سفرنامه کوشی آداسی

سفرنامه کوشی آداسی شهر زیبای ترکیه

من تا به حال به شهر استانبول ترکیه سفر کرده بودم ولی تعریف شهر کوشی آداسی را بسیار شنیده بودم و مدت ها بود که دلم می خواست ولی نمی‌توانستم به آنجا بروم. دوستانم که به آنجا رفته بودند می گفتند که بهشت روی زمین است و بهترین مکان گردشگری، با جاذبه های گردشگری رویایی می باشد. واقعا دلم می‌خواست از نزدیک زیبایی ‌هایش را ببینم و بتوانم سفرنامه کوشی آداسی خود را داشته باشم.

بالاخره جور شد که با 3 نفر از دوستانم برنامه سفر به کوشی آداسی را هماهنگ کنیم. برنامه سفر سه روزه خودمان را چیدیم و از آذربال تور کوشی آداسی را تهیه کردیم. من از همان اول خیلی ناراحت بودم که چرا باید مدت سفرمان آنقدر کوتاه باشد. ولی به خاطر این که مرخصی زیادی نداشتیم مجبور بودیم همین سه روز را برنامه ریزی کنیم. اواخر زمستان و نزدیک به عید بود که توانستیم برنامه سفرمان را بچینیم و به این سفر رویایی برویم. در این سفر من تنها کسی بودم که به نوشتن علاقه داشت و به همین دلیل همه خاطراتمان را نوشتم. حال می خواهم تمام خاطرات این سفر را با شما به اشتراک بگذارم تا اطلاعاتی در مورد تمام مواردی که لازم است قبل از سفر بدانید را به شما بگویم و بتوانید برنامه سفرتان را با خیال راحت بچینید.

آب ‌و هوا کوش آداسی

سواحل دریای اژه و مدیترانه هر دو آب و هوای معتدل مدیترانه ‌ای با زمستان های معتدل و تابستان های داغ دارند. در طول تابستان (ژوئیه و اوت) میانگین دمای هوا اغلب تا بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالا می ‌رود. بارش باران در فصل تابستان بعید به نظر می رسد اما در طول زمستان می ‌توان انتظار بارش های مکرر را داشت.
• هتل ‌های کوش آداسی
اول از همه باید از انتخاب هتل شروع کنم. احتمالا شما هم با من هم عقیده هستید که بعد از یک روز پرهیجان در کوشی ‌‌آداسی و تماشای زیبایی های مثال ‌زدنی آن، داشتن مکانی که بتوان در آن بدون هیچ نگرانی ساعاتی را استراحت کرد و خستگی را از تن دور ریخت، نعمت بزرگی است.
خوشبختانه تعداد زیادی از هتل های کوشی آداسی کنار ساحل قرار گرفته ‌اند، از هتل های لوکس با امکانات عالی تا هتل ‌ها و اقامتگاه های ارزان قیمت. ما انتخاب های زیادی داشتیم و می ‌توانستیم ارزان ترین هتل یا گران ترین را انتخاب کنیم. تنوع هتل در کوشی آداسی زیاد است و هدف گروه ما انتخاب یک هتل لوکس بود. هتلی که برای تور کوشی آداسی انتخاب کردیم کنار ساحل پاموچاک قرار داشت که دور تا دور آن را درخت های کاج پوشانده بودند. هتل ما هتلی لوکس با منظره ای فوق العاده قشنگ بود.

ویزای توریستی کوشی آداسی

برای این که ویزای توریستی ترکیه را بگیریم، نیازی نبود پولی پرداخت کنیم. وقتی به فرودگاه ازمیر رسیدیم، ویزای توریستی ترکیه را گرفتیم که 3 ماه اعتبار داشت. باید بدانید که ویزای توریستی ترکیه کاملا رایگان است و ما هیچ پولی بابتش پرداخت نکردیم. فرقی ندارد که به کدام شهر یا فرودگاه ترکیه بروید، از هر فرودگاه ترکیه می ‌توانید ویزای توریستی خودتان را بگیرید.

فرودگاه کوشی آداسی

کوشی آداسی یک شهر بندری است که لقب جذاب ‌ترین شهر اقیانوس آرام را هم به خود اختصاص داده است. این شهر رویایی با اسم جزیره کبوتر هم شناخته می شود و اگر از بالا به این جزیره نگاه کنید، سر کبوتر را می ‌بینید. به هر حال، این را می خواستم بگویم که کوشی آداسی فرودگاه ندارد و اگر می خواهید به این شهر بروید، باید به فرودگاه ازمیر بروید و از آنجا تا کوشی آداسی را تاکسی بگیرید، ولی اتوبوس هم یکی از انتخاب ها تا کوشی آداسی هست. ما با اتوبوس تور کوشی آداسی به ازمیر رفتیم ولی این را هم بدانید که تاکسی خیلی گران ‌تر از اتوبوس بوده و اتوبوس واقعا مقرون به صرفه است. فاصله فرودگاه ازمیر تا کوشی آداسی خیلی زیاد نیست و فقط 80 کیلومتر را باید سوار تاکسی یا اتوبوس باشید تا به جزیره کبوتر برسید.

نزدیک ترین فرودگاه کوشی آداسی کجاست؟

روز اول گردشگری

روز اول اقامتمان در کوشی آداسی از ظهر شروع شد یعنی ما ساعت 11 به آنجا رسیدیم. اول به هتل رفتیم و وسایل هایمان را در اتاق گذاشتیم، استراحت کردیم و نهار خوردیم، بعد نوبت به شروع گردشمان و رفتن به جاذبه های توریستی کوشی آداسی رسید. من خودم به شخصه خیلی به جاذبه های تاریخی علاقه دارم و چون دوستم از پرینه (Priene) خیلی تعریف کرده بود، دوست داشتم که حتما آنجا را ببینم. تور کوشی آداسی ما را به شهر پرینه برد. پرینه یک شهر بندری باستانی بود که وقتی به آن نگاه می ‌کنید، و در معبد و تئاترش قدم می ‌زنید، می ‌توانید معماری و فرهنگ دوره هلنیستی را ببینید. این شهر بندری با منظره های کوهستانی اطرافش ما را شگفت زده کرد. معبد آتنا (athena temple) با طراحی کلاسیک یونانی و تئاتر 6500 نفری اش من را به وجد آورد و نظرم را کاملا عوض کرد.

معبد  قدیمی و تئاتر Priene
معبد قدیمی و تئاتر Priene

هر کسی وقتی که منظره کوهستانی کم نظیر دور و اطراف پرینه و همینطور معبد آتنا و تئاترش را ببیند، برای یک لحظه هم که شده همه چیز را فراموش می کند و محو زیبایی و شکوه این شهر بندری می شود. من بازدید از پرینه را به شما پیشنهاد می ‌کنم حتی اگر به جاذبه ‌های تاریخی علاقه ندارید، حتما آنجا را ببینید. دو سه ساعتی را آنجا گذراندیم و بعد به هتل برگشتیم تا چند ساعتی را از امکانات تفریحی هتل استفاده کنیم. هتل ما یک پارک آبی خیلی بزرگ داشت که ما به شوق آن به هتل برگشتیم.

تا نصف شب با امکانات رفاهی هتل سرگرم بودیم، از پارک آبی و ساحل اختصاصی گرفته تا سالن اسپا و ماساژ. ساعت دو و سه نصف شب بود که بعد از کلی صحبت راجع به تجربیات امروزمان و شام خوردن در رستوران هتل، استفاده از امکانات رفاهی و تفریحی هتل تصمیم گرفتیم بخوابیم.

معبد قدیمی و تاریخی آتنا

روز دوم سفر

روز دوم را با صبحانه واقعا خوشمزه ترکی هتل شروع کردیم. تعریف های زیادی در مورد صبحانه های ترکی شنیده بودیم و می خواستیم حتما برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنیم. برای همین روز دوم ابتدا به سراغ صبحانه ترکی رفتیم که واقعا خوش مزه بود. بعد از خوردن صبحانه تور کوشی آداسی ما را به گووَرجین آدا (Güvercin Ada) یا همان جزیره کبوتر برد. جزیره کبوتر نزدیک بندر کوشی آداسی قرار دارد. در این جزیره یک قلعه نیز وجود دارد که اگر به گشت و گذار در این قلعه بروید، می توانید خیلی راحت معماری دوره بیزانس را ببینید.

ما این قلعه را تمام و کمال گشتیم، کنار دریا قدم زدیم، از آرامش و خشم دریا لذت بردیم، عکس ‌های خیلی قشنگی گرفتیم و در کل لحظه ‌های خیلی قشنگی را در جزیره کبوتر تجربه کردیم. به موزه قلعه رفتیم و از آن هم بازدید کردیم. چند ساعتی در این جزیره بودیم و اصلا نفهمیدیم که زمان چطور گذشت و ساعت 2 ظهر شد. وقت نهار بود و ما هم بسیار گرسنه شده بودیم، پس به رستورانی که همانجا بود رفتیم و غذاهای ترکی که تا آن روز نخورده بودیم را امتحان کردیم. من کباب ترکی خوردم که بسیار خوشمزه بود.

بعد از خوردن نهار تور کوشی آداسی ما را به شبه جزیره دیلک (Dilek Peninsula) بردند. این شبه جزیره 26 کیلومتر از کوشی آداسی فاصله دارد. بیشتر توریست ها می‌گفتند که شبه جزیره دیلک یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کوشی آداسی است. این شبه جزیره جاذبه ‌های زیادی دارد مثل منظره های کم نظیر کوهستانی، سواحل تماشایی مثل ساحل آیدینلیک (Aydinlik Beach) و کاراسو کویو (Karasu Koyu)، و غار زئوس (Cave of Zeus). این جاذبه ها آنقدر زیاد هستند که حتی یک روز هم برای گشتن در این شبه جزیره رویایی واقعا کم است.

اما ما زمان زیادی نداشتیم و باید زود همه جای شبه جزیره را می ‌گشتیم. از غار زئوس شروع کردیم، به ساحل آیدینلیک رفتیم، سری به ساحل کاراسو کویو زدیم، به تماشای منظره های رویایی کوهستانی نشستیم، از غروب آفتاب لذت بردیم، … . تا اینکه ساعت شد 11 و واقعا دیر بود، اصلا گذر زمان را متوجه نشدیم. بعد به هتل رفتیم و شام خوردیم. همینطور که شام را می ‌خوردیم، شروع صحبت راجع به زیبایی هایی که امروز دیده بودیم کردیم و بعد به اتاق هایمان برای خواب رفتیم. روز دوم هم این طور گذشت.

شهر ساحلی گووَرجین آدا (Güvercin Ada)
شهر ساحلی گووَرجین آدا Güvercin Ada

روز سوم گشت و گذار

می دانستیم روز آخری است که در این شهر بندری رویایی هستیم و اصلا دلمان نمی خواست که برگردیم، ولی خوب چاره ‌ای نداشتیم، باید زودتر به گردش روز آخر و دیدن یکی دیگه از جاذبه های کوشی آداسی می ‌رفتیم و زمان را از دست نمی دادیم. روز سوم را هم با صبحانه خوشمزه و لذیذ ترکی هتل شروع کردیم. خوبی جاذبه های کوشی آداسی این بود که وقتی به یک منطقه می ‌رفتیم، چندتا جاذبه را با هم و یکجا می توانستیم ببینیم. اولین جایی که تور کوشی آداسی در روز سوم ما را بردند شهر بندری میلتوس (Miletus) بود.

همانطور که گفتم در این شهر هم چندتا جاذبه تاریخی وجود داشت. تاریخ این شهر به دوره هلنیستی برمی‌گردد. اگر بخواهم جاذبه ‌های گردشگری که در این شهر بودند و ما به دیدنشان رفتیم را نام ببرم، باید سالن تئاتر بزرگ با ظرفیت 15 هزار نفر، منظره بی نهایت زیبای کوهستانی، کاروانسرای سلجوقی، موزه تاریخ میلتوس را به شما معرفی کنم.

تا آن روز چنین سالن تئاتری ندیده بودم، واقعا بزرگ و بی نظیر بود. همین شهر خودش یک روز زمان لازم داشت تا بتوانید همه جای آن را بگردید. اما ما زمان زیادی نداشتیم و خیلی سریع جاهایی که توانستیم را گشتیم. ساعت 2 بعد از ظهر شد. برگشتیم داخل شهر کوشی آداسی تا نهار بخوریم و به یک جای دیگر برویم. کادینلار دنیزى (Kadinlar Denizi) یکی از ساحل ‌های خیلی زیبای کوشی آداسی است. این ساحل تماشایی فقط 2 کیلومتر از شهر فاصله دارد و مجبوب ترین و معروف ترین ساحل کوشی آداسی است.

ما به این ساحل رفتیم و از تفریح های آبی، کافه های شیک، صندلی های آفتاب، منظره بی نظیر دریا لذت بردیم. آنقدر در این ساحل گشتیم تا این که شب شد و همانجا هم شام خوردیم و به هتل برگشتیم. باید زود به هتل بر می ‌گشتیم تا بتوانیم کمی بخوابیم و صبح زود بیدار شویم به فرودگاه برویم. وقتی به هتل رسیدیم وسایل هایمان را جمع کردیم تا صبح کار زیادی نداشته باشیم.

شهر بندری میلتوس  Miletus
شهر بندری میلتوس Miletu

روز چهارم سفر

همه ناراحت بودیم از این که سفرمان رو به اتمام است، اما باید بر می ‌گشتیم. صبح روز چهارم از خواب بیدار شدیم، وسایل ها را که جمع کرده بودیم برداشتیم، اتاق را تحویل دادیم و به سمت فرودگاه ازمیر راه افتادیم. سوار ماشین اختصاصی هتل شدیم و بعد از 80 کیلومتر به فرودگاه رسیدیم. سفر کوتاه اما هیجان انگیز و جذاب ما اینجا تمام شد و خاطره بسیار خوشایندی را برای ما به جا گذاشت.
سعی کردم با نوشتن این مطالب به شما کمک کنم تا سفر خودتان را به درستی برنامه ریزی کنید. امیدوارم مطالبی که نوشتم مفید بوده باشد و شما هم سفر خوب و به یاد موندنی داشته باشید. اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد شهر زیبای کوشی آداسی داشته باشید می ‌توانید به سایت آذر بال مراجعه کنید و آن ها را بخوانید. اگه شما هم می خواهید برنامه سفرتان به کوشی آداسی را بچینید، من به شما تور کوشی آداسی آذر بال را پیشنهاد می ‌کنم.