راهنمای سفر به شیراز در پاییز

 سفر به شهر شیراز در فصل خزان پاییز یک تجربه ی دلپذیر با حال و هوای بارانی و طبیعتی سرشار از رنگ های زیبای پاییزی است. در این مقاله و در سایت آذربال با ما همواره راهنمای سفر به شیراز در پاییز برای شما عزیزان خواهیم بود. پس برای شناخت بهتر شهر شیراز در این فصل خزان و زیبا با ما همراه باشید.

معرفی مکان های دیدنی و تاریخی شیراز در پاییز

فصل پاییز که از راه می‌رسد، شهر شیراز، تبدیل به یک تابلوی رنگارنگ و سرشار از برگ‌های زرد و نارنجی و سرخ نیز تبدیل می‌شود. شیراز به هنگام پاییز از گرمای فصل تابستان افتاده و آماده میزبان گردشگران بسیاری از سراسر کشور و یا توریست های خارجی نیز می‌شود؛ همچنین در این فصل فرصت مناسبی جهت گشت و گذار در آب و هوای خنک و خلوت و خالی از جمعیت جهت مسافران پاییزی شیراز به دست می‌آید.

در پاییز نسیم خنک پاییزی در میان درخت های طلایی و سرخ می‌‎پیچد که می‌توانید با مراجعه به باغ‌های دیدنی و تاریخی این شهر زیبا و کهن، از آب و هوا و زیبایی طبیعت پاییزی در شیراز لذت بسیاری را تجربه کنید.

برخی از مکان ها و جاذبه های دیدنی موجود در شهر شیراز که در فصل پاییز می‌توانید بیشترین لذت را از آن ها ببرید، در قسمت زیر برای شما گردآوری کرده‌ایم:

مکان های دیدنی شیراز در پاییز
بررسی مکان های دیدنی شهر شیراز در پاییز

مسجد نصیرالملک شیراز

برای سفر به شیراز در پاییز در ابتدا بهتر است با مکان های دیدنی و تاریخی این شهر به طور کامل آشنا باشید. ایستادن زیر هلال معماری مسجد نصیرالملک به هنگام بارش باران و مشاهده نور و رنگ های شیشه های رنگی قرمز و سبز و زرد و آبی پنجره های این مسجد تجربه‌ای بسیار رویایی و لذت بخش است که حتی آوازه این بنا به سرتاسر دنیا هم رفته است.

تنها لازم است اسم مسجد نصیرالملک شیراز را که به (مسجد صورتی) هم سناخته شده است، در گوگل بنویسید تا عکس های بی شمار ثبت شده از این تلاقی نورهای رنگارنگ که به وسیله گردشگران خارجی و داخلی و عکاسان ثبت و متشر شده، را مشاهده نمایید.

زاویه تابش نور در پنجره های این مسجد در نیمه دوم سال و در فصل پاییز بسیار بیشتر و جذاب تر از سایر فصول سال است. همچنین بهترین زمان جهت مشاهده این زیبایی اغلب تا قبل از ساعت ده صبح است.

مسجد نصیرالملک به دستور میرزا حسن علی خان، پسر قوام الملک معروف به نصیرالملک حاکم عادل و محبوب شیراز در سال ۱۲۵۵ بنا شده است. نصیرالملک که از افراد اشراف آن عصر بود به علت اینکه قسمت بسیاری از ثروتش را صرف امور خیریه می‌کرد، میان مردم بسیار محبوب بود.

باغ ارم شهر شیراز

باغ ارم شیراز در پاییز بهترین محل جهت تماشای رقص برگ های درختان در فصل پاییز است. که قدم زدن در این باغ در فصل پاییز همچون قدم زدن بر یک قالی سنتی با برگ‌های زرد و سرخ و نارنجی، نیز می‌باشد.

باغ ارم شیراز با بیشتر از ۱۱۰هزار متر مربع وسعت اکنون به باغ گیاه‌شناسی با ۴۵۰ گونه گیاه مبدل گشته است و فصل به فصل رنگ و زیبایی طبیعی مخصوص به خودش را می‌گیرد. باغ ارم در خیابان ارم شیراز واقع‌ شده و درب اصلی آن در بلوار ارم است.

در بین رقص رنگارنگ پاییز در باغ ارم، درختان نارنج و ردیف درختان بلند همیشه سبز و کهن‌سال سرو که در راه عرضی باغ قد کشیده‌اند، جلوه‌گری زیبایی به باغ پاییزی می‌بخشند.

گل‌های باغ ارم، همچنین تنوع گل‌های رز در این باغ به حدود ۲۰۰ گونه می‌رسد. گل‌های طاووسی، سنبل درختی، ژاله، شب بو، نسترن، یاس زرد، میخک، میمون، بنفشه، آهار، اطلسی، آلاله، گل ساعت، نیلوفر، شاه پسند، شیپوری و داوودی از دیگر گل‌های موجود در باغ ارم هستند.

از درختان این باغ می‌توان به درختان گردو، بادام، سیب، خرمالو، نارنج، انار، ازگیل و گلابی نیز اشاره کرد. همچنین درختان بدون میوه مانند: کاج، اکالیپتوس، زبان گنجشک، افرا، سروناز، ارغوان، سپیدار، بید مجنون و بید مشک هم شگفتی این باغ را چند برابر کرده‌اند.

باغ ارم شیراز در پاییز
آشنایی با باغ ارم شهر شیراز

بازار وکیل از مکان های دیدنی شیراز

به هنگام سفر به شیراز در پاییز حتما سری به بازار تاریخی و زیبای وکیل با معماری سنتی دوران زندیه که یک بازار تاریخی زنده در مرکز شهر شیراز است و در زمان حکمرانی کریم خان زند ساخته شده است نیز بزنید.

این بازار قدیمی محیطی جذاب با ساختار و معماری سنتی یک راه زیبا جهت خرید صنایع دستی و محصولات سنتی ایرانی مانند: فرش، گلیم، گبه، ترمه، پارچه‌های سنتی، ظروف مسی، زیورآلات، ادویه و عرقیجات است.

پاییزدر شیراز از هوای مطبوع و خنک برخوردار است و با کم شدن موج گردشگری تابستانه، استفاده از این خلوتی و قدم زدن در بازار وکیل و مشاهده بافت سنتی و عکاسی حال و هوای خاصی را دارد.

این بازار از ورودی‌های متعددی در خیابان‌های زند، طالقانی و لطفعلی خان زند شیراز برخوردار است. و ورودی اصلی این بازار از سمت خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری است.

تخت جمشید از مکان های تاریخی شیراز

برای بازدید از ابهت قصر پادشاهی شاهان هخامنشی که با گذشت بی صبرانه زمان و هجوم حوادث و خرابی‌ها هنوز بقایای آن بر جا مانده است، راهی تخت جمشید نیز خواهیم شد.

راهنمای سفر به شیراز در پاییز به تخت جمشید به این صورت است که در صبح پاییزی از شهر شیراز به سمت مرودشت راه می‌افتیم و با گذر از مسیری یک ساعته به تخت جمشید نیز می‌رسیم.

در صورتی که نسیم خنک پاییزی به صورت‌تان برخورد می‌کند، ستون‌های بزرگ تخت جمشید را از دور مشاهده خواهید کرد.

در سکوت و خلوتی این فصل از سال می‌توانید زمزمه‌های تاریخ را در دالان‌ و سرسراهای این کاخ عظیم بشنوید و به جهان باشکوه شاهان هخامنشی سفر کنید؛ هنگاما که نمایندگان و حاکمان امپراطوری ایران در این قصر با هدایای خود در پیشگاه داریوش بزرگ حضور پیدا می‌کردند.

ستون‌ها، سرستون‌ها، کتیبه‌ها، نقش برجسته‌ها، کاخ‌ها و دروازه‌های به جای مانده در محوطه تخت جمشید، که در جهان به اسم پرسپولیس مشهور است، از معروف‌ترین آثار تمدن در دنیا هستند.

تخت جمشید شهر شیراز
آشنایی با تخت جمشید واقع در شهر شیراز

 

روستای قلات

سفر به شیراز در پاییز و مراجعه به روستای قلات، یکی از مکان هایی است که هر گردشگری را به سمت خود جذب می‌کند، روستای قلات در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد.

قلات روستایی قدیمی با درختان کهن‌سال و محیط طبیعی چشم نواز و سرشار از باغ‌های میوه پردرخت، چشمه و جوی، آبشار و خانه‌های خشت و گلی روستایی است.

قدم زدن در راه های کوچه‌باغ‌های این روستا و مشاهده افتادن رقصان برگ های پاییزی در این روستا مورد توجه بسیاری از گردشگران در فصل پاییز است.

صنایع دستی مردم روستای قلات محصولاتی مانند: گیوه، سبد دستباف، گره یا ظرف بافته شده و وسایل چوبی است. که با خرید از آن ها در رونق و درآمد افراد ساکن در این روستا کمک زیادی را خواهید کرد.

این روستای کهن آثار تاریخی مانند: کلیسا، آسیاب، گورستان و قلعه ی قزل ارسلان هم تحت عنوان مکان تاریخی در خود جای داده است.

باغ دلگشا شهر شیراز

باغ دلگشای شیراز یکی دیگر از مهم ترین جاذبه های در مقاله راهنمای سفر به شیراز در پاییز نیز به شمار می‌رود. این باغ در مرکز درختان بهار نارنج شیراز واقع شده است و با وجود اینکه این باغ پیشینه ای بیشتر از 1000 سال دارد اما همچنان سرسبز و سرزنده باقی مانده است.

 علت آن هم ایجاد این باغ دقیقا در کنار یکی از مهم ترین قنات های قدیمی شهر شیراز به نام کازارن می باشد.

باغ دلگشا واقع در شهر شیراز
آشنایی با باغ دلگشا شهر شیراز
سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله سعی داشتیم تا راهنمای سفر به شیراز در پاییز برای شما همراهان عزیز باشیم و برخی از مکان های موجود در شهر شیراز را که در فصل پاییز زیبایی خیره کننده ای را دارند را برای شما معرفی کرده ایم. اما توجه داشته باشید که همه جای شیراز در فصل خزان پاییز بسیار زیبا و چشم نواز است.

سوالات متدوال راهنمای سفر به شیراز در پاییز

  1. معروف ترین بازار موجود در شیراز چیست؟
    بازار تاریخی و زیبای وکیل با معماری سنتی دوران زندیه که یک بازار تاریخی زنده در مرکز شهر نیز معروف‌ترین بازار در شهر شیراز است.
  2. باغ گیاهشناسی شیراز کجاست؟
    باغ ارم شیراز با بیشتر از ۱۱۰هزار متر مربع وسعت اکنون به باغ گیاه‌شناسی با ۴۵۰ گونه گیاه مبدل گشته است.
  3. مسیر دسترسی به روستای دشتک شیراز چگونه است؟
    فاصله روستای دشتک تا شیراز ۸۰ کیلومتر است و جهت رسیدن به دشتک بایستی از جاده مرودشت به سمت کامفیروز را بگذرانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *