دره ستاره ها قشم

معرفی دره ستاره ها قشم

روزی روزگاری در جزیره قشم در ایران ستاره ای از آسمان به زمین افتاد و درست در قلب این جزیره به زمین خورد و دره ای غول پیکر، مرموز و عجیب را شکل داد که اکنون آن را دره ستاره ها یا دره ستارگان قشم می نامیم. دره ستاره ها قشم از نظر جغرافیایی یکی از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی قشم و ایران است. اجازه دهید نگاهی دقیق ‌تر به این پدیده طبیعی شگفت ‌انگیز بیندازیم که یکی از مکان های میراث طبیعی جهانی یونسکو و تنها ژئو پارک در خاورمیانه است.

همچنین این دره به نام‌های: دره ستاره‌های قشم، دره ستاره‌گان، دره ستارگان قشم، دره برکا خلف، دره ستاره‌های افتاده، نیز معروف است.

دره ستاره قشم
معرفی دره ستارگان شهر قشم

همه چیز درباره دره ستاره ها

دره ستاره ها یا دره ستارگان در جزیره قشم قرار دارد و قطعا باید آن را در لیست “حتما بازدید کنید” خودتان پس از سفر به این جزیره زیبا بگنجانید، بهتر است بدانید که یکی از مکان های گردشگری در تور قشم نیز دره ستار ها قشم می‌باشد. همانطور که گفته شد بر اساس حکایات محلی ستاره ای به زمین برخورد کرده و این دره را شکل داده است. خوب، مردم محلی کاملاً اشتباه نمی کنند.

تحقیقات علمی در این مکان نشان داد که این پدیده ممکن است در وهله اول توسط یک کیهان شکل گرفته باشد. علاوه بر این، اشکال اسرارآمیزی نیز درون این دره توسط فرسایش های آبی و بادی ساخته شده است.

 این دره از جاذبه های گردشگری منحصر به فرد جهان است زیرا این نوع مکان های جغرافیایی را فقط در ایران و آریزونای آمریکا می توانید پیدا کنید.

 اگرچه اکنون می دانیم که هیچ ستاره ای در شکل دادن دره ستارگان دخیل نیست، اما در آسمان شب می توانید صدها ستاره را با چشم غیرمسلح ببینید و این به تنهایی نام “دره ستارگان” را توجیه می کند.

شاید در نگاه اول با قدم گذاشتن به این دره فکر کنید که روی سیاره مریخ قدم گذاشته اید!

در این دره مخروط ‌های سر تیز قرمز و ستون ‌هایی را خواهید دید که از فرسایش قوس‌ها، و دیواره ‌های باریکی تشکیل شده که بیش از میلیون‌ ها سال پیش ساخته شده ‌اند. به دلیل ساختار ضعیف آن ها، پس از هر بارندگی شدید (که به ندرت اتفاق می افتد) تغییرات محسوسی در شکل ظاهری این دره ایجاد می شود.

افسانه هایی در مورد دره ستاره ها

شب هنگام به آنجا نروید! هر فرد محلی این را به شما خواهد گفت. چرا؟ چون تسخیر شده است! مثل هر داستان ترسناک بزرگ دیگری، مردم محلی بر این باورند که این دره خانه ارواح و جن هاست و اگر در شب قدم به این مکان بگذارید، راهی برای برگشت وجود ندارد. کسانی که زنده مانده اند می گویند صداهای وحشتناک و مرموزی را در این دره شنیده اند!

خیلی ترسناکه، درسته؟ خوب، زود نترسید، برای همه اینها توضیحی وجود دارد. گردش باد بین سازه های هزار توی این دره این صداهای هولناک را در شب ایجاد می کند. بنابراین به جرات می توان گفت که هیچ کس یا هیچ چیز قرار نیست تا زمانی که آنجا هستید شما را آزار دهد.

با این وجود بهتر است از اقامت شبانه در دره ستاره ها قشم خودداری کنید، زیرا باید وسایل کمپینگ داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که بدون مجوز از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نمی توانید در داخل دره ستارگان قشم اقامت داشته باشید.

 ویژگی های دره ستارگان قشم

باید بدانید که دره ستارگان قدمتی 2میلیون ساله دارد و در تاریکی شب بسیار زیبا می باشدو آرامش و زیبایی که در منطقه ی زیبای دره ستارگان در شب احساس می کنید یکی از به یاد ماندنی ترین تجربه های زندگیتان خواهد شد.

مردم آن منطقه می گویند که پرتاب یک شهاب سنگ به زمین و برداشته شدن خاک از زمین باعث شده که آن محل را دره ستارگان قشم بنامند. شکل صخره ها و سنگ ها در این منطقه بسیار دیدنی است بسیاری از سنگ ها به شکل های گوناگون هستند که از شدت باران و حوادث طبیعی دیگر شکل گرفته اند.

برای ماندن در دره ی ستارگان در شب باید حتما اجازه و مجوز آن را بگیرید و یک شب رویایی را در آنجا سپری کنید. شب در دره آنچنان زیباست که تمام آسمان صاف و روشنایی بی نظیری دارد.

این دره یکی از پرطرفدارترین جاذبه ی دیدنی قشم است و در زبان محلی این دره«استاله کفته،استار افتیده»به معنای ستاره ی افتاده نیز خوانده می شود.

اصل ماجرا این است که این دره بر اثر حوادث طبیعی ازجمله باد، باران و فشارهای فرسایشی کره ی زمین رخ داده است. صخره های این دره به شکل های گوناگونی نمایش داده می شوند که تماشای آن ها لذت فراوانی دارد و همچنین جای بسیار مناسبی برای عکس برداری می باشد و شما ایده های جالبی می توانید در آنجا پیاده کنید.

در شب های مهتابی که همه جا سکوت حکم فرماست و آسمان کم کم به زمین نزدیک می شود احساس می شود زیبایی های دره دو چندان می شود. مسیرهای باریک و گاه عریض در کنار ستون های دره ستاره ها با نظم خاص خود چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

موقعیت دره ستاره ها قشم

دره ستارگان در جنوب جزیره ی زیبای قشم نزدیک به روستای دیدنی برکه خلف قرار دارد که مانند سایر جاذبه های بسیار زیبای گردشگری قشم از جمله تنگه چاهکوه، غار نمک، جنگل های حرا و….ارزش بازدید دارد.

این دره فاصله چندانی با روستای برکه ی خلف ندارد و تمیزی این روستا و محله زبانزد همه است زیرا مردمان آن روستا بسیار به تمیز بودن محله اهمیت می دهند و هرچند روز یکبار به صورت گروهی تمام روستا را تمیز میکنند. به همین علت کمتر روزی زباله و آشغال در این منطقه به چشم میخورد.

ویژگی دره ستاره ها
غروب دره ستارگان هر زیبای قشم

صرف غذا در دره ستارگان شهر قشم

از آنجایی که در یک ژئو پارک هستید، هیچ مکانی برای غذا خوردن در این نزدیکی وجود ندارد. ممکن است یک رستوران محلی در روستای برکه خلف پیدا کنید. اما اگر نتوانستید هیچ غذا خوری پیدا کنید، نزدیکترین رستوران، رستوران سنتی ریگو است که با ماشین 10 دقیقه از دره فاصله دارد. همچنین اگر به سمت شمال شرقی جزیره رانندگی کنید، می‌توانید رستوران‌های شب‌های طلایی را پیدا کنید.

محل اقامت در نزدیکی دره ستاره ها

نزدیکترین اقامتگاه های نزدیک دره ستاره ها اقامتگاه ارزان قیمت کاپیتان امینی و هتل المپیک قشم است. اگر می خواهید در هتل مجلل تری اقامت کنید، هتل بوتیک ایرمان و هتل بوتیک فولتون را امتحان کنید.

اقامتگاه دره ستارگان قشم
محل اقامت در دره ستاره شهر قشم

جاذبه های دیگر نزدیک دره ستار ها

بازدید از دره ستاره ها ممکن است مستوجب صرف زمان زیادی برای شما باشد. اما جاذبه های دیگری نیز در نزدیکی آن وجود دارد که می توانید از آنها دیدن کنید.

 غار خربس تنها 13 دقیقه با آن فاصله دارد. همچنین، مکان های زیادی برای بازدید وجود دارد. قلعه پرتغالی ها، جزیره هنگام و جنگل های حرا قشم از جمله این مکان ها هستند.

جمع بندی

دره ستارگان قشم با پیشینه تاریخی حدود دو میلیون سال در اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبار ایجاد شده است. این دره یک شاهکار طبیعی کمیاب در جزیره زیبای قشم است.

نرسیده به شهر قشم، این دره یکی از پربازدیدترین نقاط گردشگری ایران در حال حاضر است. اگر تا به امروز از دره ستارگان دیدن نکرده اید می توانید تور های قشم سایت ما را رزرو کرده و آن را در الویت سفرهایتان قرار دهید تا تجربه ی چنین احساس خوبی را از دست ندهید.

سوالات متداول دره ستاره ها قشم 

بهترین زمان برای بازدید از دره ستاره های قشم چه زمانی است؟
بهتر است بدایند که مناسب ترین موقع برای بازدید از دره ستاره های قشم در بهار و تابستان می‌باشد زیرا در فصل زمستان و پاییز این مکان نسبتا سر می‌باشد، اگر قصد بازدید از این مکان تفریحی را دارید باید بدانید که در روز می‌توانید زیبایی این دره را مشاهده نمایید و در شب نیز ستارگان را تماشا کنید.

محل اقامت در دره ستارگان قشم کجا است؟
در نزدیکی این دره هتل های بسیار زیادی وجود دارد که مسافران می‌توانند به اقامت در این هتل ها بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *