جاهای دیدنی شهر تبریز

معرفی جاهای دیدنی شهر تبریز

شهر تاریخی تبریز،‌ قطب مرکز گردشگری شمال غرب کشور می باشد که به علت موقعیت مناسب جغرافیایی و تاریخی این شهر و قرار داشتن در مسیر راه ابریشم، در حین قرن‌های سپری شده همواره یکی از اساسی ترین مرکزهای تجارت و بازرگانی آسیای غربی به شمار می‌رفته است.  در این مطلب از سایت آذربال برای شما عزیزان به معرفی جاهای دیدنی شهر تبریز می پردازیم.

طبیعت باشکوه، کوهستان‌های عظیم و خود شهر و قسمت های کنار آن، جزو مقاصد گردشگری آذربایجان به شمار می رود. میراث فرهنگ با ارزش این شهر را می‌توان در مساجد، کلیساها و قلعه‌های فوق‌العاده‌ی تبریز مشاهده کرد؛ اما این همه‌ شگفتی ها نمی باشد و با سفر به آن می‌توانید از برخی مکان های دیدنی شهر تبریز که در ادامه به شما معرفی می کنیم،‌ بازدید کنید.

جاهای دیدنی تبریز
آشنایی با مکان های دیدنی تبریز

بازار بزرگ تبریز

بازار تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده‌ی دنیا به طول تقریبی یک کیلومتر، می باشد که در سال ۱۳۸۹ خورشیدی در لیست میراث جهانی یونسکو درج شد. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری به دلیل زلزله کاملا از بین رفت. اما مدتی نگذشت که معماران ماهر این بازار با عظمت را ترمیم و بازسازی کردند و بازار حال نیز مرتبط به اواخر حکومت زندیه و دوران قاجار است.

این بازار از قسمت شرق به عالی‌قاپو (مجموعه کاخ‌های ولیعهدنشین)، از قسمت غرب به مسجد جامع متنهی و از شمال، قسمت‌هایی از شمال رودخانه‌ مهران‌رود را در بر می‌گیرد و این دو بخش با پل‌های چوبی که در طول راسته‌ بازار وجود دارند، به همدیگر وصل می‌گردند. اغلب تیمچه‌ها و سرای‌ها بازار سه طبقه می باشند که طبقه‌ پایینترین مختص انبار کالاها، طبقه‌ دوم تجارتخانه و محل کار و طبقه‌ سوم برای استراحت و رفاه طراحی شده‌ است.

 راسته‌های اصلی به وسیله راسته‌های فرعی به هم وصل شده‌اند و در فضاهای میان آن‌ها تیمچه‌ها و سراها قرار دارد. تقاطع راسته‌ها در سه راهی‌ها و چهار راهی‌ها را طاق‌های آجری گنبدی در بر گرفته است که بزرگ‌ترین گنبد بازار، گنبد تیمچه امیر و چشم گیرترین نوع معماری آن تیمچه‌ی مظفریه است.

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه از مسجدهای تاریخی تبریز و قدمت دوران حکمرانی قراقویونلوها در قرن نهم هجری می باشد و یکی از مکان های دیدنی شهر تبریز به شمار می رود. تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و گونه های خطوط و نقش‌های موجود در آن و نیز زیبایی و ترکیب رنگ‌ها مخصوصا رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق موجب کشته است تا به فیروزه‌ اسلام شهرت یابد.

این مسجد با کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی، گونه های خطوط با ارزش همچون: ثلث، نستعلیق، نسخ و طرح‌های بدیع هندسی و اسلیمی یکی از هنرهای ارزشمند معماری ایرانی به حساب می‌رود که از نظر روش معماری از دیگر نمونه‌های معماری مسجد بسی بالاتر است.

این سازه با اسامی متعددی از جمله: گوی مسجد (یا به ترکی مسجد کبود)، مسجد شاه ­جهان، عمارت و مسجد مظفریه شناخته و معروف بوده است. مسجد کبود در حقیقت، جزوی از یک مجموعە معماری عظیم تر به اسم «مجموعە مظفریه» بود.  این مجموعه شمال بخش هایی همچون: مسجد، خانقاه، صحن، کتابخانه بود و یک بخش آن هم اکنون از آن همه بخش ها، تنها ویرانه‌های مسجدی به اسم مسجد کبود باقی مانده است.

مسجد کبود
مسجد کبود واقع در شهر تبریز

ارگ علیشاه تبریز

ارگ علیشاه با پیشینه ای ۷۰۰ ساله، یکی از مرتفع ترین و کهن‌ترین دیوارهای تاریخی کشور و همچنین از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی‌ شهر تبریز است. این سازه بی‌نظیر، در اول به صورت مسجدی بزرگ ساخته شده بود که در حین گذر زمان، و همچنین زمین‌لرزه‌های پیوسته این شهر (در حدود ۴۰ زمین لرزه) و نیز جنگ‌ها تا مقدار بسیاری خراب شده است. و تنها قسمت باقی‌مانده از این سازه دیوار مرتفعی است که به اسم ارگ علیشاه شناخته می‌شود.

مسجد جامع واقع در شهر تبریز

قدمت مسجد جامع به دوران سلجوقیان باز می گردد و دو مناره‌ بلند سه لایه و آثار شگفت انگیز کاشی‌کاری در ورودی مسجد نیز در قسمت ورود توجه هر بازدیدکننده ای را به خود جلب می‌کند.

این مسجد در نزدیکی بازار تبریز قرار گرفته است. و متأسفانه به علت زلزله در سال ۱۱۹۳ هجری در شهرستان تبریز، بخش‌هایی از این بنای تاریخی همچون چندین طاق آن، دچار تخریب و به آسیب‌دیدگی گشت.

پارک ائل گلی در شهر تبریز

شاه گلی یا ائل‌ گلی یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر تبریز است که درهفت کیلومتری مرکز شهر قرار ارد و به یکی از سمبل‌های این شهر مشهور شده است.

 این پارک در ابتدا استخری بود که در هنگام آق قویونلوها به وجود آمد و در زمان صفویه نیز گسترش یافت. قبل از آمدن کار صفویان، این استخر بزرگ‌ترین منبع ذخیره آب برای آبیاری باغ‌های قسمت شرق تبریز بود.

عمق دریاچه‌ شاه‌ گلی ۱۲ متر می باشد و در محوطه‌ آن می‌توان به فعالیت قایقرانی پرداخت. همچنین شهربازی (لوناپارک)، غذاخوری، فست‌فود و کافی‌شاپ‌های بسیاری در درون این گردشگاه قرار دارند و همچنین از هتل، مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال برخوردار می باشد.

پارک ائل گلی
پارک ائل گلی واقع در شهر تبریز

خانه حریری تبریز

خانه حریری یکی از جاهای دیدنی شهر تبریز و بازمانده از عصر قاجار می باشد. این خانه به وسیله یکی از اعضای خاندان حریری بنا شده است. و خانه حریری تبریز در سال ۱۳۷۷ شمسی در میراث ملی ایران ثبت شد و برای بازدید عموم دایر گشت.

این خانه زیبا از ۲۵۰۰ مترمربع مساحت زیر بنا و ۴۵۰۰ متر مساحت کلی برخوردار است. در اغلب اتاق‌های آن از شیشه‌های رنگی و نقوش مینیاتوری استفاده شده است و معماری ویژه و مختص به خود را دارد.

قبرستان پینه شلوار

کهن‌ترین گورستان اطراف شهر تبریز قبرستان تاریخی پینه شلوار می باشد که پیشینه آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. این گورستان در دامنه کوه سهند قرار گرفته است و به علت سنگ مزار‌های خاص و عجیب، مورد توجه است.  همه ی سنگ‌های مزارها از جنس سنگ خارا می باشند که در کوه سهند به فراوانی پیدا می‌شوند. جنس سخت سنگ خارا به صورتی است که حتی با‌سپری شدن قرن‌ها، آنجنان دچار فرسایش نمی‌شود.

جنگل ارسباران واقع در تبریز

جنگل ارسباران از دیگر جاهای دیدنی شهر تبریز می باشد که تحت عنوان قلب حیات وحش ایران مشهور می‌باشد. جنگل‌های وسیع ارسباران با هوای تمیز کوهستانی در مرز ایران و ارمنستان جای گرفته‌اند.

 اغلب طبیعت‌گردان و بازدید کنندگان در فصل بهار و تابستان به سمت این جنگل‌ها روانه می‌شوند و در کمپ یا اقامتگاه های عشایری اقامت می‌کنند. جهت سفر به این منطقه بایستی با لیدر‌های حرفه‌ای روید چراکه همواره خطر حیوانات وحشی یا گم کردن راه نیز وجود دارد.

 در نزدیکی جنگل ارسباران جاذبه های دیدنی متعددی از قبیل: قلعه بابک، قلعه جوشین، قلعه پشتو، دژ قهقه و بقعه شهاب الدین و بازار اهر نیز وجود دارد.

جنگل ارسباران
جنگل ارسباران شهر تبریز

کوه عینالی و تله کابین 

کوه عینالی یا تفرجگاه عینالی از مرتفع ترین قله های شهر و جاهای دیدنی شهر تبریز به شمار می رود. که مدتی می باشد که بر روی این کوه تله کابین هم نصب کرده اند. و از آن بالا می توان منظره همه ی قسمت های دیدنی تبریز را مشاهده کرد. این منطقه جهت کوهنوردی و تماشای غروب آفتاب بسیار دلپذیر می باشد.

کاخ شهرداری تبریز

کاخ شهرداری تبریز ساختمانی می باشد که در سال ۱۳۱۸ خورشیدی در مکان گورستان متروک کوی نوبر بنا شد. این سازه به عنوان مرکز اصلی شهرداری تبریز یا در اصطلاح بلدیه بود که معماری بسیار زیبا و ویژه ای دارد.

 در سال ۱۳۸۶ به مناسبت صدمین سالگرد اولین بلدیه ایران و تبریز، کاخ شهرداری تبریز به عنوان موزه شهری و شهرداری بازگشایی شد.

کاخ شهرداری واقع در تبریز
کاخ شهرداری از مکان های دیدنی تبریر
سخن پایانی 

ما همواره در این مقاله به معرفی و توضیح برخی از جاهای دیدنی شهر تبریز که مملو از فرهنگ غنی و پیشینه فرهنگ و هنر و همچنین برخی مکان های سرگرم کننده و تفریحی پرداختیم و امیدواریم شما همراهان گرامی با آشنا شدن این مکان ها برای سفر خود به خوبی برنامه ریزی کرده تا بتوانید از بیشتر این مناطق به هنگام سفر نیز بازدید نمایید.

سوالات متدوال جاهای دیدنی شهر تبریز

  1. آیا در شهر تبریز تلکابین موجود است؟
    بله. کوه عینالی یا تفرجگاه عینالی از مرتفع ترین قله های شهر و جاهای دیدنی شهر تبریز به شمار می رود. که مدتی می باشد که بر روی این کوه تله کابین هم نصب کرده اند. و از آن بالا می توان منظره همه ی قسمت های دیدنی تبریز را مشاهده کرد.
  2. مسجد کبود تبریز به چه چیزی مشهور است؟
    تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و گونه های خطوط و نقش‌های موجود در آن و نیز زیبایی و ترکیب رنگ‌ها مخصوصا رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق موجب کشته است تا به فیروزه‌ اسلام شهرت یابد.
  3. مشهور ترین و مهم ترین مراکز خرید شهر تبریز چیست؟
    از بین بازارها و مراکز خرید تبریز می توان به بازار بزرگ تبریز، مجتمع تجاری لاله پارک تبریز، مرکز خرید ستاره باران، مرکز خرید والمان، مجتمع تجاری تفریحی رویال، بازار رشدیه تبریز، مرکز خرید اطلس تبریز و مرکز خرید میلاد نور و… اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *