدای فصل بهار ممکنه هوا در این منطقه سرد باشه، بهتر میشه اگر قبل از حرکت آمادگی های لازم را داشته باشید برای تجربه هوای سرد کوهستانی.

دریاچه گهر
دریاچه گهر یک دریاچه دل انگیز!

آبشار بیشه از جاهای دیدنی لرستان

استان لرستان پربارش و کوهستانی هست. وجود این دو عامل به این معنی است که با منطقه ای پر از آبشار رو به رو هستید. از دیگر جاهای دیدنی  لرستان و در  عین حال یکی از معروفترین و بزرگترین آبشارهای استان هم آبشار بیشه است. ارتفاع آب به 48 متر می رسه و عرض تاج آبشار هم 20 متر هست. نکته خیلی جالب اما وجود راه ریلی برای رفتن از تهران به نزدیکی خود آبشاره، یعنی شما می تونید در حال سفر با قطار این فضای بی نظیر، ترکیبی از جنگل و مرتع و رود و آبشار رو ببینید و با پیاده شدن در ایستگاه بیشه دسترسی سریع به مجموعه تفریحی داشته باشید. آبشار بیشه هم در نزدیکی شهر دورود قرار دارد.

مسجد جامع بروجرد 

یکی دیگر از جاهای دیدنی لرستان که آثار تاریخی ارزشمندی برای بازدید محسوب می شود؛ مسجد جامع شهر بروجرد است. این مسجد به گواه تاریخ یکی از قدیمی ترین مساجد ساخته شده در ایران هست و مربوط به قرن دو یا سه هجری می شود. بنای مسجد در اصل روی یک آتشکده نیمه مخروب از دوران قبل از اسلام ساخته شده است و معماری آن تلفیقی از معماری اسلامی و ایران باستان است. البته به دلیل قدمت زیاد، بنا چندین بار آسیب دیده و مرمت شده است. سعی کنید بازدید از این اثر ماندگار و ارزشمند را در اولویت سفر عیدانه خود قرار دهید.

مسجد جامع بروجرد
مسجد جامع بروجرد از دیدنی ترین مکان ها!

دره خزینه

اثر طبیعی دیگری که حتماً باید در لیست جاذبه های گردشگری لرستان در یک سفر عید قرار بگیرد، دره خزینه است. این دره تماماً از طریق فرسایش زمین به دلیل جریان آب ایجاد شده است. به همین دلیل شباهت زیادی به دره گرندکانیون در کلرادوی آمریکا داره. اگر اهل کوه نوردی هستید به هیچ وجه منظره فوق العاده اون رو از دست ندهید. قسمت جالب دیگه هم برای بازدید، پل معلق دره خزینه هست که از جنس چوب ساخته شده و در ارتفاع 85 متری زمین قرار داره. اگر علاقه مند به هیجان عبور از چنین پل جذابی هستید، همه چیز اونجا منتظر شماست.

غار تاریخی کَلماکَره

هر چه از اهمیت و جذابیت تاریخی غار کَلماکَره برایتان بگوییم کم است. این غار که یکی از جاهای دیدنی لرستان محسوب می شود در سال 1368 کشف شد و داستان های زیادی راجب انتقال گنج های باستانی به آنجا وجود دارد. از این غار اشیاء تاریخی مهمی کشف شد و متاسفانه بسیاری بعد از قاچاق به خارج از کشور الان در موزه های معروف دنیا قرار دارند. یکی از آثار باقی مانده در ایران، ماسک های طلایی مربوط به چند صد سال قبل از میلاد است. خلاصه آنکه با کمی ماشین سواری و پیاده روی می توانید به محل غار برسید و از مکانی که زمانی مخزن گنجینه های پدرانمان بوده، دیدن کنید.

مخمل کوه یکی از بهترین جاهای دیدنی لرستان

آخرین مکان دیدنی از جاهای دیدنی لرستان که ما در این مقاله برایتان به تفصیل معرفی می کنیم، مخمل کوه نام دارد. برای افرادی که به پیاده روی در طبیعت علاقه دارند، این محیط زیبا و دوست داشتنی، بی شک در صدر لیست جاهای دیدنی لرستان وجود دارد. در نزدیکی شهر خرم آباد در دامنه و ارتفاعات بالاتر مخمل کوه شما می تونید با یکی از زیباترین مناظر طبیعی دنیا، شامل انواع گیاهان و درختان و رود ها همراه شوید. چون نمی شود صحنه ای به این زیبایی را با زبان توصیف کرد فقط عکس هایی آماده کردیم تا بدونید با چی رو به رو هستید.

مخمل کوه
مخمل کوه، کوهی دلپذیر در لرستان

جاهای دیدنی بیش تر در استان لرستان

ما در این مقاله تلاش کردیم تا جای ممکن جاهای دیدنی لرستان را برای یک سفر عیدانه معرفی کنیم. تور دسته جمعی برای استفاده بهینه از زمان، وقتی با این همه دیدنی مواجه هستید، بسیار راهگشا خواهد بود. البته استان لرستان جاذبه های فوق العاده دیگری هم دارد، اما مخصوص فصل های دیگر سال مثل تابستان. از جمله دشت لاله های واژگون در پلدختر یا تونل برفی ازنا که واقعاً ارزش ساعت ها تماشا کردن رو داره.

مشخصات کلی استان لرستان

اول راجب ویژگی های کلی استان لرستان براتون می گیم تا با تراکم جمعیت و آب و هوای اون جا آشنا بشید.

جمعیت و مساحت لرستان

استان لرستان همون طور که از اسمش پیداست محل زندگی قوم لر هست. جمعیت استان طبق آمار سال 95 در کل حدود 1.7 میلیون نفره. از نظر مساحت هم شانزدهمین استان بزرگ کشور محسوب میشه اما با این حال به دلیل وقوع در رشته کوه زاگرس و ارتفاع مناسب یکی از پربارش ترین قسمت های کشوره که آب شهرستان های زیادی خارج از استان رو تامین می کنه. مرکز استان هم خرم آباده و شهرهای معروف دیگه اش هم بروجرد، الیگودرز و پلدختر هستن.

بررسی آب و هوای استان لرستان

همون طور که گفتیم میانگین ارتفاع این استان از سطح دریا بالاست و به غیر از چند دشت، اکثراً کوهستانی محسوب می شه. بلندترین کوه استان هم اشترانکوه می باشد که اون رو آلپ ایران هم می دونن. بارش استان زیاده و از این نظر رتبه سوم رو در کشور داره. جالبه بدونید حدود 70 درصد مساحت استان از جنگل پوشیده شده. خلاصه ش این میشه که اگر دنبال آب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز هستید، شمال در مرکز ایرانه!

آب و هوای لرستان
بررسی آب و هوای استان لرستان

تاریخچه استان لرستان 

موزه ملی ایران به چهار بخش تقسیم شده. پیش از تاریخ، دوران اسلامی، مهر و سکه، اما بخش چهارمش جالبه، دوره تاریخی و لرستان. از جای جای این ناحیه از کشور آثاری مربوط به دوره های مختلف تاریخ بشر، از اولین ابنا تا سلسله های ایران باستان، مثل ماد ها و هخامنشیان و ساسانیان پیدا شده. اینه که با کمی جست و جو توی اینترنت یا موزه های ایران و حتی جهان می تونید تعداد زیادی آثار مکشوف در این استان رو پیدا کنید.

‏‎سخن پایانی

به طور کل یکی از بهترین مقاصد برای اینکه در عید مسافرت برید و تمام خستگی طول سال را دور بریزید استان بسیار زیابی لرستان است. در این مقاله به چند نمونه از جاذبه های فوق العاده این استان نظیر آبشار بیشه، مخمل کوه و … اشاره شد که شما می توانید با سفر به این مناطق وجود خود را از لذتی بی نظیر پر کنید.

سوالات متداول بهترین جاهای دیدنی لرستان

  1. آثار تاریخی و جاهای دیدنی لرستان کدام اند؟
    از جمله آثار تاریخی ارزشمند این استان، قلعه فلک الافلاک، مسجد جامع بروجرد و غار تاریخی کلماکره هستن. حتماً در لیست خودتون هنگام سفر به لرستان این اماکن زیبا رو بگنجونید.
  2. دره خزینه کجاست؟
    دره خزینه یا گرندکانیون ایران یکی از جاهای دیدنی لرستان، مخصوصاً برای علاقه مندان به صخره نوردی هست. برای دسترسی به محل دره باید به شهرستان پلدختر برید، بعد 47 کیلومتر در جاده پلدختر-اندیمشک حرکت کنید تا به روستای خزینه برسید. از اونجا حدود 5 کیلومتر راه باقی می مونه تا دره و پل معلق.
  3. سفر به لرستان با هواپیما بهتر است یا ماشین شخصی؟
    توصیه ما این است که در صورتی که توانایی رانندگی طولانی را دارید با ماشین شخصی سفر کنید تا از منظر درون راه نیز به طور کامل لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *